Kisalföld logö

2017. 12. 16. szombat - Etelka, Aletta 1°C | 6°C Még több cikk.

Az elkerülő utáni helyzetre már készülni kellene Csornán

Csorna belvárosán naponta 25 ezer jármű halad át. De mi lesz a településsel, ha az elkerülő elviszi a forgalmat? Vajon a vállalkozóktól is?

Csorna kihalt város lesz, ha elkészül a várost elkerülő út. A helyiek úgy vélik, a beruházás után csak az megy majd be a településre, akinek nagyon muszáj. Persze ezt kicsit sem bánják, hiszen a nagy forgalom évek óta keseríti életüket. A vállalkozásoknak sem okoz fejtörést az elkerülő utáni állapot. Bevételt ugyanis számukra nem jelentenek az átutazók. Az egyik megkérdezett vendéglős úgy véli: azon kellene gondolkodni inkább, hogyan lehetne kihasználni majd a csendet, ami a 25 ezer jármű után marad.
A Kisalföld annak járt utána, valóban holt város lesz-e Csorna a most rázúduló járművek eltűnésével? Vállalkozókat kérdeztünk meg. Némethné Szür Erika egy belvárosi gyermekruhaüzletben dolgozik. Tapasztalata az, hogy vásárlóik inkább a csornaiak és a környékbeli falvakban élők. Olyan vásárló, aki átutazóként érkezik a városba, elvétve akad. „Legfeljebb ha nyaralni mennek és valamilyen ruhadarab otthon marad, akkor állnak meg" – mondta.

Ezen a véleményen van Herczeg Ákos is, aki mobiltelefonokkal, műszaki cikkekkel foglalkozik, ugyancsak a belvárosban. Mint mondta, forgalmában semmit nem jelent a nagy átmenő járműforgalom.

Rasztovich Gyula több butikot is működtet, ő úgy látja, akad azért „átmenő vevő" is. „Leginkább az Ausztriából hazatérők állnak meg nálunk, akik kint dolgoznak. Ők a drágább márkákat keresik inkább, mert meg is tudják fizetni. Én tehát félek tőle, hogy a boltokban visszaesik a forgalom. Azt hiszem, Csorna tényleg kihalt település lesz. Úgysem dicsekedhetünk nagy idegenforgalommal, de még a meglévő is visszaesik" – jegyezte meg a vállalkozó.

A csornai boltoknak, éttermeknek nem sok hasznot hoz a nagy jármű-, főleg a kamionforgalom. Felvételünkön Varga Csaba, a Zöldfa pincére.
A csornai boltoknak, éttermeknek nem sok hasznot hoz a nagy jármű-, főleg a kamionforgalom. Felvételünkön Varga Csaba, a Zöldfa pincére.


Simon Lászlónénak virágboltja van a főút mellett. Mégsem bánja, ha elkészül az elkerülő. „Egyrészt a parkolással is gond van, nehezen lehet megállni a bolt környékén. Másrészt aki tényleg átutazik Csornán, miért éppen virágot vásárolna, legfeljebb a bevásárlóközpontokba megy be" – fogalmazott Simon Lászlóné.

Kozma Csaba, a nagy múltú csornai Zöldfa vendéglő tulajdonosa úgy véli, előnyt kellene kovácsolni abból, hogy elkészül az elkerülő. „Már most azon kellene gondolkodni, hogy mit tudunk kínálni, ajánlani, mivel tudjuk idecsábítani a vendégeket. Nagyon lényeges lenne, hogy a környezetünk rendben legyen. A közterületekre gondolok, melyeknek egyfajta kisvárosi hangulatot kellene árasztaniuk. Most, ha körülnézünk, nem ezt tapasztaljuk.

Aztán szükség lesz a vendéglátás, a kultúra, az idegenforgalom területén dolgozók összefogására is. Sokat jelenthet, ha a termálfürdő és a kemping továbbra is működik, esetleg még fejlesztik is. Lenne tehát mit tenni, és nem is nagy dolgokra kell gondolni. Számos olyan kisváros van az országban, ahol kihasználták a lehetőséget és az elkerülő útnak élvezik minden előnyét. Tehát Csornán is már most meg kell kezdeni az előkészítést" – fejtette ki véleményét Kozma Csaba.

Olvasóink írták

  • 6. miro132 2013. július 05. 09:38
    „Hedon,

    Köszi a térképeket. Én azt számoltam, hogy kb 3km el hosszabb az ut sopron felől. amennyiben csornán zöldet kap az autós akkor a hosszbb úton 2perccel rövidül a menetideje ahhoz képest mintha a városon keresztül utazna.”
  • 5. Hedon 2013. július 04. 18:30
    „A tisztánlátás végett:

    A Csorna elkerülő helyszínrajza:
    http://kep.ivpicture.hu/705081.N.jpg
    A rajzot célszerű elforgatni 90°-al balra.
    Szaggatottal a II. ütem (farádi átkötés ) aminek az átadása elvileg 2016

    De épeszű embert elsősorban a Szombathely -Rédics irány érdekli.
    A csornaiak életét szinte ellehetetlenítő kamionos áradat ugyanis
    abból az irányból érkezik vagy arrafelé tart.

