Kisalföld logö

2017. 01. 24. kedd - Timót -6°C | -2°C Még több cikk.

Tizenhat és fél kilométer 2013 végére

Csorna - „Kedden tárgyaltunk ismételten a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. megbízottjaival a rendezési tervről. A rendezési terv módosítása április végére befejeződik és utána adható ki az építési engedély” – mondta félidős évértékelőjében Turi György. A csornai polgármester kérdésünkre leszögezte: semmiféle személyes felelősséget nem érez az elkerülőút megépítésének késlekedéséért.


Az élelemért és melegért fizettek a kórház helyett

– Tavalyi beszélgetésünkkor úgy fogalmazott, idénre a Margit Kórház sorsa rendeződik, az intézmény működni fog, akár ha szűkített létszámmal is. Ám a kórház máig igen nagy teher.
– Való igaz. Csorna speciális helyzetben van a hasonló lélekszámú településekhez képest is. Az összes általános nehézséget mi is tapasztaljuk, ám ezen túl külön két nagy gondunk a Margit Kórház és az elkerülőút. Eredménynek tartom, hogy az Integra Consulting Zrt. tevékenységének következtében az adósságállomány növekedése megállt. Április óta 320 millión stagnál. Azt is eredménynek tartom, hogy szűkített dolgozói létszámmal bár – 2006-ban 305 dolgozója volt a kórháznak, most 242 –, viszont ugyanazzal a struktúrával működik. Igaz, mára 80 aktív ágyunk maradt.

– Mennyibe kerül havonta a városnak a kórház?
– Ily módon felvetve a kérdést, nehéz erre válaszolni. Annyit mondhatok, hogy az élelmezést szállító céggel fennálló tartozást rendeztük. Január-februárban egyeztünk meg velük, s mivel alkupozícióba kerültünk, mintegy 10 millió forintot megtakarítottunk a tartozásból. A Csornahő Kft.-vel szembeni tartozásunk nagy részét, ami már 2005 óta halmozódott, most november 30-ával rendezzük, közel 38 milliót tudunk átutalni.

– Ez így nyilván a Margit Kórház számára lényeges könnyítés, de a jelen kondíciókkal most már megtartható lesz a kórház?
– A pillanatnyi helyzet szerint igen. Annak ellenére, hogy nálunk még az is nehézség, hogy a 3,5-es országos átlaghoz viszonyítva egy aktív ágyra a HBCS (Humán Betegség Csoport) finanszírozás 2,2. Egy HBCS-pont 146 ezer forintot jelent. Ezt a hátrányt is jeleztük, és próbáljuk rendeztetni.

– A másik tavalyi kérdésem Áder János utódlására vonatkozott. Megszületett-e már a döntés a képviselőjelölt személyéről?
– Én hivatalosan nem értesültem róla.

Turi György: Az elkerülő nyomvonalával kapcsolatban a városházán folyik a rendezési terv módosítása. Fotó: Cs. K. A.
Turi György: Az elkerülő nyomvonalával kapcsolatban a városházán folyik a rendezési terv módosítása. Fotó: Cs. K. A.


Nyugatról vagy keletről

– Említette ön is az elkerülőutat. Óriási bokszmeccs zajlik arról, ki a felelős a késlekedésért. Minden megvan Csorna részéről ahhoz, hogy ez az út végre elkészüljön?
– Kedden tárgyaltunk ismételten a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. megbízottjaival a rendezési tervről. Folyik a rendezési terv módosítása, amely várhatóan április végére befejeződik és utána adható ki az építési engedély.

– Ön érez-e személyes felelősséget a késlekedésért?
– Nem.

