Kisalföld logö

2017. 02. 26. vasárnap - Edina -1°C | 9°C Még több cikk.

Begördült a császári különvonat Sopronba

Sopron - A GYSEV Zrt. soproni műhelyében e héten fejeződik be a Monarchiát megidéző császári luxusvonat, a Majestic Imperator korhű másának átvizsgálása. Az Orient expresszhez hasonlóan a Majestic is luxusutazásokról híres.
– A tulajdonosok a GYSEV Zrt.-t bízták meg I. Ferenc József – 1992-
ben újjáépített – egykori vonatának műszaki felülvizsgálatával – tudtuk meg Stöckert Dávidtól, a GYSEV szóvivőjétől, aki elmondta: elsőként a MÁV készített udvari vonatot 1884-ben. Az osztrákok ezt követően a Prága melletti Franz Ringhoffer & Smichow császári és királyi vagon- és szerkocsigyártól rendelték meg az uralkodó utazásaihoz fenntartott vasúti szerelvényt.

Fotó: Magasi Dávid
Fotó: Magasi Dávid


Luxusutak a volt Monarchia területén
A Majestic Imperator elsősorban az egykori Osztrák–Magyar Monarchia területére indítja útjait, de alkalmasint esküvőknek, fényes fogadásoknak is a helyszíne.
Az 1891-re elkészült „gördülő palota" teljes gyártási költsége mai áron számolva mintegy 40 millió euró – több mint tízmilliárd forint – volt. Az eredeti kocsiszekrény tölgyfából készült, kétrétegű faburkolatú falakkal. A háromrétegű padlót parafával takarták le, a mennyezet szintén fából készült, de vas- és rézbádoggal fedték be. Ólomlemezek és filcszőnyegek tartották távol a hideget és a huzatot. Az ablakok dupla üvegezésűek voltak, a fűtés gőzzel üzemelt, a szellőzők hűtést és friss levegőt biztosítottak.

– A Monarchia felbomlásával 1918-ban a Majestic Imperator pályafutása is lezárult – folytatta Stöckert Dávid. – A császári és királyi vonat utolsó útján az emigráló IV. Károlyt szállította családjával a magyar–osztrák határ közelében levő Kopfstetten-Eckartsau állomásról Svájcba. Az idők során az eredeti kocsik közül kettő maradt fent: az étkezőkocsi és Erzsébet királynő első szalonkocsija. Előbbi a prágai, utóbbi a bécsi műszaki múzeumban látható.

Kupé belülről: A Majestic Imperator fényűző belseje mutatja, császári és királyi háznak készült. Fotó: Magasi Dávid
Kupé belülről: A Majestic Imperator fényűző belseje mutatja, császári és királyi háznak készült. Fotó: Magasi Dávid


A fennmaradt fényképek és tervek alapján „támasztotta fel" a császári vonatot Gottfried Rieck üzletember. Az 1992-ben elkészített első szalonkocsi után további öt termes és fülkés kocsi következett más-más berendezéssel és funkcióval. A munka hat évig tartott. Az újjászületett „műalkotást" Ferenc József császár és Erzsébet császárné leszármazottja, Maria Christina von Habsburg-Lothringen főhercegnő avatta fel.

A vonat – a hírneves Orient expresszhez hasonlóan – luxusutazásokat bonyolít le.

– Ahhoz, hogy az utazás valóban luxuskörülmények között történjék, a vonat folyamatos, precíz és alapos műszaki felülvizsgálata és karbantartása szükséges. Soproni gépészeti üzletágunkat első alkalommal kérték fel erre a munkára – tette hozzá Balogh Gyula, a GYSEV Vontatási Főnökségének műhelyfőnöke.

– Átnéztük, s ha kellett, javítottuk a futóműveket, a fékeket, a világítást és egyéb berendezéseket. Emellett kisebb külső esztétikai javításokat is végeztünk az impozáns kocsikon. A munkálatok még e héten befejeződnek.

Olvasóink írták

  • 1. matriné 2008. március 28. 09:32
    „Csak hozzák Magyarországra! Hamarosan tele lesz gerifikkel ez is!”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A soproni városvezetés nem tárgyal a mélygarázsról

Sopron - A mélygarázs jogi értelemben nem létezik. Egy nem létező létesítményt pedig nem lehet… Tovább olvasom