Kisalföld logö

2017. 05. 24. szerda - Eszter, Eliza 13°C | 24°C Még több cikk.

Hiányosságok a vizsgálat során

Az Állami Számvevőszék nemrégiben átfogóan ellenőrizte a csornai önkormányzat gazdálkodását.

Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) nemrégiben átfogóan ellenőrizte a csornai önkormányzat gazdálkodását. Az ellenőrzött időszak 2003, illetve 2004 első három negyedéve, néhány pont esetében a 2001–2002-es évek is.
A jelentés összegzésében többek között az olvasható, hogy a polgármesteri hivatal valamennyi a számviteli elszámolásokhoz kapcsolódó szabályzattal rendelkezett, de vannak pótolandó hiányosságok. A munkaköri leírásokban az előzetes feladatok ellenőrzési kötelezettségét, felelősségi körét nem rögzítették. Nem tértek ki az ellenőrzések határidejére, az egyeztetések gyakoriságára, az eltérések dokumentálásának módjára.

Pártoknak szinte ingyen

Az önkormányzat vagyonával kapcsolatos gazdálkodási feladatokat, hatásköröket vagyongazdálkodási rendeletben rögzítették. Nem terjedt ki a szabályozás a teljes vagyoni körre, azt külön belső szabályzatok biztosították. A nem lakáscélú helyiségek bérleti szerződéseit nem aktualizálták. Az önkormányzat pártjainak, egyesületeinek iroda céljára helyiséget biztosítottak, ám a bérleti díj a piaci árnál lényegesen alacsonyabb volt, emellett az önkormányzatnak nem fizettek közüzemi díjat.

2003-ban a 243 millió 994 ezer forintos céltámogatás 28,5 százalékát a polgármesteri hivatal költségvetéséből fedezték melynek 71,8 százaléka fejlesztési célokat szolgált. A képviselő-testület a közbeszerzési törvény végrehajtására rendelet alkotott, amit a közbeszerzések száma és értéke nem indokolt.

A zárszámadási rendelettervezetet a polgármester határidőn belül terjesztette a képviselő-testület elé. Ez megfelelt az előírásoknak, ám nem mutatták be a többéves kihatással járó döntések számszerűsítését éves bontásban, összesítve, szöveges indoklással. A településen 2003-ban roma kisebbségi önkormányzat működött, amellyel együttműködési megállapodást kötöttek. A megállapodás részben felelt meg az előírásoknak. Nem határozták meg a költségvetési koncepció és a zárszámadás benyújtási határidejét a települési önkormányzathoz. Nem tartalmazta az előirányzatok módosításának rendjét, a kisebbségi önkormányzati határozatok átadásának határidejét. A kisebbségi önkormányzat a 2003-as zárszámadásról nem döntött határozattal.

Pénzügyi nehézségek

A város pénzügyi egyensúlyát csak nehézségek árán tudták biztosítani. A költségvetést mindhárom évben hiánnyal fogadták el, s a betervezett finanszírozási hitel felvételét az önhiki és más állami támogatások mellett, a felhalmozási célú bevételek működésre való igénybevételével és szigorú takarékossággal tudták elkerülni. A működési költségvetés egyensúlytalansága 2003-ra ténylegesen is bekövetkezett, amit vagyonfelélést jelentő módon a felhalmozási mérleg aktívumából ellensúlyoztak. Noha a forrásbővítés eredményes volt a pályázati támogatások növekedése révén, ám a forráshiányon s az évek óta tapasztalható pénzügyi nehézségeken alapvetően nem tudtak változtatni.

A kötelező feladatok közül az óvodák finanszírozása változott a legkedvezőtlenebbül: a gyerekek létszáma 30 százalékkal csökkent, ám a kiadások 56,9 százalékkal növekedtek. Így 2001 és 2003 között az önkormányzat 42-ről 57 százalékra növelte a támogatási részarányt. A kiadáscsökkentő intézkedések – amelyek legalább részben ellensúlyozhatták volna a kapacitáskihasználás visszaesését – viszont nem születtek meg. Az önkormányzat nagyon költséges és sok nem kötelező feladatokat lát el. Ezekre a kiadások 55–57 százalékát fordította 2001 és 2003 között. A kórház működéséhez azonban nem tudott hozzájárulni, azt teljes egészében a társadalombiztosítási és egyéb források biztosították.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Emléktáblát avatnak az atya tiszteletére

A múlt század eleji pap-költők egyik kevésbé ismert képviselője volt dr. Vitnyédi Németh István. Tovább olvasom