– Mi a késlekedés oka?
– Már sokszor elmondtam, hogy azon volt 2007. május 30-ától a vita, hogy nyugatról vagy keletről kerülje el az M86-os Csornát. A keleti verzióra voltak már előzetes hatástanulmányok. A nyugati változattal viszont hivatalosan semmiféle előrelépés nem történt. Az Országos Területrendezési Tervbe a keleti nyomvonal került bele. Ezt a Közlekedési Minisztérium tavaly decemberben jóváhagyta, illetőleg erre írták ki a tervezői közbeszerzési eljárást. Március 18. óta megvan a tervező is.

– Ön milyen garantált dátumot mondana az átadásról?
– Biztosat nem tudok. A dolgok mai állása szerint 2009
augusztusában már az érintett földtulajdonosokkal kezdődhet a tárgyalás. 2011 második félévében elindulhatnak a földmunkák. Amennyiben a régészeti feltárás vagy a lőszermentesítés során nem lesznek akadályok, 2013 végére megvalósulhat az elkerülőútnak az a 16,5 kilométeres szakasza, ami Csornát erősen érinti.

„Közös kudarcnak tartom a történteket"

– A város sorra írta ki a pályázatokat intézményeik átszervezésére, vezetésére. Úgy tűnik, nem jártak túlságosan szerencsésen ezekkel. Legutóbb a Szociális és Gyermekjóléti Központ igazgatója adta vissza a kinevezését...
– Ez egy sajnálatos tény.

– Miért nem sikerült a választás?
– A sikeres pályázó miután a feladatot közelebbről megtapasztalta, úgy döntött, hogy ezt nem tudja ellátni és visszaadta megbízatását. Komoly probléma elé állított bennünket.

– Ez a város vagy a pályázó kudarca?
– Közös kudarcnak tartom a történteket.

– Az nem presztízsveszteség a várost kormányzó erők számára, hogy a hírek szerint a korábbi vezető újra megbízást kaphat?

– Nem kaphat. A hétfői testületi ülésen döntöttünk ebben. Az óvodavezető kapott ideiglenes megbízatást, amíg az újabb pályázat le nem zajlik. A korábbi intézményvezető azért nem kaphat megbízatást, mert nincs meg hozzá a végzettsége. Ezt információm szerint csak 2009 decemberében tudná megszerezni.

– Képviselő-testületük hétfőn elodázta a döntést a nagytérségi hulladékgazdálkodási rendszer 143,5 milliós csornai önrészének jóváhagyásáról is...
– Erről csak akkor tudunk dönteni, ha megismerjük a beruházás konkrét számait, illetve, ha áttekintjük a Rekultív kft.-vel szerződéseinket.

– Viták kísérték az egymilliárdos kötvénykibocsátásukat is. Ez a pénztartalék még megvan?
– 879 millió forint igen.

– A többi mire ment el?
– A kórházra, illetve a hitelünk visszafizetésére, aminek a felvételére az előző évben kényszerültünk.

A szűkítés kényszerűség volt

– Valamelyik csornai fórumon olvastam, hogy bár mindenütt volt létszámleépítés, a nagy átrendezések közepette a városházán több lett a dolgozó. Ez igaz?
– Nem. Egyébként a létszámszűkítés kényszerűség volt. Az oktatási intézményeknél például 72 millió forintnyi megtakarítást eredményezett.

– A kötvénykibocsátásnak is az volt az indoka, hogy a pályázati önrészeket legyen miből finanszírozniuk. Ezzel együtt a pályázatok terén nem állnak túl jól. Mi lenne az a terv, az az abszolút stratégiai elgondolás, amihez mindenképpen ragaszkodnak?
– 2008-ban tizennégy pályázatot adtunk be, legfontosabbnak tartom a Széchenyi-iskola felújítását. Ez az első fordulón sikeresen túljutott, 492 milliós támogatással. A második forduló előtt vagyunk még, ami decemberben, legkésőbb januárban lezajlik. Talán jövő nyáron elkezdődhetnek a valódi munkálatok. A városközpont rehabilitációs pályázatát még nem bírálták el. A támogatási szerződést a napokban írtuk alá a volt községházáról. Ez a tető, a homlokzat felújítását, nyílászárók cseréjét tartalmazza 38,2 milliós támogatással. Sajnos, a Laky Döme és a Béke utca csapadékvíz-elvezetése pályázatunk sikertelen volt. Még nem bírálták el a Laky Döme utcai volt óvoda szociális célú átalakítására készült projektünket és az egészségház tervét a Margit Kórház felszabadult épületrészében. A 14 pályázatból csak egynél vontunk be külső céget az elkészítésbe, a többit a városháza munkatársai végezték. Ezzel nagyon komoly milliókat takarítottunk meg.

