Kisalföld logö

2017. 08. 23. szerda - Bence 14°C | 23°C Még több cikk.

Csorna: startvonalon az elkerülő

A Nemzeti Közlekedési Hatóság kiadta a csornai elkerülőút első ütemének építési engedélyét.

A 16,5 kilométeres szakaszon a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. (NIF) megkezdheti a földterületek felvásárlását 1,6 millió négyzetméteren. Ezt követi a lőszermentesítés, majd a régészeti feltárás. A kivitelezés kezdetét az Infrastruktúrafejlesztő 2011 első felére teszi. A helyi polgármester szerint azonban a befejezés dátuma is kétséges.

– A most építési engedélyt kapott szakasz Csornától keletre, a nyárfaerdőtől indul. – A tervek szerint Szilsárkány és a város között csatlakozik a mostani 86-os főúthoz – mondta el portálunknak Turi György.

– Az ígéretek szerint elkészül egy ideiglenes, másfél kilométeres szakasz is, ami a 86-os főút északi részétől, a téeszmajor magasságából ˝vinné el˝ a forgalmat az elkerülőre – mondta el portálunknak Turi György polgármester. – Ha a beruházás elkészül, enyhülnek a nagy forgalom okozta gondok. Az északról érkező tehergépkocsik ugyanis súlykorlátozással kitiltatnak a belvárosból, kénytelenek lesznek az elkerülőt igénybe venni. Ez az ő érdekük is, mivel így ha hosszabb úton is, de gyorsabban maguk mögött hagyhatják Csornát.

Turi György: ˝Az építési engedélyt kapott útszakasz 32 milliárd forintba kerül. Ha a beruházás elkészül, enyhülnek a forgalom okozta gondok.˝
Turi György: ˝Az építési engedélyt kapott útszakasz 32 milliárd forintba kerül. Ha a beruházás elkészül, enyhülnek a forgalom okozta gondok.˝


A harminckétmilliárd zöme uniós pénz

A polgármester hozzátette: örül az építési engedélynek, még ha megkésve is adták azt ki. Turi György szerint a költséges munkák most következnek: a kiviteli tervek elkészítése, a földkivásárlás, a lőszermentesítés, régészeti feltárás.

– A beruházás költségei már az új kormányt terhelik – fogalmazott. – A 16,5 kilométernyi út megépítése harminckétmilliárd forintba kerül. Az európai uniós forráshoz tízszázalékos önrészt biztosít az állam, a projekt utófinanszírozású. A kivitelezés kezdetének időpontját egyelőre nem közölték velünk. A befejezés dátumát legutóbb 2013-ban adták meg. Sajnos nem vagyok bizakodó. A tapasztalat szerint ekkora beruházás előkészítése hosszú ideig tart, emiatt a határidőt nem lehet tartani.


Járművek egymás hegyén-hátán. Csornán már-már elviselhetetlen a városon áthaladó forgalom.
Járművek egymás hegyén-hátán. Csornán már-már elviselhetetlen a városon áthaladó forgalom.

Ötszáz földtulajdonost érint a kisajátítás

A most kiadott engedélyekkel együtt az M1-es autópálya–Csorna közötti közel 32 kilométeres szakasz rendelkezik építési engedéllyel. Fazakas Orsolya, a NIF Zrt. kommunikációs vezetője portálunk érdeklődésére közölte: a területszerzés hamarosan indul, a megbízott ügyvédi iroda vételi ajánlatot tesz az érintett ingatlantulajdonosoknak. A projekthez több mint 1,5 millió négyzetméternyi terület megvásárlása szükséges. Ez közel 300 ingatlant és több mint 500 ingatlantulajdonost jelent.

Naponta húszezer jármű

Egy tavalyi számlálás adatai szerint a csornai forgalom nagysága az országban az elsők között van. A településen naponta húszezer jármű halad át. Kiemelkedően magas a teherautók aránya: az országos átlag 14 százalék, míg Csornán ez 23 százalékos.
Amennyiben nem sikerül adásvétel útján a területet megszerezni, akkor kerül sor kisajátítási eljárásra. Ennek arányát nehéz meghatározni, de országos átlagban ötszázalékos. A területszerzéshez szükséges pénzügyi forrást biztosítottnak látják a NIF-nél. A kommunikációs vezető kifejtette: jelenleg a megelőző régészeti feltárásra vonatkozó szerződés megkötésén dolgoznak. A szakhatóság 81 ezer négyzetméternyi megelőző feltárást és 16 ezer négyzetméteren első ütemben próbafeltárást írt elő. Ezeket körülbelül 5–6 hónap alatt lehet várhatóan elvégezni. Ez függ attól, hogy a régészek milyen kiterjedésű régészeti területeket találnak.

