Kisalföld logö

2018. 05. 27. vasárnap - Hella 16°C | 26°C Még több cikk.

A jövő a vasút föld alá helyezése

Mozgalmas, olykor vitákkal terhes éven van túl Sopron. Walter Dezső szerint eredményes évet zárt a város.
Walter Dezső
Mozgalmas, olykor vitákkal terhes éven van túl Sopron. Walter Dezső polgármester szerint eredményes évet zárt a város, számos programot valósítottak meg, amelyek az idén folytatódnak és újak is kezdődnek. A város jövője a turizmusra, a tudományos együttműködésre és az egészségügyre, rehabilitációra épülhet.

– Polgármester úr, kezdjük a beszélgetést egy összegzéssel. Ön szerint milyen évet hagytunk magunk mögött?

– Nehéz egy egész évet összefoglalni néhány percben, de lássunk hozzá. Én összességében jónak ítélem meg. Jónak, mert 2004-ben, illetve a korábban elkezdett programjainkat – amelyekre mindenki büszke lehet – valósíthattuk meg 2005-ben. Néhány nagy projektet hadd említsek meg. Ilyen volt a szenny- és esővízrendszer megoldása, a szennyvíztisztító rekonstrukciója közel ötmilliárd forint értékben, az utak felújítása, az inkubátorház megvalósítása, de ide sorolom például a műjégpályát is. Uniós tagságunkat követően jelentős pályázati forrásokhoz jutottunk. Kaptunk pénzt az előzőeken túl köztéri szobrokra, szociális bérlakásokra 400 millió forintot, a Széchenyi-gimnázium felújítására 521 milliót, a Deák tér felújítására 598 milliót, a panelházak korszerűsítésére 280 milliót, a kórház műszerbeszerzésére 208 milliót.

– A Sopron–Ágfalva közötti kerékpárút megépítéséhez 135 milliót, a Deák téri turisztikai központ megvalósításához a már említett összegen túl még 98 milliót, a tómalmi szennyvíztisztítóhoz külön 75 milliót kaptunk – folytatta a felsorolást Walter Dezső polgármester. – A tűzoltóság egy új tűzoltóautót kap 76 millió forintért, az utak felújításához a saját erőhöz az állam 75 milliót biztosított, a szociális foglalkoztató fejlesztésére 24 milliót, a Sopron–Balf közötti kerékpárút tervezéséhez 22,5 milliót nyertünk, turisztikai célra 18 milliót.

– Bocsásson meg, de ne folytassa, hiszen még számos kisebb-nagyobb összeget sorolhatna. Új információ viszont, hogy 30 milliót nyert Sopron a várost kettészelő vasút mélyvezetésének tanulmánytervére.

– Így igaz, a tanulmánytervet az idén elkészíttetjük, azt követően pedig a kiviteli tervek készülhetnek el. Ha már a vasútnál tartunk: sokat lobbiztunk azért, hogy a Szombathely–Szentgotthárd szakasz a GySEV kezelésébe kerüljön. Ez azért fontos, mert így könnyebben tárgyalhatunk az osztrákokkal annak érdekében, hogy megvalósulhasson a Bécs–Grác közötti – Sopronon átmenő – nagy sebességű vasútvonal, amely az uniós közlekedési folyosó része.

Befejeződnek a felújítási munkák

– Említette a városi utak felújítását, amely már valóban elodázhatatlan volt, a körforgalmak építésével együtt. Az örömöt azonban megkeserítette a koordináció hiánya, az időnkénti káosz és az eddig elkészült munkálatok rossz minősége.