    Tehát komoly forgalom az első ütem átadása után már nem marad a városban.
    Vagyis Sopron felöl vagy Sopron felé nagyon nem is lesz értelme kikerülni Csornát..

    Akiket az M85-ös teljes nyomvonal terve érdekel Csorna-Győr között, a csomópontok kialakítása rávetítve a tervekre:
    http://www.utiber.hu/img/images/M85_0_000_20_800_km_sz_kozott.jpg

    A teljes M85-86 nyomvonal pedig:
    http://kep.cdn.index.hu/1/0/128/1287/12878/1287855_b0cc9481bc87dde0dfb6733f68c12eab_wm.jpg”
  • 4. Jerry 2013. július 03. 22:51
    „macizoli az értesüléseid nem pontosak.Az eredeti terv az volt, hogy az út délről fogja megkerülni a várost.A 86-os Dörnél csatlakozik a 85-ösbe, és fél körben déli oldalon kerüli meg a várost és Szilsárkány elött csatlakozik vissza a86-osba,majd Szárföldnél a 85-ösbe.Így Farád is tehermentes lesz, mivel a tervek szerint össze épül Csornával.Ezért volt egy időben egyesülés, majd Farád levált a várostól.Ezt a tervet vétózta meg a fideszes vezetés,és próbálta az elkerülőt elvinni Észak felé ahol a narancsligetek voltak.Ez időhúzásnak jó volt,elképzelésnek nem, ugyanis közben a vasút és az elkerülő közti területet ipari területté nyilvánították,és ezért épült oda a nagy malom is, és több cég is tárgyalt az ide településről. A gyárak működésének feltétele a megközelíthetőség kamionnak esetleg vasút vonalon.Ez utóbbi volt,de kamionforgalom lehetősége elkerülő út hiányában nem volt,és a város még ígéretet sem tudott arra adni, hogy mikor lesz.Ezért sok cég inkább elment Győrbe, illetve Jánossomorjára,Mosonszolnokra,mert ott nem az ígéret földje, hanem közművesített telek és betonos út várta őket. Bizony,mire Csorna a pártoskodásban észbe kapott, elszállt az idő,a fogalom mg csak nőtt,mint az ígértek száma.A vezetés végül vissza tért a régi tervekhez,amiket ugye újra kellett rajzoltatni ,20 millió /km áron,új kivitelezőt kellett keresni/Közgép/, új költségvetést csináltatni/3 szoros pénz/ és új ígéreteket tenni, hogy mégis lesz elkerülő,a választások évében, kerül amibe kerül az adófizetők pénzéből.”
  • 3. macizoli 2013. július 03. 19:18
    „Csak a 86-os úton haladók kerülik el a belvárost. Mivel aki Sopron felé szeretne menni csak Szilsárkánynál tud lejönni a 86-os ról. Tehát egyszerűbb és rövidebb átmenni a városon.
    A régi tervben úgy volt,hogy északról kerüli ki Csornát az új út(ez lett volna az igazi teher mentesítés). Ezt elvetették mert ott csak szoci föld tulajdonosok voltak! Így most délről fogja elkerülni mert valószínű itt a Fideszes föld tulajdonosok vannak. Jó pénzért el lehet adni a földet az államnak! A Csornai polgárok meg csak szopnak tovább!”
  • 2. kultura 2013. július 03. 16:28
    „A cikk írója megint hangzatos címet választott.Előre válaszolt a kérdésre és nem azt amit a megkérdezettek többsége vár az elkerülő úttól.A város lakói nagyon várják hogy felszabaduljanak az autós-áradatból.És ahogy olvasom a kereskedők többsége is így látja.Szimpatikus a Zöldfa vendéglős hozzászólása.
    Tapmancs amit leírt az tervben meg van,talán fél éve volt szó a kész tervekről egyik testületi ülésen.A tervezők mutatták be az elképzeléseket.A többi meg rajtunk múlik,ugyan úgy mint a rendezett közterület.”
  • 1. Tapmancs 2013. július 03. 12:31
    „Én a "régi" főutat 2x1 sávosra szűkíteném, a felszabaduló helyre kiülős teraszok kellenének. Igen, ehhez nagyon rendezett közterületek kellenek, és ugye nem tudom megvan-e a kritikus tömeg aki el tudja tartani, illetve meg tudja tölteni a várost. Mert ugye a turizmus elég gyér.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Összefogással építik Rábakecölön a járdákat

Három éve megkezdett programban, a lakosság segítségével építik és újítják fel a járdákat… Tovább olvasom