Kisalföld logö

2017. 08. 17. csütörtök - Jácint 19°C | 30°C Még több cikk.

ÁSZ: Kockázatos Fertőd pénzügyi helyzete

Az ÁSZ szerint a fertődi önkormányzat gazdálkodását pénzügyi kockázatok veszélyeztetik. Az egyensúly rövid távú helyreállítása és hosszú távú fenntarthatósága azonnali intézkedéseket igényel.

Az Állami Számvevőszék átfogóan vizsgálta meg Fertőd város gazdálkodását. (Az ÁSZ jelentés sajtónyilvános részét szó szerint közüljük).

Fertőd város önkormányzatának pénzügyi egyensúlyi helyzete

Az önkormányzat a 2010. évi működési költségvetési kiadásaiból 554,6 millió forintot (93,9 százalék) a kötelező feladatok, 36 millió forintot (6,1 százalék) az önként vállalt feladatok ellátására fordított. Az önként vállalt feladatok a bölcsődei ellátáshoz és a zeneiskolai oktatáshoz kapcsolódtak. Az önkormányzatnál a folyó költségvetési egyenlege a vizsgált időszak valamennyi évében működési forrástöbbletet mutatott.

A 2007-2010. években realizált működési jövedelem összege 220,8 millió forint volt, mely forrásul szolgált a fennálló tőketörlesztési kötelezettségek teljesítéséhez, továbbá részbeni fedezete volt a felhalmozási célú kiadásoknak.

Az önkormányzat pénzügyi helyzetének alakulását befolyásolta a vizsgált időszakban végzett fejlesztési tevékenység. A pénzügyi egyensúly fenntartása külső forrás bevonásával volt biztosítható. A fejlesztési forráshiányt fejlesztési célú kötvénykibocsátással kezelték. A 2007-2010. évek időszakában 669,7 millió forint értékű befejezett fejlesztés és felújítás valósult meg, melynek forrása a saját erő és a hazai- és EU-s támogatások mellett 83,0 millió forint (12,4 százalék) kötvénykibocsátásból származott.

A 2007-2010. években az önkormányzat felhalmozási költségvetésének egyenlege folyamatosan negatív összegű volt, így az a 2007-2010 között összesen 420,9 millió Ft felhalmozási forráshiányt mutatott. Az Önkormányzat 2010. évet követő fejlesztési kötelezettségvállalásának összege összesen 623,3 millió Ft, amelyből 558,9 millió Ft-ot EU-s támogatásból, 64,4 millió Ft-ot pedig saját forrásból – helyi adóbevételből – terveznek finanszírozni. A saját forrásként felhasználni tervezett helyi adóbevétel fejlesztési célra történő felhasználása forrást von el a működési kiadásoktól, ez az önkormányzat pénzügyi egyensúlyára kedvezőtlenül hat.

Az önkormányzat adósságállománya 2006. év végéről 2011. év I. félév végére 60,2 millió Ft-ról 746,0 millió Ft-ra (3 350,0 ezer CHF) emelkedett. Ennek várható kötelezettsége (tőke, kamat és egyéb költség) a legutóbbi kamatfizetés feltételei alapján a 2011-2013. években 488,1 ezer CHF. A kötelezettségek rendezésének forrása lehet a vízi-közmű vagyon bérleti díjából elkülönített pénzeszköz, valamint a képződő működési jövedelem. A 2014. évtől fennálló 2011. június 30-án ismert pénzintézeti kötelezettség 3 447,5 ezer CHF. A további évekre szóló fennálló pénzintézeti kötelezettségek teljesítését az ellenőrzés nem látja biztosítottnak Fedezetként ugyanis a pénzóvadékként elhelyezett kötvénybevételből származó maradványt jelölték meg, továbbá a 2014. évtől képződő működési jövedelmet, azonban ennek nagysága előre nem meghatározható.

Az önkormányzat nem vizsgálta, hogy az elhasználódott eszközök pótlása milyen kötelezettséget jelent számára. A 2007-2010. években a tárgyi eszközök után 193,1 millió Ft összegű értékcsökkenést számolt el, felújításra 121,2 millió Ft-ot fordított.

Az önkormányzat a kialakult pénzügyi helyzete javítására bevételnövelő és kiadáscsökkentő intézkedéseket tett. A 2007-2011. év I. féléve között tett intézkedések eredményeként 43,5 millió Ft bevételi többletet, továbbá 98,0 millió Ft kiadási megtakarítást mutattak ki. A kiadási megtakarítások a feladatok átszervezésével együtt járó álláshely csökkentésekhez, a bevételnövelő intézkedések két új adónem bevezetéséhez kapcsolódtak.
A korábbi ÁSZ ellenőrzés során a pénzügyi egyensúly javítására tett két szabályszerűségi javaslatot hasznosították.

