Kisalföld logö

2018. 08. 19. vasárnap - Huba 18°C | 31°C Még több cikk.

60 éve: Volt egyszer egy AFIT Sopronban – fotók

Az új iránti fogékonyság, a tenniakarás, valamint a nagyszerű kollektív szellem tette lehetővé, hogy szinte évente nyerte el a Kiváló Vállalat megtisztelő címet és a nyereségéből a dolgozók is részesedtek.

A cég alapjait a Győr - Sopron - Ebenfurti Vasút gépészeti osztályának az a 170 dolgozója képezte, akiket 1951. július 1-i hatállyal a Közlekedési és Postaügyi Minisztérium Vasúti Főosztálya rendelete alapján helyeztek át a Magyar Vagon- és Gépgyár Győri Autógyár létszámába.

A vállalat életében a következő évszámok, állomások tekinthetők jelentősnek:

1951. július 1. Győri Autógyár Alkatrészgyártó Telepe.

1952. március 1. Csepel Autógyár Rába Alkatrészgyára.

1956. július 1. Autóalkatrészgyár Vállalat Rába Gyáregysége.

1964. január 1 Autóalkatrészgyártó és Felújító Vállalat Soproni Gyáregysége.

1968. január 1. AFIT Autófelszerelési Vállalat.

1983. január 1. Az Autófenntartó Ipari Tröszt (AFIT) megszűnésével önálló vállalatként, mint Autófelszerelési Vállalat működött.

Volt egyezer egy AFIT Sopronban. Fotók: www.szuper.info.hu
A további képekhez kattintson ide >>

A hajdani mozdonyjavító műhelyekből (Batsányi utca Béke út sarok) átalakított helyiségekben 200-250 ember dolgozott. Ebben a korszerűnek nem mondható, de szellemiségében gazdag kis gyárban, ahogy a soproniak nevezték Autógyárban, született meg egy modern vállalat létrehozásának ötlete. A gyártmányok sorát egy sikeres konstrukció, a hidraulikus rakodófal tervezésével és elkészítésével kezdte meg az akkori műszaki gárda. Itt készültek el a garázsberendezések első példányai is, - krokodilemelők, motorkiemelők, gumiabroncs szerelők - amelyekkel először 1969-ben jelentek meg a Budapesti Nemzetközi Vásáron, a Városligetben.

A korábban Budapestről kitelepített üzemrészből és a soproni gyáregységből létrehozott tröszti vállalat új, központi gyártó létesítményét 1970-ben adták át rendeltetésének, amely akkor 1300 fő részére adott munkát. Az új létesítmény Sopron nyugati városnegyedében, kukoricaföldek helyén épült fel. A javítóipart rövid idő alatt ellátta az üzem a modern garázsberendezésekkel: hidraulikus autóemelőkkel, személy- és tehergépkocsi gumiabroncs-szerelőkkel, kétoszlopos csápos autóemelőkkel, motorkiemelőkkel, fényezőfülke családdal, járműmosókkal és lengéscsillapítást vizsgáló próbapadokkal, az autójavításhoz nélkülözhetetlen pótalkatrészekkel, gépjármű-felszerelési cikkekkel, szerkezeti alkatrészekkel és gumiárukkal.

A gyár történetéről bővebben itt olvashatnak >>

Olvasóink írták

  • 13. igazember 2011. december 15. 18:58
    „" MI A NEVED????hopega " én is kb akkor voltam ott.”
  • 12. öröksoproni 2011. december 12. 13:47
    „TancsKaszabell
    Köszönjük a felsorolást! A szívem vérzik, amikor arra gondolok, mennyi gyárat hagytunk szétlopni! Lehet, hogy új piacok után kellett volna nézni és ezt senki nem akarta felvállalni (?). Három műszakban dolgoztak az emberek, annyi munka volt. És nem csak raktárra termeltek.”
  • 11. canis 2011. december 10. 16:40
    „Bár megfogadtam, hogy cenzúrázott oldalra nem, - így ide se - pazarlom a billentyűzetet, ezúttal az AFIT kedvéért írok. A privatizáció és a rendszerváltás során (ürügyén?) ezt a kitűnő, működő akkor a legkorszerűbbek köüzé tartozó céget is sikerült megsemmisíteni és szétlopni.
    Kitűnő munkahelyi közösség volt, nagyon tisztességes és emberséges vezetőgárdával. 13 évet dolgoztam ott - bár a végzett munkát nem szerettem, nem az én világom volt, a munkatársakat (és a kis és nagy főnököket is!!!) igen.
    Mert a munkatársak nem irigyek és gonoszak voltak, hanem kollégák, a főnökök meg nem mindentudó, hatalmas, megjátszós 30-35 éves öltönyös <moderálva>, mint most szinte mindenhol, hanem EMBEREK!”
  • 10. Clow 2011. december 10. 15:16
    „Aki még nem ismerné az oldalt , annak ajánlom figyelmébe :)

