Kisalföld logö

2017. 10. 22. vasárnap - Előd 9°C | 14°C Még több cikk.

A GySEV nem kap lelépési díjat?

A MÁV Cargo privatizációs pályázatán induló Rail Cargo Austria (RCA) AG abban az esetben is tartja 102,5 milliárd forintos vételi ajánlatát, ha az uniós versenyhivatal napokban várható döntése alapján a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút (GySEV) Zrt.-nek ki kell szállnia az üzletből - tudta meg a Napi az osztrák céghez közel álló forrásból.

Az összeg jelenleg egy elkülönített számlán van, amelyről akár egy héten belül átutalják a pénzt a MÁV Zrt.-nek, azt követően, hogy megszületik a brüsszeli döntés. A Napi Gazdaság úgy tudja, hogy a 102 milliárd forint 10 százalékát már korábban befizették.

A vasúti áruszállítási cég kétfordulós privatizációs pályázatán - amelyen 16 érdeklődő volt - az RCA-GySEV páros lett a befutó, de a szerződés csak azt követően léphet életbe, ha az uniós versenyhatóság áldását adja arra. Ez a napokban várható, mégpedig azzal a kitétellel, hogy a magyar és az osztrák állam tulajdonában lévő GySEV szálljon ki a konzorciumból, amelyben egyébként 9 százalékos részesedése volt. A GySEV információink szerint nem kap lelépési díjat.

A privatizáció - túl azon, hogy jelentős bevételhez juttathatja a MÁV Zrt.-t - azért is volt fontos, mert a vasúttársaság nem rendelkezett elégséges forrással, amiből finanszírozhatta volna azokat a fejlesztéseket, amelyek elengedhetetlenek ahhoz, hogy a Cargo felvegye a versenyt a konkurenciával a liberalizált vasúti áruszállító piacon. Ezért kellett egy tőkeerős tulajdonos, amelyet a pályázat során az osztrák állam közvetett tulajdonában lévő cégben találtak meg. Az osztrákok a vételár mellett azt is vállalták, hogy öt év alatt 42,3 milliárd forintot ruháznak be, továbbá hogy három évig garantálják 3200 dolgozó munkahelyét (miközben a GySEV épp most készül megválni több mint kétszáz munkavállalójától).

Megfigyelők szerint a leendő tulajdonosnak a MÁV Cargo több szempontból is fontos, így nem várható, hogy "bedarálja" azt a konszernen belül. Az RCA ugródeszkának használja a magyar céget a keleti terjeszkedéséhez, ami viszont előnyös lehet a MÁV Cargónak, hisz ennek érdekében további fejlesztések jöhetnek szóba. A nagyobb tranzitforgalom után fizetett vasúti pályahasználati díj az állam bevételeit gyarapíthatja, sőt még a MÁV vontató járműveit működtető cége, a Trakció is jól jöhet ki az üzletből, hisz elképzelhető, hogy a többletforgalom lebonyolítására e cégtől vesznek majd igénybe mozdonyokat. Mindezeken túl elhárulhat annak veszélye is, hogy a kelet-nyugati irányú vasúti áruszállítás - északi irányban - elkerüli Magyarországot.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Levegőváltozást kívánt Magda Marinko

Sopronkőhida - Szeged Másik börtönbe került Magda Marinkó, a halálosztóként elhíresült… Tovább olvasom