Kisalföld logö

2017. 03. 26. vasárnap - Emánuel 4°C | 11°C Még több cikk.

Csökkenhet a vasúti zaj

Több SMS is érkezett szerkesztőségnkbe a Sopron környékén tapasztalható vasúti zaj ügyében. Utánajártunk.

A vasúti zaj régóta probléma Sopronban. Megoldást valószínűleg a várost átszelő vonalak összevonása jelentene. A lehetőségekről és a megvalósult fejlesztésekről dr. Székely Csaba, a GySEV Zrt. vezérigazgatója beszélt.

– Ausztriában a közlekedési minisztérium zajkatasztert készíttetetett, azaz megmérték a fő vasútvonalak zajszintjét – mondta el a vezérigazgató. – A kritikus pontokon zajvédő falakat kellett építeni vagy szigeteléssel kellett ellátni a környező épületek ablakait. Ezt az osztrák szövetségi kormány, a tartományok és az önkormányzat közösen finanszírozta, a vasút csak kivitelező volt. Magyarországon is el kell gondolkozni egy ilyen lépésen, mert a vasúttársaság hazánkban sem tudja egymaga felvállalni a munkálatok pénzügyi felelősséget.

Dr. Székely Csaba hozzátette, folyamatosan mérik a zajt a város különböző pontjain. – Napközben általában a megengedett szint alatt maradunk, éjszakánként azonban előfordul, hogy meghaladjuk a megengedett decibelértéket. Ezt az éjszaka történő áruszállítás és tolatás okozza. Fontos tudni, hogy több fejlesztés is megvalósult az utóbbi években, melyek kedvezően hatnak a zaj csökkentésére. A városban immár mindenütt hegesztett síneken közlekednek a szerelvények. A remotorizált M44-es dízelmozdonyokkal szintén mérhetően csökkent a zajkibocsátás. A villanymozdonyoknál pedig tíz korszerű Taurus-mozdonyt szerzett be a társaság. A kocsiállomány is fejlődött, hiszen áttértünk a négy- és többtengelyű kocsik használatára. A forgalom évek óta hatmillió tonna körül alakul, ezt a nagy teljesítményt úgy érjük el, hogy kevesebb, de nehezebb és hosszabb szerelvényeket közlekedtetünk. Ezen tényezőkkel igyekszünk gondoskodni arról, hogy a forgalom felfutásával párhuzamosan a zaj ne emelkedjen.

Az igazgató azt is elmondta, hazánkhoz hasonlóan korábban Ausztriában is előfordult, hogy az önkormányzatok engedélyt adtak ki – sínekhez közel fekvő – építési telkek értékesítésére.

– Amelyik országban szigorúbban vették az előírást – például Németországban –, ott most nem ismert hasonló probléma. A társaság úgy tudja, Sopronban a harkai dombon egy nagyobb arányú beépítést terveznek, ugyanakkor a GYSEV az egyelőre körbeépítetlen keleti rendezőt szeretné bővíteni, hogy ott végezhesse el a hangosabb tolatási tevékenységeit. – A városvezetés és a szakembereink folyamatosan egyeztetnek a készülő közlekedési koncepcióról. A legjobb megoldást alighanem az jelentené, ha csomópontosítanák a be- és kifelé haladó forgalmat. Ez azt jelenti, hogy egy vágányra terelnék a Győr és Szombathely irányába, valamint a Wiener Neustadt és Eisenstadt irányába közlekedő vonalakat. Az elképzelésnek van realitásalapja, de egyelőre hosszú távú elképzelésről beszélhetünk – zárta dr. Székely Csaba.

Cziráki Viktória

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Római kori sírt tárnak fel

IV. századi sírt tárnak fel a régészek Sopronban a Balfi utcában. A régészek szerint további… Tovább olvasom