Kisalföld logö

2017. 08. 17. csütörtök - Jácint 19°C | 30°C Még több cikk.

Cél: annyit fizet, amennyit fűt

Pályázati forrásokból újítják fel a kapuvári távfűtési hálózatot. A hőmennyiségmérők felszerelésével később megszűnhet a légköbméteren alapuló fűtéselszámolás.

A rapszodikus időjárás miatt már szeptember eleje óta szakaszosan működik a kapuvári távfűtés. A Kapuvári Hőszolgáltató Kft. ügyvezető igazgatója elmondta, reggelente a kórház rendszerét is felfűtötték. Ez a szolgáltatás már folyamatos az egészségügyi intézményben. A teljesen önkormányzati tulajdonú cég vezetője tájékoztatta a Kisalföldet, hogy a lakótelepi és belvárosi kazánokat reggel és este két-két órára felfűtötték, ám Pászli Tibor hozzátette, a jelenlegi változékony időjárásban a lakosság kéréseinek nehezen tudnak eleget tenni.

– Nem egyszerű eldönteni, mikor indítsuk el a kazánokat, ezért is fontos a közös képviselők jó munkája.

Hangsúlyozta, a szabályok szerint a távfűtést vagy október 15-től kell kezdeni, vagy olyan időjárás esetén, amikor az átlaghőmérséklet három egymást követő napon kevesebb, mint tíz fok. – Jelenleg melegedésre számítunk, így várhatóan a 15-i dátumot tartjuk a rendszeres távfűtés megkezdésére – mondta Pászli Tibor.

Pászli Tibor – Időszakosan már elindítottuk a kazánokat.
Pászli Tibor – Időszakosan már elindítottuk a kazánokat.

– Közel harminc év elmaradt beruházásait kell pótolni a Kapuvári Hőszolgáltató Kft.-nek, melynek költségeit csak pályázatokból tudjuk előteremteni – jelentette ki az ügyvezető. Hozzátette, a tulajdonos önkormányzattal együtt fejlesztési tervet dolgoztak ki a rendszerre. Ennek első lépcsőjeként az évtizedek óta elavult és komoly veszteséggel üzemelő távvezeték-hálózatot cserélik le korszerű, szigetelt műanyag vezetékekre. – Amint megérkezik a pénz, azonnal elkezdjük a cserét. Mellette a fűtést biztosítani fogjuk – mondta Pászli Tibor.

Első lépcsőként az elavult és komoly veszteséggel üzemelő távvezeték-hálózatot cserélik le korszerű, szigetelt műanyag vezetékekre.
A vezetékcserével együtt bevezetik a lakótömbönkénti mérést, majd ezt követően felszerelik a lakásonkénti hőmennyiségmérőket. – Ezzel lehetővé válik a légköbméterenkénti elszámolás megszüntetése, minden lakás annyit fizet, amennyit fűt – jelentette ki az ügyvezető. Véleménye szerint ekkortól fontos a lakások szigetelése s lesz értelme olyan beruházásoknak a lakásokban, melyekkel csökkenthető a fűtésszámla.

Pászli Tibor szerint a szigetelt vezetékeken jelentkező megtakarítás, a lakásonkénti hőmennyiségmérés és a házak, lakások szigetelése néhány év alatt elvezethet oda, hogy a Kapuvári Hőszolgáltató Kft. az egyedi fűtéssel szemben versenyképes árat tud ajánlani a fogyasztóknak.

– Más módon is igyekszünk csökkenteni a költségeket, így törekszünk arra, hogy mindig a legolcsóbb, hosszú távon is megbízható energiaforrásokat keressük meg – mondta az ügyvezető. Ennek érdekében már összevonták a kazánokat, hogy alacsonyabb árat tudjanak elérni a gázszállítónál.

– A szezon elején tartunk és a tavalyi árakkal kezdtük a fűtést – mondta Pászli Tibor, ám azt hozzátette, a költségek felmérése tart, várhatóan a melegvíz-szolgáltatás áraiban változások lesznek. Az árképzést még a képviselő-testülettel is el kell fogadtatni.

