Kisalföld logö

2017. 05. 26. péntek - Fülöp, Evelin 12°C | 21°C Még több cikk.

Hansági ritka pillanatok

Nagy Lászlóval, a Fertő–Hanság Nemzeti Park természetőrével hansági túrára indultunk.
„ A természetben a tél, a hó a tisztaságot, a letisztulást, az átölelést és a reményt jelenti. A gyönyörű reményt, hogy a hó után egy tiszta tavasz köszönt ránk, amely a jövő élet záloga és amely biztosítja minden növénynek és állatnak az életet" – fogalmazza meg téli gondolatait Nagy László, a Fertő–Hanság Nemzeti Park hansági természetőre.

Kedvező tavasz jön

Vele indultunk kirándulásra a behavazott Hanságba. Miközben a táj szépségeiben gyönyörködünk, Nagy László évtizedes „szerelméről" mesél, üzeneteit adja át nekünk. Elsőként az ősi csíkoséger-erdőt érintjük, ami a természet katedrálisa, az ember fülének már csak az orgona hangja hiányzik. A természetet értő embernek mást is mond az erdő, azt, hogy kedvező tavasz várható. A fák tövében ugyanis ott a víz. Laci bácsi szerint ez reményt keltő, hiszen a legjobb természetvédő maga az időjárás, begyógyítja a sebeket. Az egyik fatörzsön ovális alakú odú látható, a fekete harkály munkája.

Népes fogolycsapat

A gulyák legelői viszont már üresek, a szürke marhákat és a bivalyokat novemberben hajtották be téli szállásukra. A nyomokból következtetünk, hogy milyen állatok jártak előttünk a szűz hóban: mezei nyúl, vaddisznó, szarvas, őz. Csodálatos kiemelkedése a tájnak a Halastói-domb, a rekettyefüzesekkel tarkított kockaerdő, az Imel-domb, a Dőri-domb, a Király-tói térség. Rövid idő múlva népes fogolycsapatot pillantunk meg, mint kiderül, a látvány még Nagy Lászlónak sem mindennapi. „Ez az én év végi ajándékom" – jegyzi meg, ami azért jelzi, mennyire ritka jelenséggel állunk szemben. A foglyok a hóban csak nehezen vehetők észre, mint fekete hantok a fehérségben.

– Szinte a kipusztulás szélén van a faj. A nemzeti park azon területein, ahol a vadászat nem olyan intenzív és a környezeti ártalmak sem annyira jelentősek, a fogoly is megtalálja az életlehetőséget. A madár sok mindent figyelembe vesz: közeli tápláléklelőhelyet, védett területet, ahonnan messzire ellát és takarást, ahol beilleszkedhet a környezetébe.

A gyakorlott vízmérnök

Időközben a nyirkai-hanyi élőhely-rekonstrukcióhoz érünk, ahol Laci bácsi a vidrákról, hódokról mesél.
– A befagyott vízfelületen apró lékeket vágnak, amelyek fontosak a vadászathoz, de egyben a halaknak is biztosítják az oxigént. Ha ők nem lennének, nekünk kellene mesterségesen a lyukakat vágni. Nemrégiben a kollégáim egy hódgyereket találtak az egyik csatornában, teljesen kimerülve, legyengülve. Megfogták és a madárvártához hozták. Táplálták, erősítették, de nem sok reményt láttunk a megmaradására. Néhány nap múlva úgy gondoltuk, visszavisszük a várához és elengedjük. Amikor közelítettük élőhelyét, egyre jobban felélénkült, amikor pedig kitettük a ládából, még fényképezni sem maradt időnk, olyan lendülettel ugrott a vízbe és eltűnt az egyik víz alatti járatban.

A hód által épített várat most is megcsodáljuk. Néhány méterre egy másik járatot is észreveszünk, ami a Rábcától a védett területre vezet. Nagy László azt magyarázza, hogy a hód úgy vájja ki saját csatornáját, hogy a vízszint emelkedését követni tudja és észrevétlenül távozhasson lakóhelyéről.

Vannak maradók

Kirándulásunkon, úgy látszik, szerencsénk van, egy másik ritka pillanatot tudunk elkapni. A Rábca egyik zsilipjén réti fülesbagoly üldögél, ritka, de a Hanságra jellemző faj, amelyik általában nem ezen a területen telel. Ez a madár viszont nagyon békésnek látszik, megvárja, míg a közelébe érünk, és fotózni is hagyja magát. Látszik, hogy Laci bácsit is elbűvöli a látvány. Vannak még persze a réti fülesbaglyon kívül más fajok is, amelyeknek egy-egy példánya itt marad, azaz szokatlan módon a Hanságban telel. Például a bölömbika, a nagy kócsag, a fekete gém. Ezek olyan helyeket, zugokat keresnek, ahol a vízmozgás miatt vagy más okból nem fagyott be a víz, ott ugyanis megfelelő táplálékot találnak maguknak. Laci bácsi szerint bennük a vonulási ösztön nem olyan erős, mint társaikban, ezért maradnak nálunk. Ha viszont a tél erős és szigorú, nem élik túl a hideg hónapokat.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Megszűnik a körjegyzőség

Megszűnik a Szilsárkány–Bogyoszló–Potyond–Sopronnémeti körjegyzőség, mivel a felek nem tudtak megegyezni a teherviselés arányáról. Ugyanakkor három település továbbra is együtt képzeli el a jövőt. A körjegyzői állásra pályázatot írnak ki és a személyről a testületek döntenek. Tovább olvasom