Kisalföld logö

2018. 07. 17. kedd - Endre, Elek 19°C | 28°C Még több cikk.

A szellemek ünnepe

A rábaközi táltoshagyomány szerint a téli napforduló a szellemek ünnepe. Az ősök üzenetét hétfőn – sok más mellett – tűzszertartással, ˝hosszi káttással˝, szarvas- és sólyomtánccal élesztették újjá a Rába-parton.

December 21. az esztendő legrövidebb napja, a csillagászati tél kezdete. A hajdani rábaközi táltoshagyomány szerint a téli napforduló – a ˝levegő-ég˝ jegyében – a szellemek ünnepe. A Yotengrit Egyesület Máté Imre költő és bácsa tanításai szerint és közreműködésével újjáéleszti az ősi táltoshagyományt. Ennek jegyében hétfőn – sok más mellett – tűzszertartással, ˝hosszi káttással˝, parázson járással, szarvas- és sólyomtánccal, az ősök üzenetét idéző előadásokkal ünnepelték a téli napfordulót a Rába-parton, Tudós Nagy Ferenc, a Rábaköz-szerte híres gyógyító dédunokájának ártéri ligetében.

A régi tűzszertartás keretében égették el tegnap a téli napfordulón az előző év külső és belső akadályozó erőit Rábapatonán, az ártéri ligetben. Fotó: Krizsán Csaba
A régi tűzszertartás keretében égették el hétfőn a téli napfordulón az előző év külső és belső akadályozó erőit Rábapatonán, az ártéri ligetben. Fotó: Krizsán Csaba

– Eleink ránk hagyott javallatai, üzenete szerint fontosak az ünnepek, azok a rítusok, amelyek megtartják az embert, összetartják a közösséget, a népet és a nemzetet. Ezeket az ősi hagyományokat szeretnénk továbbadni, és szellemiségüknek megfelelően újra felépíteni ünnepkörünket, amelynek kiemelkedő pontja a karácsony – hangsúlyozta lapunknak Máté Imre. – Mi is elégettük az előző esztendő külső-belső akadályozó erőit, ostorral durrogtatva, tülkökkel ijesztettük el a rosszat, miként hajdan őseink. Mi is megáldottuk és égnek eresztettük a vadászsólymokat, hogy hozzák vissza nekünk a Napot. Mi is eloltottuk a tüzet, majd kilenc szent fából újat raktunk, megidéztük az új fényt, és megtettük kívánságainkat az új napévre. Elhangzott a ˝hosszi káttás˝ is, amellyel az ősi hagyományt őrizve kiáltással szólítottuk meg a magas nagy eget. Az év legrövidebb napján ezekkel fejeztük ki tiszteletünket – Cser Zoltán, Nagyváradi Tibor, Kerekes Csaba közreműködésével – a természet, a láthatatlan Isten látható világa iránt.

