Kisalföld logö

2016. 12. 10. szombat - Judit -1°C | 8°C

A teherforgalom hasznából fenntartható a személyszállítás

Bősárkány - Bősárkány polgármestere szerint a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium mindenre kiterjedő vizsgálat nélkül nem dönthet a Csorna–Hegyeshalom vasútvonalon a személyszállítás beszüntetéséről. Közben viszont e fővonal villamosítását tervezik.

Bősárkány polgármesterét meglepte a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) azon terve, hogy  idén decembertől szünetelteti a Csorna–Hegyeshalom vonalon a személyszállítást, ha az érintett önkormányzatok bevonásával térségi vasútvonalként nem működhetne tovább.

– Megítélésünk szerint a GKM javaslata átgondolatlan, előkészítetlen, az érintett felekkel érdemben nem egyeztetett – mondta el a Kisalföldnek Szalay Imre. 

A bemutatott anyagok nem tartalmaznak megfelelő érveket a döntés megalapozására, nem számolnak a lehetséges következményekkel, a környezetvédelmi, társadalmi és gazdasági hatások elemzése nem történt meg.

– A minisztérium a vasúti személyszállítás térségi feladattá nyilvánításával az önkormányzatok nyakába varrná a vonalak több évtizedes elhanyagolásának felelősségét, következményeit. A munkahelyek megszüntetésével pedig növelné a térségi munkanélküliséget – hangsúlyozta a  bősárkányi polgármester.
Szalay Imre szerint a minisztérium honlapján olvasható tervezet a személyszállítás mellett nem vizsgálja a teherszállítás gazdaságossági mutatóit, az átmenő tranzitforgalom településeikre jutó terheit. Úgy vélte, nem lehet egy-egy problémát az egészből kiragadni, komplexen kell vizsgálni minden kérdést. Vasúti mellékvonalról beszélnek, ugyanakkor a Csorna–Hegyeshalom szakasz egy vasúti fővonal része. 

– A szaktárca mindenre kiterjedő vizsgálat nélkül nem dönthet a személyszállítás megszüntetéséről. Az e szakaszon végzett teherszállítás milliárdos nyereségéből gond nélkül lehetne finanszírozni a személyszállítás esetleges veszteségeit. Bár a teherszállítás bővítése is a szolgáltató kompetenciája, mi évek óta szorgalmazzuk, hogy a településeinket terhelő tranzit kamionforgalmat a töredékére lehetne csökkenteni, ha  kötelezővé tennék az országon átmenő járművek vasúti szállítását. Az meg egyszerűen különös, hogy miközben a Hegyeshalom–Szombathely fővonal villamosítását készítik elő – a tervdokumentációt már megkaptuk véleményezésre –, a szolgáltatások megszüntetését tervezik.

A polgármester kijelentette: a vasúti személyszállítás mint közszolgáltatás biztosítása állami feladat. S nem csak a nyereséges közszolgáltatásokat kell az adóbevételekből biztosítani, hiszen akkor nincs szükség adóbevételekre. Mint fogalmazott, az önkormányzati törvény kimondja, hogy új önkormányzati feladat megállapítása esetén az Országgyűlés egyidejűleg biztosítja az ellátásához szükséges pénzügyi fedezetet. 
Szalay Imre csak remélni tudja, hogy a gazdasági és közlekedési miniszter a hozzá küldött észrevételek alapján elveti a személyszállítás megszüntetésére tett javaslatát a Csorna–Hegyeshalom  fővonalon.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Több mint ezren a szűrővizsgálatokon

Kapuvár - Több mint ezer embert vizsgáltak meg az egészség-
védelmi hét öt napja alatt. Magas a… Tovább olvasom