– Az önkormányzat felkészült ennek a programnak a megvalósítására, de a közbeszerzési rendszer hátulütői miatt valóban számos problémánk volt. Pályázatot kellett kiírnunk a pénzintézeti lebonyolításra, a kivitelezésre. Mire mindez lezajlott, már novembert írtunk, de lépnünk kellett, mert a program befejezésének határideje 2006 márciusa. Az elmaradt munkákat, például a csatornafedelek felemelését – a technológia miatt – tavasszal végzik el. Tény, sok bosszúsággal járt az útfelújítás, ezért mindenkitől elnézést kérünk. Azt viszont kikötöttem, hogy a járdákat – a Széchenyi tér egyik oldalának kivételével – készre építsék, hogy ne bukdácsoljanak az emberek. Most a program egyharmadánál járunk. Már rendelkezünk az új körforgalmak engedélyezési terveivel, kiválasztottuk a kivitelezőt. A jó idő beköszöntével például a Lackner Kristóf utca és a Ferenczi János utca találkozásánál, a Jereván-lakótelepen, a Szent Mihály-temetőnél és az elkerülőúton, a Balfi út kereszteződésénél épül körforgalom.

Útgondok a lakóparkokban

– Ha már az utaknál tartunk – és ez ciklusról ciklusra áthúzódó probléma – nem szabad kihagynunk az új lakóterületek sokszor katasztrofális úthálózatát, pontosabban a normális közlekedési lehetőségek hiányát. Miért nem úgy adja ki az önkormányzat az építési engedélyt, hogy abban szerepel az utak kiépítése is?

– Ez a kérdés Sopronban valóban évek óta vissza-visszatér. Az új lakóparkok területének többségét kárpótlásban osztották fel, úgy, hogy utat nem jegyeztek. Később erre sor került, majd megalakultak a lakóközösségek, vállalva, hogy egy bizonyos önrésszel hozzájárulnak az útépítéshez. Aztán, ahogy lenni szokott, erre már nem maradt pénzük. Ebben a helyzetben a mostani városvezetés azt tette, hogy további segítséget adott és ad a közösségeknek. Ezek a területek eredetileg nem voltak lakóövezetnek kijelölve a városrendezési tervben, így az infrastruktúra sem épülhetett ki. Viszont az is igaz, hogy olyan ingatlan értékesítése, amely már közművekkel és utakkal ellátott, nagy nehézségekbe ütközne, hiszen az ára sokkal magasabb lenne. Ez egy ilyen róka fogta csuka helyzet. Gondoljon csak az ipari parkra. Hiába volt meg minden, évekig alig akadt vásárló, ezért a telekárat, amelynek négyzetmétere 20 ezer forint volt, kénytelenek voltunk le vinni. Ennek köszönhető, hogy immár nyolc cég kezdett itt építkezni.

– Akkor térjünk át a város második ipari parkjára, amely decemberben kapta meg a címet. Mit kezd a város két ipari parkkal?

– A város tulajdonában lévő ipari parkot már átneveztük innovációs parknak, amelyben az egyetemmel közösen a kutatásra és a fejlesztésre helyezzük a hangsúlyt. A klasszikus ipari parknak pedig a 84-es főút mellett van a helye. Ezt az elképzelésünket elfogadta és támogatta a gazdasági minisztérium is.

Iskolafelújítások

– Az idei évben milyen tervek megvalósítása, illetve előkészítése várható?

– 2006-ban a legnagyobb projekt a Széchenyi-gimnázium felújítása lesz, 600 millió forint értékben, úgy, hogy az iskolát ki kell költöztetnünk. A másik pedig a Deák tér felújítása, összességében közel 700 millió forintért. De nem feledkezhetek meg arról sem, hogy ebben az évben tíz új körforgalmat alakítunk ki és megvizsgáljuk, hogy mit tehetünk a Kurucdombon, a Szent István-iskola előtti forgalmi rend racionalizálásáért, megnyitjuk a Gyár utcát is. Felújítjuk az Ady Endre utcát és szeretnénk elkezdeni az északnyugati gyűjtőút építését is. A harkai plató alatti, úgynevezett lőporos út megnyitásával pedig a Lövérekbe igyekvőknek könnyítünk majd, mert a kópházi körforgalomtól nem kell a városba behajtaniuk. Ez 700 millió körüli összegbe kerülne, erre próbálok pénzt szerezni, állami forrásból.

– Mi a helyzet a 85-ös főút korszerűsítésével, illetve a tervezett M9-es autópálya építésével? Öntől kérdezem, bár tudom, hogy ezek nem városi hatáskörbe tartoznak.

