Kisalföld logö

2017. 08. 23. szerda - Bence 14°C | 23°C Még több cikk.

Fuldoklik a teherforgalomtól a város

Csorna - Csorna belvárosán nap mint nap közel húszezer jármű halad át. Ezek jó része, vagy ötezer kamion. Csorna 2004 óta a régió teherforgalommal legterheltebb települése, országosan pedig a második.
A Gazdasági, Közlekedési és Vízügyi Minisztérium adatai szerint tíz év alatt nagyjából másfélszeresére nőtt a közúti árufuvarozás aránya a többi (vasúti, vízi, csővezetékes) rovására, elérve a hetvenöt százalékos arányt. Az „eredmény" sem marad el: nő a környezetszennyezés, a zajártalom, a balesetveszély. Tönkremennek útjaink, emelkednek a javítási költségek. A statisztikai adatok mind arról „beszélnek", hogy az emberi tűréshatár felett van a forgalom. Az ország egyik legterheltebb települése ebből a szempontból Csorna. A belváros fuldoklik az üzemanyaggőzben, normális hangon nem lehet az utcán beszélgetni és minden hétre jut néhány baleset.

A 2001-es forgalomszámlálás még 12 és fél ezer járművet mért naponta a városközpontban. A 2003-as országos „teherforgalmi csúcsot" Csornán számolták: a városban átlagosan 2814 nehézgépjármű haladt át mindennap. 2004-ben a szám kétezerrel emelkedett, azaz az átlagos napi tehergépkocsi-forgalom 4842 jármű volt. Ezzel a kamionszámmal Csorna 2004-ben már nemcsak a régió teherforgalommal legterheltebb települése, hanem országos második lett.

A 2006-os mérések ismét emelkedő tendenciát mutattak: a Magyar Közút Kht. adatai szerint Csorna belvárosán közel tizenhétezer jármű haladt át naponta. A forgalom tehát már most is elviselhetetlen és még mindig nő. Megoldást a „matricás" rendszer sem hozott. A cél az volt, hogy a teherszállítókat útdíjfizetéssel „ijesszék el". Amíg azonban Ausztriában és a szomszédos országokban jóval magasabb az útdíj, addig bennünket választanak a kamionosok.

Vannak adatok a zajszintről is. Tavaly szeptemberben a Reflex egyesület szakemberei végeztek mérést a 86-os főút mellett, Szilsárkányban. Az eredmény megdöbbentő volt: a faluban 90 decibelt is mértek, noha a normális zajszint nappal 50, éjszaka 40 decibel. Érdekes lenne tudni azt is, hogy a csornai belvárosban mekkora a károsanyag-kibocsátás, de a polgármesteri hivatalban kapott tájékoztatás szerint ilyen mérés nem történt.

Böröcz Péter, a Csornai Rendőrkapitányság közlekedésrendészeti osztályvezető-helyettese arról beszélt érdeklődésünkre, hogy szinte minden hétre jut olyan baleset, amelynek résztvevője teherszállító. Igaz, tette hozzá a százados, az esetek nagy részében nem a kamionosok a hibásak.

– Legveszélyesebbek a körforgalmak Csornán. Amikor a főút egy sávra szűkül, sok személyautós próbál a kamionok elé bevágni, vagy éppen a követési távolságot nem tartják be. Ilyenkor hamar van koccanás. Súlyos sérüléssel járó balesetre nem emlékszem a belvárosból, de az anyagi kár sokszor jelentős egy-egy ütközés után – jegyezte meg Böröcz százados.

A város természetesen a települést elkerülő szakasz megépítése után lélegezhetne fel igazán a „bűzből". Erre azonban még várni kell.

Persze, ígéretekből nem volt hiány az elmúlt években. Ha ezek valóra váltak volna, már most elkerülőút venné körbe Csornát.

Ezzel szemben a legújabb információ az, hogy európai uniós forrásból, a 44 milliárd forint összértékű „csomagban" az M85-ös enesei elkerülőszakasza és csornai elkerülőjének első üteme, valamint a 86-os főút Mosonmagyaróvár–Csorna közötti burkolaterősítése, felújítása szerepel.


Cs. Kovács Attila

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Pályázatokra várnak a nagycsaládosok

Kapuvár - A helyi nagycsaládos egyesület 19 éve működik a város és a környező községek… Tovább olvasom