Kétszer kétsávos autóút vezet majd Győrtől Szombathelyig.
Kétszer kétsávos autóút vezet majd Győrtől Szombathelyig.

Támogatási szerződés is kell

– Az útépítési engedély alapján elkészítették a kiviteli tervekre vonatkozó közbeszerzési dokumentációt. A kiviteli tervek véglegesítésével párhuzamosan halad a területszerzés, majd a megelőző régészeti feltárás. A tényleges kezdéshez szükség van még a támogatási szerződés megkötésére, amelynek előkészítése jelenleg tart. ˝Előzőeket alapul véve a kivitelezési munkák várhatóan 2011 első felében kezdődhetnek˝ – fogalmazott Fazakas Orsolya.


Autóút Győrtől Szombathelyig

A tervek szerint még ebben az európai uniós ciklusban – azaz a megvalósítást is beleszámítva legkésőbb 2015-ig – kétszer kétsávos autóút vezet majd Győrtől (pontosabban a 85-ös főút M1-es autópályánál lévő csomópontjától) Szombathelyig. Ez azt jelenti, hogy végig 110 kilométer/órás sebességgel lehet majd közlekedni a két megyeszékhely között. A projekt megvalósítása folyamatosan zajlik. Vas megyében a váti elkerülő tavaly készült el, a Szombathely–Szeleste szakaszt és a szelestei elkerülőt már építik. Győr-Moson-Sopron megyében az év végén adják át a 7 kilométer hosszú enesei elkerülőt. A Csorna–Szeleste szakasz engedélyezési és kiviteli terveinek elkészítésére a hónap elején írta ki a tendert a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. A Győr–Enese szakasz kiviteli terveit már leszállították, az Enese–Csorna közöttiét áprilisban fogják.

 