– Jelenthetem, hogy mindkettő jól áll. Az osztrákokkal sikerült megállapodni az S31-es autópálya és az M9-es találkozási pontjáról, amely a mi elképzeléseink szerint épül meg a mostani átkelőhely térségében. A Sopronig, illetve a Peresztegig tartó szakasz kiviteli tervei elkészültek, érzésem szerint a munkálatok jövőre kezdődhetnek el. A 85-ös korszerűsítése egybecseng az M9-es autópálya kialakításával. Ez 2012-2013-ig megvalósul, legalábbis ami a Csornáig tartó szakaszt illeti, egyes szakaszai pedig már korábban is.

Három pillérre kell alapozni

„ Sopronnak az infrastruktúra fejlesztésén túl, amelybe beleértem a mélygarázsok építését is, a jövőben három területre kell alapoznia. Ezek pedig a turizmus, az egyetemmel való tudományos együttműködés és egy korszerű egészségügyi rehabilitációs központ kialakítása. Ezek olyan pillérek, amely már megvannak, de a jövőnket is építhetjük rájuk."
                
                       Walter Dezső

– A polgármester nagy álma a vasút városon belüli föld alá helyezése.

– Meggyőződésem, hogy ennek a projektnek a Lövérek és a belváros védelme, Sopron hosszú távú fejlesztése érdekében elengedhetetlenül szükséges. Már említettem, hogy az idén elkészülnek a tanulmánytervek. A vasút föld alá „kényszerítése" a harkai platótól kezdődne és az ágfalvi viadukt körül jönne ismét a felszínre. A városi mélyvezetése fölött egy kétsávos út épül majd, amely becsatlakozik az északnyugati elkerülő útra, illetve a szennyvíztisztítónál az M9-es autópályára. Szeretném, ha ez 2010-2015 között megvalósulhatna, mert ennek a városnak nincs más alternatívája.


Térjünk vissza a jelenbe. Sokszor elhangzott az elmúlt évben: eladósodott a város. Miképp látja Sopron pénzügyi helyzetét?

– A város nem adósodott el, és nem is fog. Hiteleket ugyan veszünk fel, hogy előteremtsük a pályázatokhoz szükséges önrészt. Másrészt örököltünk egy hitelállományt, amelyet ütemezve fizetünk vissza. Abban az esetben, ha a város gazdasága működik, akkor az adóbevételek biztosítják, hogy a hiteleket visszafizethessük. Nem szabad elfelejtkeznünk arról sem, hogy a Globex-ügytől megszabadultunk és a város „kasszájában" egymilliárd forint van, amihez nem engedek hozzányúlni, mert ez képezi biztonsági tartalékunkat. Az én feladatom, hogy kimozdítsam a várost abból az állóvízből, amelybe korábban került és hosszú távra tervezzek, felelősséget vállalva azért a 38 településért is, amelyek a vonzáskörzetünkben vannak. Ezért dolgoztunk eddig és dolgozunk a jövőben is. Befejezésül csupán még egyetlen mondatot engedjen meg. Az idén egy olyan szélerőműpark tervezését kezdjük el, amelynek egy-egy szélkereke évi 80-100 millió forint hasznot hoz a városnak, és 15 ilyen lesz. Ez azt jelenti, hogy az önkormányzat évi 1,5 milliárd forint plusz forrással számolhat majd, hosszú éveken át.

– Egy utolsó kérdés. Ebben az évben két választás is lesz Magyarországon. Mit gondol, milyen kampány elé nézünk?

– Én nagyon remélem, hogy mind az országgyűlési, mind pedig a helyhatósági választás méltó lesz a soproniakhoz, a demokrácia keretein belül.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Akadozva, de üzemel a sífelvonó

Örömmel vették volna birtokba a Dalos-hegyi pálya felújított felvonóját a sízők, de az első nap inkább az üzemelési bakik elhárításáról szólt. „A kezdeti leállások talán még érthetők is, de hogy az ünnepi hétvégén miért nem működik majd, az rejtély”, panaszolja egy olvasó. Az idei szezon előtt az önkormányzat és az erdőgazdaság többmilliós beruházással korszerűsítette a pályát. Tovább olvasom