Kisalföld logö

2017. 11. 23. csütörtök - Kelemen, Klementina 1°C | 12°C Még több cikk.

85. főút: Hibák vannak, felelős nincs

Befejeződött a 85. számú főút Fertőszentmiklós és Pereszteg közötti szakaszának javítása

Befejeződött a 85. számú főút Fertőszentmiklós és Pereszteg közötti szakaszának javítása, felületi zárása, már csak az útburkolati jelek felfestése várat magára. Az alkalmazott technológiát azonban sok kritika érte, éri.

„Életveszélyes" az az eljárás, amelyet a 85. számú főút javításánál alkalmaztak, a kavicsfelverődések számtalan autó karosszériáját és üvegét sértették meg. Ki a felelős mindezért? – Így foglalhatók össze azok a vélemények, amelyeket eljuttattak szerkesztőségünkbe. A Kisalföld augusztus 2-i számában tudósítottunk (Útjavítás torlódásokkal), hogy az útszakasz eredeti kivitelezője, a Strabag garanciális kötelezettsége terhére hozzálátott a megrongálódott felület kijavításához.

A főút terhelése kétségkívül növekedett, de ez önmagában nem indokolhatja, hogy öt évvel megépítése után – amikor tíz évre teszik a szakemberek az aszfalt elöregedésnek kezdetét – kisebb-nagyobb repedések, egyenetlenségek keletkezzenek a felületén, olyanok, amelyek már veszélyeztetik a közlekedők biztonságát.

– A 85. számú főút „hibaelemzésére", vagyis hogy miért keletkeztek az aszfaltfelületen 2–3 centiméter mélységű, eltérő kiterjedésű repedések, a Budapesti Műszaki Egyetemet kértük fel, a kivitelezővel közösen – tájékoztatott Wimmer József, a megyei közútkezelő főmérnöke. – A különböző vizsgálatok azt mutatták, hogy az út terhelhetőségével nincs probléma, viszont nem derült ki egyértelműen, mi okozza a felületi hibákat. Ezért nem kötelezhettük a kivitelezőt az aszfalt felmarására és új aszfaltszőnyeg leterítésére.

A garanciális kötelezettségük terhére vállalt útjavítási technológiáról tudni kell, hogy legalább egy hónap szükséges, míg a bitumenemulzió és az apró zúzalék a forgalom hatására „elaszfaltosodik" és emellett kitölti a repedéseket is.  Nem véletlenül voltak kint a sebességkorlátozó táblák, sokan azonban nem vették figyelembe a figyelmeztetést, ezért fordulhatott elő kavicsfelverődés.
A többi szakaszon is

Mint megtudtuk, az ezzel a résszel egy időben készült többi szakaszon is előfordulnak felületi hibák – igaz, nem ilyen mértékűek –, annak ellenére, hogy nem a Strabag volt a kivitelező. Az alkalmazott útjavítási eljárást – amely Magyarországon elfogadott és lényegesen olcsóbb más technológiánál – általában alacsonyabb rendű utakon alkalmazzák. Így javították meg például a Fertő-parti utat, most pedig a Sopron–Harka közöttit.

– A 85. számú főút javított szakaszának felfestése még azért nem készült el, mert egy ideig mozog a felület, az apró kavicsok kipereghetnek a felületből – tette hozzá a főmérnök –, de az elaszfaltozódást követően hamarosan erre is sor kerül.


Hibás volt az anyag?

A Kisalföld által megkérdezett szakemberek szerint az aszfalt idő előtti elöregedését vagy anyaghiba okozza – ezt utólag szinte lehetetlen bebizonyítani – , vagy rossz munkavégzés. Ez utóbbinak ellentmond, hogy a kivitelezés minősítése a 85. számú főúton az átadáskor első osztályú volt a mérési eredmények alapján.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Soproné lehet az Állami Szanatórium

Abban az esetben, ha a soproni önkormányzat pénteki ülésén elfogadja, hogy az Állami Szanatórium városi tulajdonba kerüljön, akkor Sopron vagyona hétmilliárd forinttal gyarapodik. Az intézményt a kórházhoz csatolják, hosszabb távon pedig az egészségügyi ellátást egy kht.-be szervezik. Tovább olvasom