Olvasóink írták

24 hozzászólás
12
  • 24. meir 2009. december 30. 09:37
    „23-as!
    Nem elfeledendo az sem hogy Yeshua NEM egyeduli gyerek volt a csaladjaban!!Volt egy occse es ket huga is!!
    A Kereszt tvenel terdelo Anyjanak-(Myriam)- mit is mond?-"Asszony ime a Te fiad - Fiu ime a Te Anyad!!"-ekkor az occsehez szolt!!A Romai jog szerint kozvetlenul a kivegzett kozeleben ugyanis Joga volt a Testver-Nover-Anya-Apa jelen lenni!!NEM volt "brutalis" a Romai jog kivegzes ugyben!!!A nadszalra tuzott szivacs is Borral kevert mirha-ba-(ez utobbi egy bodito hatasu novenyi kivonat)-lett martva es ezzel tobb alkalommal a szenvedest enyhitendo,megkinaltak az agonizalo eliteltet!!
    A legujabb kutatasok szerint Myriam ve Magdalah-(a kereszteny szovegekben hibasan forditva;"Maria Magdolna,akibol az egyhaz csinalt prostitulaltat,holott az csak egy gazdag ozvegy volt)-es Yeshua h´Nocri b´Nzzareth hazassagot kotottek az akkori Silo varosaban,es gyerekeik is szulettek!!!
    Mai forrasok szerint Myriam ve Magdalah szemelyeben keresendo az un. "13-ik Apostol",amirol,-(leven NO-rol van szo!!)-a korai kereszteny erosen Patriarkalis egyhaz egyszeruen nem vett tudomast!!”
  • 23. LiamDevlin 2009. december 30. 02:51
    „pancser, kicsit utánanéztem, Júdás evangéliuma pedig valóban létezik, 2006-ban nyilvánosságra hozták, és a National Geographic Egyesület segítségével restaurálták is!!!
    Viszont érdeklődve olvastam írásod második felét, különösen az Emberi Jogok nyilatkozata és a kereszténység összefüggése/összevetése tetszett, de komolyan!
    Jó ez a cikk, és (1-2 kivétellel persze), jók a hozzászólások is...”
  • 22. meir 2009. december 29. 23:54
    „21-es!!
    Te tevedsz az az un. "evangeliom"igenis letezett,mint ahogy meg masikak is!!
    Az Egyhaz CSAK a Ma ismerteket tartotta meg,mert azok kepviseltek,az Egyhaz erdekeit!!
    Mind a 12 Apostol irt evangeliom-ot!! SOT nem csak 12 apostol volt,hanem 13!!”
  • 21. pancser 2009. december 29. 23:30
    „Judás evangéliuma kb. annyira igaz mint Cion bölcseinek jegyzőkönyve. Nehogy már a keresztény egyházat fikázzuk a Bibliával, mert nagyon rossz útra tévedünk. Érdekes, hogy egy zsidó egy platformra kerül az őspogány hívővel, pedig nem szabadna elfelejtenie, hogy ma is a keresztény országok adnak otthont a világ zsidósága többségének.
    Európa a kereszténység által jutott el oda ahova eljutott Amerikát is beleértve, vagyis a világuralomhoz. A többi nagy civilizáció megrekedt, zsákutcába jutott. A kereszténység volt az a szellemi erő, amely minden tévedésével együtt mégis csak eljutott az ürhajózás és a kompjuterek korába, megalkotta az Emberi Jogok nyilatkozatát, létrehozta az általános választásokn nyugvó demokráciát. Nem szeretem a pogányokat!”
  • 20. LiamDevlin 2009. december 29. 17:03
    „Igen hallottam az "elveszett" evangéliumról, Júdás evangéliumáról. Viszont én úgy tudom, hogy nem semmisült meg, vagy legalább is jóval később veszett nyoma..
    A XIV-ik, XV-ik századból még vannak arab nyelvű feljegyzések -úgy tudom az eredeti kopt nyelven íródott- Júdás evangéliumából amelyeket elolvasva, Júdás egészen "más színben" tűnik fel mint ahogy a katolikus egyházban ma ábrázolják!!!
    Állítólag Júdás volt az első tanítvány, és maga az "árulása" is egyfajta látens, külön megváltás történet, amely hozzásegítette Jézust ahhoz, hogy beteljesíthesse küldetését..
    Üdv”
  • 19. meir 2009. december 29. 14:12
    „18-!
    oups!!! tevedni emberi dolog!! Kozs azert a kijavitast!!
    -gondolom azt is tudod hogy meg Theodosius alatt Bizanc-ban az akkor "uj" hit elvetett,sot megsemmisitett ertekes tekercseket!!!
    igy pl az "evangeliom" Yehuda-(Judas)-szerint!! pedig ez eppen Yeshua-(Jezus)-anyanyelven,vagyis Arami-ul irodott!!! Allitolag voltak benne Yeshuatol szarmazo sajatkezu bejegyzesek-szeljegyzetek is!!
    kar hogy a Bizanci egyhaz eltuntette!!”
  • 18. LiamDevlin 2009. december 29. 13:39
    „meir, niceai zsinat! A lateráni zsinatokon másról volt szó...
    Egyébként a többiben igazad van:)”
  • 17. meir 2009. december 29. 08:50
    „16/Neko!!
    Koszonom!!
    Vegre egy igazan ertelmes EMBER!!!!
    Igen,a Biblia egy erdekes olvasmany,vagy legalabbis az amive mar valt!! igy igaz,Rendkivulien sok benne a Teves forditas!! Ne feledjuk ugyanis,hogy az Eredeti szoveg, O-Heberul irodott-(lasd a holttengeri tekercsek)
    -amit igen csak hibasan elferditve sok-sok mindent forditittak elobb Gorogre,majd a gorogot Latinra!!!
    mire elert oda hogy a Latrani zsinat ele keruljon addigra mar az egy Nagyon rossz forditasa volt az Eredetinek!!!
    Az Eredeti szoveg szo szerint igy kezdodik;-(fonetikusan)-;
    -" Bereshit bara EL.-ohim h´Assamayim v´et h´Aretz"-”
  • 16. Neko 2009. december 28. 13:54
    „Mi is megünnepeltük a napfordulót a magunk módján. :) Nálunk is volt tűz, emellett kalács és egy kis bor. Jól éreztük magunkat.
    Karácsonykor pedig nagymamánk kérésére elmentünk a karácsony másnapi szentmisére, ami a meghalt rokonainkért volt. A szeretteink és az egyház iránti tiszteletből csendben és fegyelmezetten végigültük a misét.