Olvasóink írták

  • 12. kisem 2010. október 19. 00:07
    „Nagyjából ugyanazt írtam, mint pancser. Azzal a kiegészítéssel, hogy az egyedi mérés tömeges elterjedése elsősorban a gyártó, a kereskedő és az elszámoló, s majd a hitelesítő hasznát növeli, a lakótársak között vitaforrást képez, s ráadásul igazságtalan a lakások eltérő elhelyezkedése, tájolása miatt.
    Egyetlen normálisan járható út marad, a társasház egyetlen hőmennyiség-mérőjén regisztrált fogyasztás felosztása fűtött légtérfogat alapján.
    És arról nem is beszélve, hogy néhány éven belül jelentkezni fog a szolgáltató a bonyolultabbá vált rendszer üzemeltetési költsége miatt az alapdíj -nem kismértékű- emelési szándékával. Így lesz, pedig nem én intézem.”
  • 11. pancser 2010. október 17. 16:06
    „Egy társasházban az sem tesz igazságot, ha fogyasztásmérőket szerelnek fel. Ahhoz minden egyes lakást tökéletesen szigetelni kellene a másik lakástól. Pédául, ha valaki árnyékos déli oldalon van és alul, fölül, két oldalon kisgyerekes családok vannak, az illető megúszhatjsa akár fűtési díj nélkül a telet, a szomszédok kárára. Vagy ami még gyakoribb, valaki nem lakik a lakásban és állítólag nem fűt, ezért nem is fizet, holott a lakásban a tapasztalatok szerint legalább 15fok akkor is van. Miből? hát a szomszédokéból. Ugyanebben a szituban egy családi házban elfagynának a csővezetékek. Ezt az egész mérősdit szemfényvesztésnak, a legkiszolgálatobbak megkárosításásnak tartom. Ha lakó lennék, ebbe semmi esetre se mennék bele!”
  • 10. janika 2010. október 11. 06:49
    „Érdekes. Azzal senki sem törődik, hogy miért nem magyar szénnel fűtenek, miért külföldi méregdrágát árulnak a tüzépeken?”
  • 9. kisem 2010. október 10. 11:06
    „Most, hogy újra elolvastam a cikk címét, jöttem rá, hogy a cikk és az én állításom között nincs semmi ellentmondás. (Leszámítva a szomszéd fűtéséből származó veszteséget.)
    Azt ugyanis senki nem állította -legalábbis eddig-, hogy az úgymond korszerűsítés nem jár a hőszolgáltatás díjának emelésével.”
  • 8. kisem 2010. október 09. 16:55
    „Tisztázzuk rögtön az elején, Kedves Hyde44, a hőszolgáltató cégnek nem érdeke a fogyasztók költségterheinek csökkentése. Lehet, hogy ez durván hangzik, de attól még így van. Kapuváron ugyanúgy, mint itt Győrben. (Azaz egy itt nyilatkozó kapuvári igen okossal máris keveseb van.)
    Érdeke viszont az árbevétel legalább szintentartásában, lehetőleg a saját kültségeik csökkentésével együtt.

    Az jó, ha új munkahelyek jönnek létre. De csak akkor, ha az ott folytatott tevékenység a többség számára -költségeket nem növelve- hasznos, s nem csupán a foglalkoztató, a közreműködők számára.

    Márpedig ne legyen kétsége afelől, hogy a tömeges egyedi mérés és elszámolás alkalmazása, rövid időn belül a járulékos díjtételeken túl a alapszolgáltatás díjának emelését is fogja eredményezni, mégpedig az azon kieső árbevétel arányában.”
  • 7. Hyde44 2010. október 09. 14:52
    „Istenem!

    Kapuváron már abba is belekötnek, ha a fűtő cég takarékoskodni akar a lakók pénzével. Ennyi szakértőt!!!! Miért nem ők vezetik ott a Hany fővárosában a távfűtő céget. KÖVETELEM azonnali kinevezésüket. Vagy küldünk innen Csornáról pár igenokost!”
  • 6. Rigó 2010. október 09. 03:17
    „"Így ha egy lakó -szélsőséges példával élve- teljesen kikapcsolj a fűtést és így nem fizet a hőért semmit" Elméletben lehet, viszont a fűtési alapdíjat akkor is kiszámlázza a távhő neki, ami éves szinten nem kevés összeg! Nem fog a távhő csődbe menni, nem kell félteni. A fűtési alapdíj nélkül már egész barátságos lenne a távfűtés ára, ha pl. egy családi ház fűtéssel hasonlítjuk össze. Viszont egy családi házban egyénileg olyan hőmérsékletű fűtővizet állítok elő, ami éppen szükséges. A távhőnél a sok modern technika ellenére max. csak könyörögni lehet, tapasztalat, mindezt horror áron fizettetik meg. A termálvíz hőjét jó lenne a távfűtésben hasznosítani. Kérdés, hogy az olcsó energiával üzemeltetett távfűtés mennyire lenne olcsóbb a fogyasztóknál. Magyarország alatt rengeteg olcsó geotermikus energia van, mégis a drága gázt égetik el. Érdekes. Lehet politika, hogy ne maradjon az átlag Magyar családoknál megtakarítás”
  • 5. kisem 2010. október 08. 19:40
    „Nem, nem felejtettem ki. Írtam, jó lesz a költségmegosztónak is, amennyiben az egyedi mérőket tömegesen felszerelik. Lesz néhány új munkahely, meg egy újabb hivatkozási alap az alap-, a rendelkezésre állási-, meg még ki tudja milyen járulékos díj emelésére.

    Nem hiszem, hogy volna ma Magyarországon akár csak egy olyan felelősséggel nyilatkozó hozzáértő/szakértő/politikus/akárki, aki szerint a rendszer szabályozási/mérési bonyolítása ne vinné el a hőmegtakarítás pozitív hozadékát, esetleg -akár rövidtávon belül- ne fordulna át negatívba a hozadék.