Olvasóink írták

45 hozzászólás
  • 45. embertelen 2010. április 06. 14:11
    „Turi hány évig nem tudta elintézni, pedig Áder is állandóan az elkerülővel foglalkozott, minden héten "felszólalt" érte a parlamentben. Jött Gyopi és két hónap alatt lerendezte! Csak így tovább!”
  • 44. Moo 2010. április 05. 18:15
    „42. Már ez is nagy segítség lenne a város számára, mert a nagyobb kamionforgalom a 86-on van, nem pedig a Sopron-Győr közötti szakaszon.”
  • 43. sivatag66 2010. április 05. 05:05
    „mankapunka !!!!
    Te aztán tudod mi-hogy van a falun, a panelrengetegből könnyen irogatsz.................”
  • 42. gbea 2010. április 04. 13:57
    „Épp ideje, hogy elkészüljön az elkerülő. De szerintem az igazi megoldást a teljes elkerülő jelentené. Mivel a Sopron felől érkező, illetve Győr felől Sopron irányába tartó kamionok továbbra is Csornán keresztül közlekednének. Na és mi lesz a Pápa felé vezető vasútvonallal? Ha átvágják, abba az érintett Önkormányzatok nem fognak beleegyezni. Az a vasút vonal végső "halála" lenne. Kíváncsian várom a fejleményeket.
    Ja és nem ártana, ha az M86-os déli szakaszánál is tennének valamit, mert akárhányszor megyek arrafelé autóval, mindig sorompót kapok, oda- és visszafelé. A tolatásokat úgy látszik csak egy kis időig végezték a pápai vonal felőli oldalon.”
  • 41. miro132 2010. április 01. 13:14
    „40> nem erről nincs szó az EU amúgyis autópályát akar a 86 os mellett is. Jelenleg a termáltól Szilsárkányig épül meg az elkerülő..”
  • 40. Prérifarkas 2010. március 31. 23:26
    „Bár ha jól értem a Móvár felől érkező teherforgalmat eltolnák az M1-en Győrig onnan Szombathelyig.
    Így kiiktatnák a Móvár-Csorna vonalat? Ez mekkora többlet km 1-1 kamionnak? Megéri?”
  • 39. Prérifarkas 2010. március 31. 23:11
    „Rég elkéstek.
    Elkerülni pedig körbe kellene, teljes az már valami, addig minden csak félmegoldás.
    Hisz minden irányból ömlik a forgalom erre a pici városkára.
    2x2 sávos autó út Győr-Szombathely??? No és Győr-Sopron? Mosonmagyaróvár-Szombathely??
    Amúgy semmi nem lesz abból a 2x2 sávból még vagy 20-30 évig.”
  • 38. miro132 2010. március 31. 13:06
    „sajnos amig az M85 nem készül el ez csk fél megoldás mivel a Sopron felől érkezők nem fogják használni ezt az új utat. Annak viszont lenne értelme hogy Farád és Csorna közötti indulással a termálig épiteni egy 3,5km hosszú összekötő utat. Igy a sopron felől érkező forgalom északra el tudná kerülni Csornát. Ez a megoldás sokkal olcsóbb mint dél felé vasúti felüljáróval...”
  • 37. sorok_közt 2010. március 31. 10:52
    „Az uralkodó észak-nyugati széljárás miatt egészségügyi szempontból mindenképpen jobb a keleti elkerülő. A többi okot nem ismerem, de az előbbi miatt mindenképpen jobbnak tartom, ugyanis a kipufogók füstje már hosszú ideje megcsapott.”
  • 36. pinquin 2010. március 31. 06:51
    „Kéretik megmagyarázni, miért jobb a keleti elkerülő a nyugatinál ???
    Az utóbbi munkálatai már sokkal előbbre tarthatnának .....”
  • 35. egycsornai 2010. március 30. 20:18
    „nagyon várom már! :-)
    örülök ennek a fejleménynek. csak most ne csesszék el!!!”
  • 34. sorok_közt 2010. március 30. 20:10
    „Én meg úgy látom, tól nagy az elkerülő szakasz a leendő 85-ös elkerülőn. Jobaháza, R.tamási is a gyűrűn belülre kerülhet.A kamionokat ki lehet tiltani, de az átlagforgalom ekkora kerülővel nem biztos, hogy az új útra terelődik (majd).”
  • 33. amazingabor 2010. március 30. 16:17
    „ha jól látom a térképen a szaggatott vonalakat, akkor csak az M86-os készül majd el, az M85-ös Sopron-Csorna nem..Ergo a 85-ös forgalma még nem fogja elkerülni Csornát, csak a 86-os főúté..”
  • 32. Dr.Kotász 2010. március 30. 15:58
    „Ha csak a feléből utat építettek volna mint amennyit elloptak, akkor esnénk kelnénk az autópályákon meg autóutakon. Én most a Budapest Szibéria vasútra koncentrálnék a helyükben!!!!”
  • 31. GYMS 2010. március 30. 15:50
    „Éppen itt volt az ideje... HAJRÁ!!!”
  • 30. Goldman 2010. március 30. 10:10
    „"Az északról érkező tehergépkocsik ugyanis súlykorlátozással kitiltatnak a belvárosból"

    Már most szólok: Kivéve célforgalom.....”
  • 29. győrinagyi 2010. március 30. 09:38
    „Kedves sont /19/! Amennyiben feledésbe merül, az már a fidi bűne lesz, az MSZP-nek nem lesz beleszólása, ők fotelből kritizál/hat/ják majd az akkori kormánypártot. Alpári Alpáron kell majd elverni a port!”
  • 28. mazsi 2010. március 30. 06:31
    „miért írjátok hogy csornán született mikor földszigeten?”
  • 27. csukesz73 2010. március 29. 23:21
    „Jerry igazad van. Sajnos ez nem csak Csorna és környékére igaz”
  • 26. Jerry 2010. március 29. 22:50
    „creat MI tett?Amint megválasztották,elkerülte Csornát.Na de itt hagyta a kisinasát,aki be is nyomtak minden pozícióba.Elgondolkodtató, hogy Csornán nem talált a fidesz egyetlen értelmes fiatalt sem, Szombathelyről kellett hozni egyet.Milyen jelölt is kell a körzetnek Olyan aki ebből,vagy olyan aki ezért él?Áder úr is csak akkor jött le a választóihoz, ha lehozta egy állami kocsi testőr kísérettel.Egyébként nem volt kíváncsi a választóira.A kisinasa miért lenne különb? Mi köti őt a városhoz?Azon kívül, hogy jól megél belőle? Áder bosszúja , mert sógor nem lett pm?”
45 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szavaltak az óvodások Kónyban

Vers- és prózamondó versenyt rendeztek nemrégiben a kónyi Tündér-tó Óvodában a Csornai Többcélú… Tovább olvasom