Kisalföld logö

2017. 06. 23. péntek - Zoltán 22°C | 32°C Még több cikk.

Csorna elveszíti a hegyeshalmi vasútvonalat is?

Csorna–Bősárkány - Az önkormányzati vezetők szerint a települések a Csorna–Hegyeshalom vasútvonalon a veszteséges személyszállítást nem tudják átvenni. Ők azt várják, hogy a közúti tranzitforgalom kerüljön át a vasútra.
A Csorna–Hegyeshalom vasútvonal érintett települései egyelőre nem látnak esélyt arra, hogy átvegyék a személyszállítás működtetését. Úgy vélik, a vonal nyereséges lenne, ha a tranzitforgalmat vasúton bonyolítanák. A községvezetők a pontos gazdasági számításokat is hiányolják. A kisalfold.hu Csorna alpolgármesterét és Bősárkány elöljáróját kérdezte.

– A Csorna–Hegyeshalom vonalon lévő öt településen 24 ezren élnek. Gyakorlatilag ennyi potenciális utastól akarja a minisztérium megvonni a közszolgáltatást – mondta elöljáróban Gyopáros Alpár. – Az indok most is az, hogy alacsony az utasszám, nem nyereséges a szolgáltatás. A tárca államtitkára arról beszélt egy legutóbbi összejövetelen, hogy egy térségi vasút modelljét dolgozták ki. Ez azt jelenti, hogy az állam megszabadul a veszteséges szárnyvonalaktól és az üzemeltetést átadják. Ám, hogy kinek tudják átadni, egyelőre kérdéses.

Az önkormányzatok egyelőre nem látnak esélyt rá, hogy átvegyék a szárnyvonalak működtetését.

Az érintett önkormányzatok ugyanis nem képesek működtetni a vonalakat, hiszen a megszorítások miatt más, létfontosságú fejlesztésekre sem futja a településeknek.

Csornán ez a kérdés szóba sem jöhet, de azt hiszem, a többi város és község is hasonló helyzetben van. Eleve furcsa a minisztérium elképzelése, hiszen kinek lesz annyi „józan esze", hogy egy évek óta veszteséges üzletágat átvesz.

Gyopáros Alpár szerint a vasutat érintő változások a közúti közlekedésre is rányomják majd bélyegüket. Az alpolgármester úgy véli, Csorna amúgy is katasztrofális helyzete tovább romlik.
– Ha a személyszállítás megszűnik a vasútvonalon, az utasok személyautóval kénytelenek közlekedni, esetleg busszal, ha a Volán bővíti járatait az érintett útvonalon. Mindkét esetben a 86-os számú főút forgalma fokozódik, tovább rontva a csornaiak helyzetét. Akkor meg főleg, ha a vasúti áruforgalom is a közútra kerül. Csorna és Hegyeshalom között ugyanis viszonylag jelentős a teherszállítás. Ha a szárnyvonalat elhanyagolják, nem fejlesztik, leépül a szakasz és az is
a 86-osra terhelődik. A főút felújítása, a várost elkerülő szakasz megépítése évek óta csak ígéret, úgyhogy a megnövekedő forgalom megint csak a helybelieket hozza még rosszabb helyzetbe. A Csorna–Pápa vonal megszüntetésével már egyszer büntették a várost, most újabb következik.

Gyopáros Alpár szerint a megoldás erre a kérdésre az lenne, ha Hegyeshalomnál a vasútra „kényszerítenék" az áruszállítást. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium arra kérte a települési vezetőket, hogy „vegyék rá" a nagyobb cégeket, hogy a vasúti szállítást részesítsék előnyben. A csornai alpolgármester azt mondja: maga a felvetés is érthetetlen. „A cégek saját profitjuk érdekében mindig a költséghatékonyabb megoldást választják" – tette hozzá.
Azzal Szalay Imre is egyetért, hogy a vonalak működtetésének átvételére egyelőre nincs reális esély.

