Kisalföld logö

2017. 12. 13. szerda - Luca, Otília 0°C | 9°C Még több cikk.

Vasútvonal: Tizenkét hónap telt el személyszállítás nélkül

Csorna–Szany - Egy éve ideiglenesen megszűnt a személyforgalom a Csorna–Pápa vasútvonalon. Azóta pusztulnak a vasúti épületek, a helyiek pedig autóval és busszal utaznak.
Március elején volt egy éve, hogy ideiglenesen megszűnt a személyszállítás a Csorna–Pápa vasútvonalon. A helybeliek, ha el nem is fogadták a döntést, kénytelenek voltak beletörődni a helyzetbe. Vannak azonban, akik még most is visszavárják a „piroskát".

Egy évvel ezelőtt kis ünnepséggel búcsúztatták az érintett települések a megszűnő személyszállítást. „111 évvel ezelőtt az volt a reform, hogy megindult a vonatközlekedés, most az, hogy megszüntetik" – mondta akkor Németh Gergely, Szany polgármestere. A Kisalföld arra volt kíváncsi, milyen szemmel látható eredménye volt a „reformnak".

Rábapordányban az állomás épületének állaga siralmas: az ajtókon lakat, kitört ablakok, összefirkált, málló vakolat.
Rábapordányban az állomás épületének állaga siralmas: az ajtókon lakat, kitört ablakok, összefirkált, málló vakolat.

Kirándulást tettünk a Csorna–Szany vonalon, a látvány siralmasabb, mint egy esztendeje volt. Már akkor is arról számoltunk be, hogy a vasúti ingatlanok pusztulnak és az idő ezúttal sem tett jót az épületeknek. Rábapordányban annyi a változás, hogy sorompóval zárták le az állomás területét. „Kulcs az önkormányzatnál" – adja hírül a tábla rajta. Időközben eltüntették a „szeméthegyet" a sínek mellől, a helyiek rendezték a terepet. Az állomás épületének állaga siralmas: az ajtókon lakat, kitört ablakok, összefirkált, málló vakolat.

Azért az élet nyomai látszanak: kétdecis pálinkásüvegek, sörösdobozok, csikkek. Két helybelit, Pénzes Imrénét és Szabados Kálmánnét kérdeztük az elmúlt egy évről.

– Magam is gyakran utaztam vonattal, ha Szanyba mentem a húgomhoz – mondja Pénzes Imréné. – Az utolsó időben már nagyon kevesen használták, kevés volt az utas. Az is igaz persze, hogy a végére nagyon megritkították a járatokat, nehéz volt alkalmazkodni. A szanyiaknak nagyon jó volt, de sem az egyediek, sem a rábacsanakiak nem vonatoztak már. Most, ha utaznunk kell, buszra ülünk.

– Én Pesten a testvéremet szoktam meglátogatni. Itt felültem, Csornán leszálltam, át az intercityre és még gyalogolnom sem kellett. Meg ha orvoshoz kellett menni Csornára vagy egyéb elintéznivaló volt, csak a vonatot választottuk. Tíz órakor már itthon voltunk. Annak idején sokan írtak, hogy ne vegyék el tőlünk, de hiába – tette hozzá Szabados Kálmánné.

Az Egyed–Rábacsanak megállónál szintén nincs változás, esetleg annyi, hogy eltűnt a szén és a tűzifa az állomás nyitott tárolójából.
Rossz időket élünk. Szanyban sincs élet a kétszintes bakterház körül.
A pusztulás látszik, az üres épület, az ólak, gazdasági helyiségek. Miközben nézelődünk, idősebb úr közelít. Látva a fényképezőt, mondja: „Ha azt elteszik, beszélek, különben nem." Eltesszük és beszélni kezd.