    http://afitafvsopron.mindenkilapja.hu/#/html/19165648/render/rovid-tortenet”
  • 9. hopega 2011. december 10. 14:55
    „Ismertem. Apám meg a Tűzoltó parancsnok volt, "Juszuf."”
  • 8. ooooo 2011. december 10. 10:32
    „Emlékszem az AFITra, bár sosem dolgoztam ott. Vezetők közt viszont volt rokonom, és később az öcsém dolgozott ott (80-as évek végén).
    Jó ilyen régi soproni dolgokról olvasni, és jó látni, hogy mennyire összetalálkoznak ITT ennek kapcsán az emberek.”
  • 7. soproni 2011. december 10. 09:43
    „Apukám a volt Afit sofőrjeként lett nyugdíjas és előtte a szintén a sok embernek munkát adó Pamutiparban dolgozott,mint művezető.Nagyon sokan ismerték ,leginkább a becenevén "Bozse".”
  • 6. hopega 2011. december 10. 07:53
    „igazember. Én is dolgoztam a szereldébe. Onnan vonultam be 1973 februárba.”
  • 5. TancsKaszabell 2011. december 10. 05:08
    „Szép a nosztalgiázás.igen akkor voltunk fiatalok és bohók...
    De ez az egész a mai életünkre is ható véresen komoly dolog !
    Gyakran elgondolkodom mostanában azon,hogy miből is él ennek a városnak a lakossága,az a kb. 50 ezer ember,ki tudja hány család?Egész dinasztiák éltek ebben a városban és bizony tisztességes munkával keresték a kenyerüket,ÉLTEK !
    Emlékezzünk csak : AFIT, hányan is dolgoztak ott? SOTEX kb.2500 dolgozó,PAMUTIPAR kb. 2200 dolgozó,SELYEMGYÁR kb.1200 dolgozó,RICHARDS kb. 800 dolgozó,GÉPGYÁR...,ÖNTŐDE...,FORFA...,BUTORIPARI Szövetkezet,FÉMTÖMEGCIKK ...,Üveggyár...,Sörgyár...,Állami Gazdaság...Lehet,hogy nem miden üzemet,munkahelyet soroltam fel,elnézést kérek érte.
    Sörgyár , nos talán csak ez az egy a kivétel mert ezt egy tisztességes "tőkés" csoport vette meg !!!A többit ?
    Hát mi is lett a többivel, talán jobbára az enyészeté és a tolvajlás tárgyává váltak amit privatizációnak nevez a történetírás...a köznyelv...

    Emlékszem a soproni Pamutipar 700 milliós rekonstrukciójára amely 1989-90 re fejeződött be,tevékenyen részt vettem benne.Az üzem tele volt új csehszlovák,szovjet és nyugati,angol német gyártmányú fő termelő gépekkel,teljes gépsorokkal az árutisztítóban és az írezőben is,új számítóközpont,és személyi számítógépek néhány vezetői posztot betöltők előtt...az energiagazdálkodást már személyi számítógéppel irányítottuk.
    Úgy 26 évet dolgoztam ott 1964-1990-ig és amikor a p-csarnokot lerobbantották akkor az AT. gépek kilógtak az emeleti omladék közül.Sírni volt kedvem...talán sírtam is.

    Bevallom,nem tudom hány termelő üzem van a városban,hány állít elő új értéket exportra például.Ezzel szemben hány nagyáruház is van ?
    Igen ott költjük a pénzüket mindnyájan és sajnálatos de nem tudom hol keressük meg úgy húsz egynéhány éve valójában.”
  • 4. SzImike 2011. december 09. 21:33
    „Édesapám is ott dolgozott és örömmel ment dolgozni, minden nap!”
  • 3. igazember 2011. december 09. 20:55
    „Kedves "Kuvasz" igazad van ,valoban jo volt ott dolgozni,igazán jó barátok voltunk a munkatársaimmal.én a szereldében dolgoztam.Szekendi Feri(Müvezetö),Soproni Laci(csoport vezetö),Kardos Otto,(Gamersz zenekar dobosa),Balázs Laci,Adorján Attila,Na és ne feledjük el Bélát a vak vidám fiut és sakkmestert.Munka után párszor meglátogattuk a sörkertet.Sajnos az idö jol eljárt felettünk ,akkoriban amikor ott dolgoztam kb.20 éves lehettem.Szép emlék maradt.”
  • 2. hopega 2011. december 09. 19:56
    „Szuper volt. 1967-1990 ig.”
  • 1. Kuvasz 2011. december 09. 17:28
    „Bizony nagyszerű hely volt, csodálatos vezetés és kolektíva. Ma is el kellne egy - két ehhez hasonló, de hol, hiszen gyakorlatilag nincs ipar.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Új helyen lesz Sopronban a szociális ügyintézés

Január 9-étől már új, akadálymentesített helyen tartja az ügyfélfogadást a Polgármesteri Hivatal… Tovább olvasom