Biztosították, hogy a költségvetési rendeletekben a költségvetési bevételi és kiadási főösszegek finanszírozási célú pénzügyi műveleteket ne tartalmazzanak, továbbá önkormányzati szinten elkülönítetten mutatták be az európai uniós forrással támogatott projektek bevételi és kiadási előirányzatát. Az egy célszerűségi javaslat nem teljesült, mert nem történt meg a Képviselő-testület tájékoztatása arról, hogy a hosszú lejáratú, adósságot keletkeztető kötelezettségvállalásokból adódó tőke-és kamatfizetési kötelezettségek teljesítését milyen feltételek mellett biztosítják.

Mindezek alapján az önkormányzat gazdálkodását pénzügyi kockázatok veszélyeztetik, a pénzügyi egyensúly rövid távú helyreállítása és hosszú távú fenntarthatósága azonnali intézkedéseket igényel.

Javaslatok a polgármesternek

Az Önkormányzat pénzügyi egyensúlyának azonnali helyreállítása és hosszú távú fenntarthatósága érdekében:

 Vizsgálja felül teljes körűen a tervezett beruházásokat és a megvalósuló létesítmények fenntartásának jövőbeni pénzügyi kihatásait, mutassa be a Képviselő-testületnek a tervezett „A városközpont megújítása Fertődön" beruházás finanszírozását. Szükség esetén tegyen javaslatot a Képviselő-testületnek a tervezett beruházásokkal kapcsolatos döntések módosítására, amelyben figyelembe veszik az önkormányzat pénzügyi lehetőségeit, és a kötelező feladatellátás elsődlegességét. Tárja fel a további bevételszerző és újabb kiadáscsökkentő lehetőségeket. Mutassa be havonta a fél éven belül esedékes kötelezettségeinek finanszírozási forrásait. Az adósságszolgálat teljesítése érdekében képezzen egyensúlyi tartalékot.

 Mutassa be a Képviselő-testületnek évente a zárszámadási rendelet előterjesztésében az értékcsökkenés összegét, és ezzel összevetve az elhasználódott eszközök pótlására fordított tényleges kiadásokat, az eszközök elhasználódási fokának alakulását.

 Gondoskodjon az önkormányzat gazdálkodási rendszerét érintő korábbi ellenőrzés nem hasznosult célszerűségi javaslatának végrehajtásáról. Ennek érdekében tájékoztassa a képviselő-testületet, hogy a hosszú lejáratú adósságot keletkeztető kötelezettségvállalásokból adódó tőke-és kamatfizetési kötelezettségét az önkormányzat milyen feltételek biztosítása mellett tudja teljesíteni.

 

Magyarország jelenlegi gazdasági nehézségei nagy részben a korábbi időszakok rendezetlen közpénzügyeire és a magas adósságállományra vezethetőek vissza. A helyi önkormányzati rendszerben megjelenő gazdálkodási nehézségek, a pénzforgalmi hiány növekedése, valamint az eladósodásból adódó veszélyek miatt az Állami Számvevőszék a helyi önkormányzatok pénzügyi helyzetének ellenőrzéséről döntött. A 2011. év tavaszától kezdődően négy ütemben vizsgáltuk az önkormányzatok egy-egy csoportjának pénzügyi helyzetét. A megyei, a fővárosi, a megyei jogú városi önkormányzatok helyzetelemzését a városi önkormányzatok pénzügyi egyensúlyi helyzetének ellenőrzése követte.

A városi önkormányzatok ellenőrzésének célja

Az ellenőrzés célja annak értékelése volt, hogy milyen körülmények befolyásolták a városi önkormányzat pénzügyi helyzetét, az adósság létrejöttét, az önkormányzat gazdálkodása biztosította-e a tartós pénzügyi egyensúlyt, hasznosultak-e a gazdálkodási rendszer korábbi ellenőrzése során a pénzügyi egyensúly javítására tett szabályszerűségi és célszerűségi javaslatok. Az ellenőrzést a 2007. január 1. – 2011. június 30. időszakra vonatkozóan végeztük. A pénzintézetekkel szembeni kötelezettségek állományának vizsgálatakor az ellenőrzött időszak 2006. december 31. – 2011. június 30. közötti volt.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Rendőri forgalomirányítás Sopronban

Kocsis Ádám rendőr főtörzsőrmester és Tabi Sándor rendőr zászlós baleseti helyszínelők irányították… Tovább olvasom