Kisalföld logö

2017. 05. 25. csütörtök - Orbán 11°C | 21°C Még több cikk.

A soproniak támogatják a fejlesztési elképzeléseket

Sopron - A Kisalföld által készíttetett közvélemény-kutatás kitért a városfejlesztési elképzelésekre is. Mai írásunkban arról számolunk be, hogy a soproniak mit tartanak igazán fontosnak, mi a véleményük a felsorolt – öt – tervezett beruházásról, fejlesztésről.
Általánosságban elmondható, hogy a megkérdezettek döntő többsége mind az öt témával kapcsolatban állást foglalt (a „nem tudom" válaszok aránya csak 0 és 4 százalék között mozgott). A felsoroltak közül egy kivétellel mindet nagyon fontosnak vagy fontosnak tartják a soproniak. Így kilenctizedük támogatná az északnyugati tehermentesítő út megépítését és nyolctizedük az új hulladékfeldolgozó létesítését, a Fő tér és a belváros rekonstrukcióját, valamint a Kőszegi úti alul- vagy felüljáró építését.

Az élményfürdő megépítése az említettekhez képest kevésbé tűnik fontosnak a város lakói számára.

Ez azért meglepő egy kicsit, mert az elmúlt években többször felmerült ez a kérdés, részben mint lehetséges turisztikai vonzerő, részben pedig a helyi igények kielégítése érdekében, mert a soproniak sokat panaszkodtak a strandolási körülményekre, sokan a szomszédos ausztriai strandokat látogatják szívesen. A tervezett fejlesztések közül prioritást élvez az északnyugati elkerülőút megépítése. Ezt nagyon fontosnak és fontosnak tartja megkérdezettek 90 százaléka és csak 1 százaléka vélekedik úgy, hogy egyáltalán nem fontos. Az elkerülőút problémája szoros összefüggést mutat a kutatás egy másik kérdéskörével, nevezetesen azzal, hogy a soproniak a közlekedési problémákat és a forgalmat a második legnagyobb problémaként említették az utak rossz állapota és a rossz útviszonyok mögött.

Az északnyugati elkerülőút megépítésére az első konkrét lépések 2004-ben történtek. Ekkor hagyta jóvá a közgyűlés a 4,6 kilométer hosszú nyomvonalat, a már rendelkezésre álló megvalósíthatósági tanulmányterv birtokában. Abban az esetben, ha megépül – erre 2013-ig jó esély kínálkozik uniós forrásból –, akkor részben tehermentesíti a várost a nagy forgalomtól, másrészt pedig összeköttetést teremt Bánfalva, Brennbergbánya és Ágfalva, valamint a 84. számú főút és az ugyancsak tervezett M9-es gyorsforgalmi út között.

A válaszadók második helyre sorolták a Fő tér és a belváros rekonstrukcióját. Nyolcvanöt százalékuk szerint nagyon fontos, hogy megújuljon az ország egyik legszebb belvárosa. Érdemben először 2005-ben, az Európa Kulturális Fővárosa cím pályázatakor merült fel a rekonstrukció. Még ugyanebben az évben a városháza benyújtott egy uniós pályázatot, amely a Tűztorony és környezete rekonstrukcióját foglalta programba. Bár a projekt sorsát akkor nem kísérte siker, sem a régi, sem pedig a jelenlegi városvezetés nem mondott le róla. Kiemelt programként megvalósítható lesz, ugyancsak 2013-ig. Hogy milyen lehet majd a megújult belváros utcahálózata, azt szépen példázza az előző ciklusban elkészült Új utca.

Magas a támogatottsága (81 százalék) az új hulladéklerakó építésének is. Ez a projekt ugyancsak évekre nyúlik vissza. 2005-ben született megállapodás arról, hogy az új lerakó Cséren épül fel (erről az alig ötven lelket számláló településen népszavazást is tartottak), ugyanis a soproni hulladéklerakó engedélye – többszöri módosítás után – 2009. június 30-án végleg lejár. Addig tehát el kell készülnie az új rendszernek, amely megfelel a legszigorúbb környezetvédelmi előírásoknak is. Cséren Sopron és még több mint negyven település hulladékát válogatják, dolgozzák majd fel, de épülnek új válogatók, hulladékudvarok és -szigetek, valamint megtörténik a régi szeméttelepek rekultiválása is. A komplex terv – amely bekerült a Környezet- és Energia Operatív Program kiemelt nagyprojektjei közé – 8–10 milliárd forintba kerül. A pályázat kiírása novemberben várható, de kérdés, hogy mennyi lesz a szükséges önrész. Ennek a programnak a megvalósítására alig húsz hónap áll rendelkezésre.

Rövid időn belül megépülhet a Kőszegi úti (valószínűleg) aluljáró is, hiszen erről a 2,5 milliárd forintos projektről már született döntés. Ennek a támogatottsága a megkérdezettek körében 79 százalékos. A története érdekes, mert az előző városvezetés – hosszú távon – abban gondolkodott, hogy föld alá viszi a vasutat, a jelenlegi pedig „azonnali" megoldást keresett a kettős vasúti átjáró okozta közlekedési problémák megoldására.

A felsorolt fejlesztési elképzelések közül a legkevesebben az élményfürdő megépítését szorgalmazzák (62 százalék), s ennek a legmagasabb az elutasítottsága is (20 százalék). Hogy mi ennek az oka? Talán az, hogy a város lakói a napi gondok megoldását fontosabbnak tartják, mint a „strandolás luxusát". A jelenlegi Lövér körúti uszoda korszerűsítését és élményfürdővé fejlesztését a mostani városvezetés tűzte napirendre. Ennek keretében végeztetnek próbafúrásokat Nagycenken, kérdés azonban, hogy lesz-e ott megfelelő hőfokú víz, s lesz-e olyan pályázat, amely támogatná ezt az elképzelést.

Horváth Ferenc
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Magyarország kérdez, az MSZP válaszol

Sopron - Az MSZP párbeszédet indít olyan kérdésekről, melyek az emberek mindennapjait érintik. Az… Tovább olvasom