    De közelítsük másfelől:
    Ha egy városi fűtőmű -a tömeges megtakarítás folytán- kevesebb energiát kell hogy szolgáltasson, akkor csak úgy tudja a korábbi árbevételi/nyereségtermelő pozícióját minimum szinten tartani, ha emeli a szolgáltatott termék egységárát. Úgy gondolom, ez mindenki számára világos.

    Így pedig a fogyasztói befektetés csak a gyártóknak, a beszerelőknek, a karbantartóknak, a hitelesítőnek, az elszámolónak nyújt pozitív eredményt, meg esetleg annak a pár munkavállalónak, akiket kényszerűen alkalmazni lesz kénytelen a felsoroltakban érintett vállalatok valamelyike.”
  • 4. Rigó 2010. október 08. 16:25
    „Kisem azt még kifelejtetted a számolásból, hogy a radiátorokra szerelt költségmegosztók évenkénti leolvasása, kiértékelése szintén biznisz lesz, amit évente szintén a lakók fognak megfizetni.

    A másik dolog nincs két egyforma hőérzetű ember, van aki akár a 19´C hőmérsékleten is jól érzi magát és van aki még a 23´C lakásban is fázik. Az egyik így kevesebbet fog fűteni a lakásában, a másik pedig jóval többet, hiszen szereti a jó meleget. Ez eddig is így volt, csak eddig mindenki fizette az össz felhasznált hőmennyiségből a lakására számolt négyzetméter "arányos" részét. Ha már van költségmegosztó minden távfűtött radiátoron, másképp oszlik el a felhasznált össz hőmennyiség is. Az már más kérdés, hogy a meleg felfelé száll és aki alatt nem fűtenek, az kénytelen többet fűteni. Ez már épület szerkezeti probléma - átok vagy "szerencse" az ott lakóknak. Amikor megvásárolták a lakást az alsó lakás általában drágább volt, mint pl. a legfelső. Van előnye és van hátránya is, de ezt mindenki tudta már akkor is.

    Még valami, aki pl. korszerű hőszigetelt nyílászáróval rendelkezik, annak a lakásából kevesebb hő szökik el, így az nyilván kevesebbet is fog fűteni. Ez sem mindegy és ebben semmi csalás trükk nincs. Régi ablakoknál hatalmas illesztési rések vannak, le lehet házilag a fűtési idény előtt purfixal szigetelni, ez is rengeteget számít, tapasztalat. Jól le kell előtte alkohollal takarítani a felületeket, különben nem fog normálisan ragadni. Aki nem tud ablakot cserélni anyagi okok miatt, ez is sokat segít a fűtési költség megtakarításban. Az összecsavarozott régi ablakot a két ablak fél között és a két külső élnél is le lehet szigetelni három ponton is! Rengeteget számít, de szellőztetni többet kell, hogy a lakásból a pára ki tudjon menni, különben penészedni fognak a belső falak.”
  • 3. knifemaster 2010. október 08. 10:59
    „hozzászólás kisem 2010.10.08. 08:07
    A felszerelt szabályzó a leírás szerint bekapcsol ha , ha 8 fok alá esik a hőmérséklet.
    A szélső és a középső lakások fizetési elosztása 60-40% lesz.
    Legalább is nálunk.”
  • 2. árnyék 2010. október 08. 09:37
    „Tökéletesen egyet értek, az előttem szólóval! Annak idején kikapcsolták a garázsok fűtését, a lépcsőházak fűtését stb. Az akkori szakemberek véleménye szerint, egy egységes tömb fűtése gazdaságosabb lett volna! De hát ............”
  • 1. kisem 2010. október 08. 08:07
    „"...A vezetékcserével együtt bevezetik a lakótömbönkénti mérést, majd ezt követően felszerelik a lakásonkénti hőmennyiségmérőket. - Ezzel lehetővé válik a légköbméterenkénti elszámolás megszüntetése, minden lakás annyit fizet, amennyit fűt - jelentette ki az ügyvezető. ..."

    Szemfényvesztés a javából.
    Ez jó az egyedi mérők gyártójának, forgalmazójának, beszerelőjének, meg majd a hitelesítőnek és a költségmegosztónak, de egy több lakásos társasházban a lakók egymás közti átverését, a költségek áthárítását szolgálhatja.
    Nézzük, csak úgy egyszerűsítve:
    Az egymás melletti lakások között, az adott falszerkezet miatt, nagyobb lehet a hőmozgás, mint a lakások és a kültér között. Így ha egy lakó -szélsőséges példával élve- teljesen kikapcsolj a fűtést és így nem fizet a hőért semmit, a mellette, fölötte, alatta lévő lakások fűtésére a hőáramlás miatt többet kell fűteni, megfizetve a kikapcsolt fűtésű lakásb átáramló hőt is.
    Azaz az egyedi mérés csak akkor lehet korrekt, ha a lakások teljesen el vannak szeparálva egyymástól.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Gondot okoz a gazdasági lehetőségek hiánya

A vállalkozói szférát cserélte a himodi polgármesteri székre Módos Ferenc. Úgy véli, a település legnagyobb gondja a gazdasági lehetőségek hiánya. Tovább olvasom