– A terveknél maradva, gondolom, készül a 2009-es költségvetés koncepciója. Mik lesznek ebben a sarokpontok?
– Azzal kell szembesülnünk, hogy az oktatásban három-négy százalékos, a közigazgatás terén meg hat-hét százalékos államinormatíva-csökkenéssel kell terveznünk. Ez az érvágás huszonöt-harminc millió forinttal érint bennünket. Elsődleges a Széchenyi-iskola felújítása, út- és járdaépítés, külterületi utak javítása. A termálfejlesztés is elindult mostanra a hosszú vajúdás után. Folytatjuk a pályázatok figyelését is.

– Ha jövőre beszélgetünk, mivel lenne akkor elégedett?
– Mindenekelőtt azzal, ha a Széchenyi-iskolában a munkálatok elkezdődhetnének, a kórház a jelen állapotában működne s az elkerülőútnál túl lennénk már a kisajátításokon.

Turi György: Az elkerülő nyomvonalával kapcsolatban a városházán folyik a rendezési terv módosítása. Fotó: Cs. K. A.

Olvasóink írták

  • 5. morfi 2008. december 05. 14:17
    „Az a baj hogy se Kapuvárrol,se Csórnárol nemszármazik MSZP-ésminiszter.Mert ha lenne,már régen elkészült volna.Nem irígylem eggyik település lakóit sem!”
  • 4. Poltergeist 2008. december 04. 13:23
    „Turi ezt az ember nem sokáig türi.”
  • 3. sorok_közt 2008. november 28. 20:57
    „gyanúsan megértő lett a polgármester úr...”
  • 2. Goldman 2008. november 28. 18:25
    „"Európai tranzitútról van szó, ezt az EU-ban kell megoldani." Ebben igazad van...”
  • 1. Kabóca 2008. november 28. 10:59
    „"2013 végére megvalósulhat az elkerülőútnak az a 16,5 kilométeres szakasza, ami Csornát erősen érinti."
    Szóval még 5 év, és az is csak feltételes módban.
    És addig mi lesz?
    Mi a "B" terv?
    Ez a város így élhetetlen. Beleértve a 86-os út melletti többi várost és falut is.
    A sárdobáláson és az egymásra mutogatáson kívül tenni is kellene valamit!
    A tranzit kamionokat sürgősen el kell terelni a 86-osról!
    Autópályára, Ausztriába, vasútra vagy a Holdra, nekünk mindegy.
    Ne kifogást keressenek, hanem megoldást.
    De nagyon gyorsan.
    Különben a 20 éves lemaradásunk csak fokozódik.
    Ígéretekkel már nem lehet tovább hülyíteni az embereket.
    Sürgős, hatékony intézkedések kellenek.
    Európai tranzitútról van szó, ezt az EU-ban kell megoldani.
    Hajrá tisztelt Képviselő Urak és Hölgyek, Csornán, a megyében, az országgyűlésben, az EU Parlamentben!
    Mutassák meg, hogy tesznek valamit a mi adónkból felvett nem kevés fizetésükért.
    És ha ehhez szükség van az emberek támogatására, mi ott leszünk.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Viták után szinte nyugalom

Kapuvár - Kapuvár polgármestere szerint a legnehezebb személyi döntéseket hozni. A kórház-igazgatói… Tovább olvasom