Kisalföld logö

2017. 04. 23. vasárnap - Béla 4°C | 13°C Még több cikk.

Húsz baleset néhány év alatt a vasúti síneken

A Rábaközben az elmúlt években közel húsz olyan balesetről tudósítottunk, amiben vonattal ütközött személyautó.
Vasúti átjáróban történt baleset a hétvégén. Személyautó ütközött vonattal, ám ezúttal nem történt sérülés. Az Opelt vezető csornai fiatalember sértetlenül szállt ki járművéből. A farádi kereszteződésben, ahol a baleset történt, csupán fénysorompó figyelmeztet a vonatok érkezésére.

A Rábaközben az elmúlt években közel húsz olyan balesetről tudósítottunk, amiben vonattal ütközött személyautó. A figyelmetlenség számos esetben követelt emberéletet. Voltak súlyos sérülések és csupán a szerencsének köszönhetően olyan is akadt, ami után sértetlenül vagy könnyebb sérülésekkel úszták meg a járműben ülők.

Valamennyi baleset olyan átjáróban történt, ahol csak fénysorompó van. A jobaháziak 2002-ben azt kérték a GYSEV Rt.-től, hogy szereltessen fel a falujuk és Farád közti átjáróban félsorompót. Akkor a szakemberek arról beszéltek, hogy 6 millió forintba kerülne a berendezés felszerelése. Az „optimális ráfordítás-eredményesség aránypár" azonban a vasúttársaságnál nem indokolta, hogy a kereszteződést fejlesszék. Az önkormányzat viszont ekkora anyagi terhet nem tudott vállalni.
A Nemzeti Közlekedési Hatóság megyei illetékese, Kontra György érdeklődésünkre elmondta: az emlékezetes siófoki buszbaleset után (2003-ban egy német autóbusz ütközött vonattal Siófokon, 33-an haltak meg. A szerk.) külön program indult az átjárók biztonságának növelésére. Megyénkben azóta egészen tavalyig évente két átjárót fejlesztettek. 2005-ben a Hegyeshalom és Rajka közti két kereszteződés kiegészítése történt meg. 2006-ban azonban már elmaradt a beruházás.
– A hegyeshalmi fővonalon és a GYSEV Győr és Sopron közti fővonalán a fontos helyeken van fél- és fénysorompó – tájékoztatott Kontra György. – Most viszont úgy néz ki, hogy leállt a fejlesztés. Ez is olyan, mint a tűzoltás, a technikát a nagy tüzek fejlesztik. A siófoki tragédia után történt előrelépés, akkor az országban évente negyven-ötven átjárót tettek biztonságosabbá.

Miután a siófokihoz hasonló nagy baleset nem volt azóta, lassan leállt a program, ezért már tavaly sem fejlesztettek. Kontra Györgytől megtudtuk: ennek ellenére idén valószínűleg újabb két átjáróra sor kerülhet a megyében.

Aki túlélte az ütközést

A kónyi Lukács László azon szerencsések közé sorolható, akik túlélték a mozdonnyal való találkozást. Kónyban, az Enese felé eső átjárónál gurult autójával néhány évvel ezelőtt vonat elé. Elismeri, hogy figyelmetlen volt.
– Még mindig eszembe jut az élmény, ha vonatot látok – idézte fel emlékeit a Kisalföld kérésére a fiatalember. – A 85-ös főút forgalmára koncentráltam, nem figyeltem a lámpát, amit egyébként a napsütés miatt nem is láttam volna. A mozdony elé gurultam, ami kifordított a sínek mellé és továbbrobogott mellettem. Nem emlékszem semmire azokból a percekből, annyira gyorsan történt minden. Csak miután egyedül maradtam autómban a pálya mellett, akkor gondolkodtam el, hogy mi is játszódott le és tudatosult bennem, mekkora szerencsém volt.
Lukács László elmondása szerint viszonylag hamar feldolgozta a történteket, de az a néhány másodperc azóta is eszébe jut, ha áthajt az átjárón, vagy vonatot lát meg az autóból. P is úgy véli, biztonságosabbak lennének a kereszteződések, ha fényjelzés mellett félsorompó is működne valamennyiben. „A lehúzott sorompót ugyanis nem lehet nem észrevenni" – tette hozzá.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kirándulás „idegenforgalmi” szemmel

A Rába menti településeken élők az idegenforgalomban, a vízi turizmusban látják jövőjüket. Valamennyi községvezető azt hangoztatja, hogy alkalmasak lennének a feladatra, csak éppen a folyó állapota nem az. Szó van persze a kerékpáros-turizmusról is, amihez meg a Rába védtöltését kellene kerekezhetővé tenni. A Rába mentiek azt mondják: látnivaló is lenne bőven a környéken. Tovább olvasom