– Az ötlet mindig elhangzik, de például gazdasági adatokról, számításokról, lehetőségekről még senki nem tájékoztatta a településeket – fogalmazott a bősárkányi polgármester. – Az biztos, hogy a személyszállítás nem jelentős a vonalon, de ennek okát a csatlakozó járatok teljes összehangolatlanságában látom. A minisztériumban azt hangoztatják, hogy veszteséges az üzemeltetés, noha egyetlen kormányrendelet milliárdos nyereséghez juttathatná a vonalat: ez pedig az, hogy a tranzitforgalmat tegyék át a vasútra. Ezzel a 86-os főút mentén élők gondja is megoldódna.

Olvasóink írták

  • 9. hansági 2008. április 17. 15:37
    „...."...noha egyetlen kormányrendelet milliárdos nyereséghez juttathatná a vonalat: ez pedig az, hogy a tranzitforgalmat tegyék át a vasútra.........."
    Nálunk az államigazgatási főiskolán, ilyen mondatért másodikban kivágják az embert kollokviumon. Polgármester létére nem tudja, hogy ilyet nem tehet a kormány? Nincs jogvégzett jegyző mellette aki csendre intené, hogy legalább nyilvánosan ne beszéljen butaságokat?”
  • 8. patricia 2008. április 17. 15:32
    „Azért kicsit más, hogy a polgármesterek (politikusok) 24.000 potenciális utasról beszélnek (korteskednek) a valóságban meg csak 300 van egész nap. Az érintett polgármesterek nem mennek ki saját falujuk vasútálomására, hogy megnézzék hányan utaznak a vonatokon?
    Olyan messze vannak arra felé a vasútállomások a falutól? Annak a vonatonkénti 19 utasnak még új buszjárat se kell, felszállnak arra ami úgy is ott közlekedik.”
  • 7. Albertpuszta 2008. április 17. 13:24
    „Szóba se került a teherforgalom szüneteltetése. Ez csak újságírói fantázia. Sőt. A teherforgalmat ezen a vonalon pont fejleszteni akarjuk. A vonalon naponta közlekedő 16 vonaton összesen 306 utas van, vonatonként 19 fő, melynek 39%-a ingyenes utas. Csorna és Hegyeshalom közötti helyközi helyváltoztatások kb. 5%-6%-át vasúton teszik meg a helyiek. A vonal személyszállítása kb. évi 400-500 millió forint veszteséget termel.”
  • 6. truthteller 2008. március 22. 15:57
    „Szerintem keressék meg a GySEV-et az érintett önkormányzatok. Szerintem gazdaságilag is érdekelt lenne...
    A Sopron-Szombathely vonalat is "rendbe rakták"..”
  • 5. papacsorna14 2008. március 17. 08:34
    „Egy vasútvonallal délebbre viszont éppen a térségi vasúti üzemeltetésen gondolkoznak az önkormányzatok.
    Részletek: www.papacsorna.hu”
  • 4. exmv 2008. március 16. 15:30
    „"A Csorna-Hegyeshalom vasútvonal érintett települései egyelőre nem látnak esélyt arra, hogy átvegyék a személyszállítás működtetését."
    Nem is kívánja tőlük senki.

    @Putyilov
    A környék 24000 lakosa nem egyenlő ugyanannyi potenciális utassal.”
  • 3. Robyka 2008. március 15. 07:33
    „Már rég olyan útdíjat kellett volna kivetni a kamionokra, hogy ne érje meg nekik a közúton menniük. Következmény, kisebb forgalom, útterhelés, lenne, a kamionos aludhat amíg vonaton van, az útjaink pedig nem mennek tönkre. Hogy nem lehet ezt "fennt" be- és meglátni?”
  • 2. Cseter János 2008. március 13. 13:39
    „Majd valami Cargó, vagy valami" korgó éhes gyomru "felvásárolja ezt is és, akkor majd fellendűl a tehetforgalom itt is és hasznot hoz neki!
    A magyar vezetőség nem mért máshoz mint a kiárusításhoz már soks-sok éve!”
  • 1. Putyilov 2008. március 13. 12:21
    „24000 potenciális utas?
    Viszont,ha a személyszállítást meg is szüntetik,a teherforgalomhoz ragaszkodni kell foggal-körömmel.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A szlovák nagykövet Kapuvárra látogatott

Duna-medence - Juraj Migas szerint a Rajka környéki szlovák betelepülési hullám normális folyamat… Tovább olvasom