    (Magyarország nem keresztény ország. Pogányok mindig is voltak, vannak és lesznek is.
    A keresztény egyháznak meg magába kellene néznie. A Biblia tele van ellentmondásokkal, súlyos fordítási hibákkal. Ha jól emlékszem, mi pogányok, nem igazán öltünk meg senkit, hogy térjenek át a mi hitünkre.
    Ha meg olyan nagyon nagy keresztény valaki, akkor felejtse el november 1-jén a gyertyagyújtást és a karácsonyfát is. Ezek is pogány szokások. Csak az emberek nem voltak hajlandók lemondani róluk, és így az egyház beépítette a kereszténységbe. Egy kis utánajárás szükséges, semmi több.)”
  • 15. TBK 2009. december 26. 19:23
    „Ahhoz képest, hogy egyesek itt ezer éves kereszténységről írnak, ez nem látszik sem ő, sem egy néhány más hozzászóláson sem ....

    "Kerestük kutattuk miben vagyunk mások,
    s nem, hogy miben egyek, barátok."”
  • 14. pancser 2009. december 26. 15:58
    „A pogány táltosok ideje lejárt már ezer éve. a fény Betlehemból jön és nem a turáni pusztákról. A Yotengri meg a többi jurtás, kumiszos, íjas, ujpogány egyesületre nincsen szükség az ezer éve keresztény országban.”
  • 13. nüs 2009. december 25. 20:46
    „Békés Ünnepeket önnek is!”
  • 12. meir 2009. december 25. 18:41
    „11-es! <moderálva sértő>
    mellesleg a "szellemek unnepe" az nem karacsony korulre esett a regi vilagban sem!!
    az egy okori kelta erdetu unnep!! a rabakozben akkoriban nem keltak,hanem a vishigotok eltek!!
    el ne mondja ezt senkinek!!”
  • 11. nüs 2009. december 25. 11:02
    „8. meir!

    Ön pedig tanulja meg a magyar nyelvet és annak is helyesírását, mielőtt a magyar történelemből kis előadást tart itt.
    Ami ráadásul a nem tudásáról tanúskodik, ideje lenne kicsit tájékozódni, mert ahogy olvasom elvan tévedve egy csöppet :)”
  • 10. sziszifusz 2009. december 25. 10:12
    „A komenisták távozása után végre egyedül lehetünk igaz magyarok.Nagy megnyugvás ez különösen Gülch tollából.Összenő ami összetartozik.”
  • 9. Megakrieger 2009. december 24. 21:25
    „Sok dolog van, amin lehet vitatkozni, de még több, amin nem érdemes.”
  • 8. meir 2009. december 24. 06:10
    „5-os!! na es??
    attol az meg igaz marad amit en leirtam,koppany vezerrel kapcsolatban!!!!!
    es az is igaz marad amit a korabban pogany hitu Vajk-rol irtam!!!aki a bayor Gizellaval kotendo hazassaga miatt valt I-so Istvan-na!!!
    a kesobbi kiralyi udvarban csak ket szemelyt turt meg Istvan akikrol tudta hogy hodolnak a regi isteneiknek!
    az egyik az apja Geza Nagyfejedelem, a masik Bese, Istvan korabbi neveloje!!
    a fiatal Istvannak sokszor regolt Bese a Kalandozasokrol,es az Augsburg-i veres csatarol,ahol a Magyar csapatok csufos vereseget szenvedtek, Ulrich fohercegtol!!”
  • 7. jánosi 2009. december 23. 12:24
    „Másképp fogalmazok : örülök neki, hogy csinálják, jó játék, csak nem kell komolyan venni !”
  • 6. hajracsorna 2009. december 22. 20:24
    „Egyetértek 4-gyel!

    Csak azt nem tudom, mi volt a butaság abban, amit Máté Imre mondott/tett?”
  • 5. LiamDevlin 2009. december 22. 17:26
    „Véleményem szerint igenis jó kezdeményezés! Ez hozzátartozik a Rábaköz kultúrájához, történelméhez,és minden emberben élnek még pogány ösztönök, ha akarjuk, ha nem...
    meir, tudatlanságod megint "üvöltve bizonyítod...":)
    ugyanis,
    Az utolsó pogánylázadás nem Koppány vezérhez köthető, hanem Vata fia Jánoshoz, 1060-ban...
    Nem baj ha valaki nem ismeri a történelmet, csak akkor ne okoskodjon. Szerintem.:)
    Üdv”
24 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Ismét a Horpark Bt. a városgazda

Ülésezett hétfő délután a csornai képviselő-testület. Bemutatkozott az új rendőrkapitány, és… Tovább olvasom