Kisalföld logö

2017. 10. 18. szerda - Lukács 12°C | 22°C Még több cikk.

Elkerülő 7 milliárdért

Enese - A jövő év végére már nem kell áthajtani Enesén a 875-ös főúton haladó autósoknak, mert elkészül a települést elkerülő szakasz. A végösszeg meghaladja a hétmilliárd forintot.

Tizenegy pályázóból kilenc adott be érvényes pályázatot a 85-ös főút elkerülőszakaszának megépítésére, s közülük a legalacsonyabb árat, 5,8 milliárd forint plusz áfát ajánló konzorcium nyerte el a munkát. A bruttó összeg tehát – a jelenlegi 20 helyett 25 százalékos áfát feltételezve – 7,2 milliárd forint. A nyomvonalon három helyen folyik régészeti feltárás. Az ásatásvezető régész úgy tájékoztatott, tartani fogják a június 30-i befejezési határidőt, rajtuk biztosan nem fog múlni a beruházás elkezdése.

Eldőlt, hogy ki építheti az enesei elkerülőt, és az is, hogy hétmilliárd forintba kerül a beruházás. Másfél év múlva már autók közlekednek az új autóútszakaszon.


Néhány hét múlva megtörténik a munkaterület-átadás, és felvonulnak a munkagépek a 85-ös főút enesei elkerülőszakaszának építéséhez. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. arról tájékoztatta a Kisalföldet, hogy hétfőn kihirdették a kivitelezésre kiírt közbeszerzési pályázat nyertesét. Eszerint a Colas Építő Zrt. és a Lavinamix Építő Kft. alkotta konzorcium nyerte el a feladatot, amelynek ajánlata 5 milliárd 795 millió forint plusz áfáról szólt. A bruttó összeg tehát – a jelenlegi 20 helyett 25 százalékos áfát feltételezve – 7,2 milliárd forintra rúg. A fejlesztést a magyar államon kívül az Európai Unió is támogatja, az erről szóló szerződést március közepén írták alá.

Nem mondható, hogy a beruházás elnyeréséért ne folyt volna verseny. A tenderre tizenegy pályázat érkezett, amelyek közül kilenc érvényes volt.

Enese határában, a Bezi, Győrsövényház és Lébény felé vezető út mellett jelenleg rézkori település házait tárják fel a szakemberek. Fotó: H. B. E.
Enese határában, a Bezi, Győrsövényház és Lébény felé vezető út mellett jelenleg rézkori település házait tárják fel a szakemberek. Fotó: H. B. E.

A munkálatok mintegy másfél évig tartanak majd, és 2010 végére fejeződnek be. Akkortól 7 kilométer hosszú, kétszer kétsávos autóút kerüli meg északról Enesét. Épül két csomópont, öt aluljáró, 14,8 kilométer vadvédő kerítés, elültetnek több mint négyezer fát – ebből 155 fenyőt – és csaknem 120 ezer cserjét. A rábapatonai és a lébényi útnál két-két körforgalom is lesz. Rábapatonánál új gázfogadót építenek, víz- és gázvezetékeket, optikai kábeleket váltanak ki, légvezetékeket helyeznek át.

A nyomvonalon jelenleg három helyen – a Tét–Lébény összekötő út mellett, az enesei szeméttelepnél és a kónyi leágazásnál – folyik megelőző régészeti feltárás. Egry Ildikó, a Kulturális Örökségvédelmi Szakszolgálat ásatásvezető régésze a Kisalföldnek tegnap elmondta: tartani fogják a június 30-i befejezési határidőt, így rajtuk biztosan nem fog múlni a beruházás elkezdése. Eddig Kóny határában újkőkori és Árpád-kori falura, Enese közelében, a Tét–Lébény összekötő út mellett réz- és bronzkori településnyomokra, Rábapatonánál több korszakból származó árokrendszerre bukkantak egyebek mellett.

Olvasóink írták

  • 5. Gabesz01 2009. május 05. 18:18
    „ez előttem szólóhoz: ez az elkerülő már a majdani gyorsforgalmi út része lesz. vagyis nem átmeneti megoldás. de hogy ebből mire lesz végig gyorsforgalmi út, talán ebben az évszázadban”
  • 4. mat 2009. május 02. 16:40
    „Nem vagyok szakember, lehet, hogy kicsit naív is vagyok. De elgondolkodtam azon, nem lenne-e olcsóbb autópályát építeni, amit valamilyen szinten össze kötnénk az M1-el, mint milliárdokat fizetni ki a 85, illetve a 86-os út melletti településeket elkerülő szakaszok megépítéséért, ami úgy is csak átmeneti megoldás. A régészeti feltáró munkák szükségesek, ha másért nem akkor azért, hogy az ott dolgozóknak ne kelljen munkanélküli segélyt fizetni. Elsősorban nem ezért drága nálunk az út építés. Vannak olyan vállalkozások, amelyek azért jöttek létre, hogy eltegyék a nagy pénzeket a pályázatokból, majd tovább adják a munkát. Mire több ilyen vállalkozáson alvállalkozón átmegy a pénz nem marad annyi, hogy megépítsék az utat amire valójában kapták a pénzt. Egyrészt a minőség rovására megy, márészt a munkát végrehajtónak a végén nem lesz haszna, vagy csődbe megy. Természetesen ennek is megvan a maga haszna, mivel a garanciális, és egyéb hibákat nem tudják senkivel elvégeztetni, így a javításokra az első pályázó megint pályázhat.”
  • 3. Poncius_01 2009. április 30. 17:14
    „Ha ugyanazok az enyészet kutatók turkálnak az Enese elkerülő nyomvonalán
    mint Győrben a Szechenyi téren akkor ott útépítés még 2010-ben sem fog kezdődni.
    Seggvakarás, pénzpocsékolás a semmiért.
    Viszont azok a vállalkozók akinek a gépei (még rendszám sincs rajta, ergo nincs
    súlyadó, biztosítás) ott ácsorognak jó pénzért órabérben Ők jól járnak.
    Igaz Nekik meg vissza kell osztani az enyészet kutató megbízóiknak.”
  • 2. pampus 2009. április 30. 07:22
    „Hát igen érthető okok! Az hogy a régészeti feltárások mibe,mennyibe kerülnek arról nem szól a fáma! Minek is kötnék, azt az emberek orrára? Hisz, azt a megrendelő fizeti. Ki a megrendelő? Kinek a pénzét pazarolja e pepecselésre? Ez nem más mint egy kulturális ökörség! Az eredménye pedig semmi a kacatokon kívül amit előturkálnak milliókért!”
  • 1. amazingabor 2009. április 29. 21:55
    „875-ös főúton? 7 km 1,5 év alatt? Melyik a nagyobb vicc?”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Dániel emlékére

Jegyzet - Elmentél s elvitted gyermekkorom egy darabját. Most még könnyes a szemem, de tudom,… Tovább olvasom