– 111 évet élt meg itt a vasút és szégyellheti magát, aki aláírta a halálos ítéletét – kezdi indulatosan. Közbevetjük: csak ideiglenesen szűnt meg a személyszállítás. – Néhány évtizede eleget hallottuk az ideiglenes szót. Akkor negyven évig tartott az ideiglenesség, de most eltelhet kétszer ennyi idő is, nem utazik itt senki vonattal. Régen a munkások, diákok megtöltötték a járatokat, most mindenki kénytelen busszal, autóval menni, pedig a vonat kényelmesebb volt. Manapság csak rombolni tudnak, az építkezésre esélyt sem adnak.

A szanyiak azt is mondják, hogy nincsenek megelégedve a vonathelyettesítő autóbusszal. Lassú, az utazási idő pedig hosszú. Ezért aztán autóval járnak a helybeliek. És a végére még egy gondolat a szanyi beszélgetőtárstól: „A kedélyek azért megnyugodtak már, mert a magyar az olyan ember, aki beletörődik a helyzetébe. Én már csak az várom, mikor kezdik széthordani innen a megmaradt vagyont, ami ugye a miénk is."

Olvasóink írták

  • 8. Moldy 2008. október 26. 18:32
    „AB (Zilzon) helyett "Fakarusz"!
    Bz (Csöpi) helyett "Kockarusz"?!
    Mégis hogy képzeled, Kóka elvtárs?!”
  • 7. papacsorna 2008. március 25. 17:58
    „A tanulmány nagyjából erről szól, csak egy kicsit bővebben:)”
  • 6. ken 2008. március 25. 13:24
    „Köszönjük a jótanácsokat Attila! Gratu!”
  • 5. Gulyás Attila 2008. március 25. 07:43
    „Szerintem itt a leghatékonyabb módszer az lehetne, hogy az érintett önkormányzatok és felkutatott szponzoraik által,teher-szállítmányozással is foglalkoznának a személyszállítás mellett. A teher- szállítás kiegyenlítené a személyszállítási veszteségeket, vagy úgy alakítanák a menetrendet,hogy ne legyenek veszteségek,gondolok itt arra, hogy hajnalban munkába menet,kora reggel iskolába induláskor,délután munkából és iskolából jövet és a délutános műszakra utazóknak, este pedig az éjszakai műszakba induláshoz kellene járatokat indítani,így gazdaságos lenne.Beszélni a nagyobb cégekkel,kedvező utazási költségeket kellene kidolgozni, vés szépen menne minden tovább......szerintem”
  • 4. papacsorna 2008. március 24. 09:28
    „Az éves kiadás és bevétel összege tételesen ki van számítva a tanulmányban. A havi összegek meghatározása nem olyan egyszerű feladat, mert egyrészt egyik hónapban van tanítás, másik hónapban nincs, egyik hónapban nagyobb összeg folyhat be a teherforgalomból, másikban kevesebb. De az anyagban megadott keretszámokból kiindulva nagyjából meg lehet becsülni, kb. 10 millió forint körüli összeggel érdemes számolni mind a bevételi, mind pedig a kiadási oldalon. Persze ez nyilván jelentősen növelhető, ha a teherforgalom mértéke növekszik.”
  • 3. Putyilov 2008. március 23. 17:34
    „Amúgy mennyi lenne a havi bevétel ,kiadás?
    Ha már ekkora a kereslet.”
  • 2. papacsorna02 2008. március 21. 17:06
    „Azért helyi önkormányzatok egyáltalán nem törődtek bele az eseményekbe. A szanyiak kérésére készült egy tanulmány is, mely a vonal térségi üzemeltetésbe való átvételével foglalkozik. Részletek itt: www.papacsorna.hu”
  • 1. Kapuvári 2008. március 21. 14:14
    „Lendületben az ország!Jól élünk!(szdsz)”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Az aprófalvak élnek és élni akarnak

Rábaköz - Maglócán már bolt sincs és a kocsma sem működik, Cakóházán viszont még nőegylet is van. A… Tovább olvasom