Kisalföld logö

2017. 07. 27. csütörtök - Olga, Liliána 16°C | 20°C Még több cikk.

Jövőre fizetős lehet a 85-ös és a 86-os

A szakminisztérium tervezete szerint jövő áprilistól útdíjat kellene fizetniük a legnagyobb járműveknek a 86-os főúton.

2007 áprilisától a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium tervei szerint fizetős lesz a 86-os főút Csorna és Körmend között. Megyénkben érintett még a 85-ös főút Csorna és Győr közti szakasza. Kimaradt a Csorna–Mosonmagyaróvár és a Csorna–Sopron szakasz is. A díjak mértékéről egyelőre nincs információ, de az első ütemben a 12 tonna megengedett össztömeget meghaladó teherautósoknak kellene fizetniük. A kisebb, 3,5–12 tonnás járművekre 2008. január elsejétől kell matricát vásárolni.


Az országban összesen 24 főúton vezetnék be az útdíjat, mintegy ezer kilométeren. Az érintett településeken élők a forgalom csökkenését várják a szerintük így is megkésett intézkedéstől. Lengyel Lajos, Szil polgármestere valamennyi falubeli véleményét tolmácsolta a Kisalföldnek, amikor azt mondta: a forgalom a községben elviselhetetlen, balesetveszélyes, az igazi megoldás mindenképpen az elkerülő út megépítése lenne.

– Átmeneti megoldásként kihelyezték Szilban a 30-as sebességkorlátozó táblát, de ennek sok eredménye nem lett – fogalmazott. – Jó lenne, ha a kötelező 50-es sebességet be tudnák tartatni. A minisztérium kétlépcsős előterjesztése persze érinti a helyi, illetve a belföldi fuvarosokat is, ami nyilván felháborodást is kivált. Ezzel egyetért a szili Horváth Zoltán, aki belföldi áruszállítással foglalkozik. Azt tudja, hogy a helyzet tarthatatlan, mivel ő is a 86-os főút mellett lakik. Úgy véli mégis, a külföldi úthasználókat kellene útdíj megfizetésére kötelezni. Édesapja, Horváth Gábor viszont – éjjelente sokszor azt figyelik feleségével, hogy a csillár mikor szakad rájuk a járművek dübörgésétől – egy méltányos összeg megfizetését elfogadhatónak tartaná. – Minket elsősorban az átmenő forgalom zavar, azaz a külföldi ka-mionosok, velük kellene fizettetni. Amikor demonstrációt tartottak a főúton, a forgalom jelentősen visszaesett, tehát van másik útvonal is, ahol elmehetnek a járművek.

„ Ha az útdíjjal sikerülne annyira lecsökkenteni a forgalmat, az nagyon jó lenne."

– Felháborítónak tartom az útdíj fizettetését a belföldi fuvarosokkal. Ezek szerint nekem, ha szili telephelyemre megyek, még ha előtte teljesen máshol dolgoztam is, fizetnem kell hazáig az útdíjat. Az utak minősége katasztrofális, évek óta fizetjük a különböző adókat a gázolaj árában, terhel bennünket a súlyadó. Ha fizetni kell, persze fizetünk, mivel az autók nem állhatnak és ezt a pénzt el kell károlnunk, mert a megrendelőket tovább nem terhelhetjük – tette hozzá Horváth Zoltán.
Egy másik szili vállalkozó nemzetközi fuvarba is jár, így ő nem lepődött meg a hír hallatán. Kérte, nevét ne közöljük, hátha „megkövezik" társai véleményét olvasván. „Aki külföldön is fuvaroz, már hozzászokott a fizetéshez, tehát jogosnak tartanám Magyarországon is – jegyezte meg. – Igaz, a külföldi kollégákat a néhány ezer forintos tétel nem riasztja vissza, ugyanúgy a 85-ös vagy 86-os főutakon haladnak végig."
Lengyel Lajos adatai szerint a településen naponta közel 9 ezer jármű halad át. Ennek csaknem fele kisebb-nagyobb teherautó, kamion, ráadásul külföldi. Az illetékes hatóság rendszeresen tart súlymérést Szilban, ami megint csak a helyiek gondjait szaporítja. A kamionosok ugyanis megkapva a „fülest" a falu mellékútjain mennek keresztül, amik nem éppen ezeknek a nagy súlyú járműveknek készültek.
Póczik András, Páli polgármestere hivatalosan nem értesült a minisztérium tervezetéről, de eredménynek tartja, ha megvalósul. „Bízom benne, hogy ezáltal csökken a forgalom és elviselhetőbb lesz az élet a községben. Az útdíjból befolyó összeget a főút állapotára kell fordítani, lassítószigeteket, biztonságos gyalogosátkelőket kell építeni, de a végső megoldás az elkerülő lenne" – tette hozzá.

Szalay Imre, bősárkányi polgármester azt mondja: a tervezet esetleg az állami bevételek szempontjából jó, de a településeken élőknek semmiképpen.

– Úgy látszik, a minisztériumban nem tudják, mekkora az átmenő forgalom településünkön – reagált arra, hogy a főút ezen szakaszán nem kellene fizetni. – Eleve az útdíj bevezetése sem jó megoldás, az pedig, hogy csak bizonyos szakaszokat érint, érthetetlen. Az átmenő járművekkel kellene fizettetni úgy, ahogy a szomszédos országokban az bevált. A határon kilépéskor a megtett kilométerek alapján kell elszámolni velük.

A szaktárca számításai szerint a díjfizetés kiterjesztése körülbelül 550 millió forintos beruházást igényelne. Az üzemeltetés költsége pedig évente 300–600 millió forint lenne. A többletbevétel ezzel szemben a 12 tonna feletti járművek esetében 1,1–1,4 milliárd forint lehet.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Elköszönt a karnagy úr

Buza Béla karnagy harminchat évvel ezelőtt vette kezébe Kapuváron a karmesteri pálcát, s vállalta el… Tovább olvasom