Kisalföld logö

2016. 12. 03. szombat - Ferenc, Olívia -3°C | 4°C

A megbízások a politikától független döntések

A nemrégiben fölállt Csornai Oktatási és Nevelési Központhoz öt intézmény tartozik, melyek szakmailag önállóak. A vezetés célja, hogy a város közoktatása ilyen keretek között fejlődjön. Az integráció nem járt létszámleépítéssel.
Augusztus elsejétől közös igazgatás alá tartozik a csornai oktatási intézmények egy része. A Csornai Oktatási és Nevelési Központ megbízott igazgatója Pájer Imre. P felügyeli az ide sorolt Hunyadi-gimnáziumot, a Széchenyi-iskolát, a Kerényi György Művészeti Iskolát, a Napközi Otthonos Óvodát és a Szilágyi Erzsébet Kollégiumot.

Megkönnyíteni az átmeneteket

– Megbízatásom egy évre szól, munkámat az intézményegység-vezetők alkotta igazgatótanács segíti – kezdte az új igazgató, aki kinevezéséig a Csukás Zoltán Szakközépiskola történelemtanáraként dolgozott. – A közös intézmény célja a csornai közoktatás fejlesztése és az, hogy a hozzánk bekerülő gyerekek tizenöt éven keresztül tartozzanak a központhoz, az óvodától a középiskoláig. Eddig is voltak ugyan ilyen átmenetek, de ezeket szeretnénk a jövőben megerősíteni. Ennek különböző eszközei vannak, melyeket a jövőben mi is bevezetünk, mintául a sümegi és a pécsi hasonló jellegű intézmények szolgálnak.
Pájer Imre szerint ilyen módszer például, ha az alsó tagozatos tanító néni már az óvodában megismerkedik a gyerekekkel és számukra különböző foglalkozásokat tart, vagy az általános iskola és a középiskola közös programjai is ezt a célt szolgálják.

– Az átmenetek erősítése mellett fontos az önállóság, vagyis valamennyi intézmény megtartja saját arculatát, sőt, igyekszünk a választékot bővíteni is – folytatta Pájer Imre. – Ennek már most megmutatkozó jele, hogy az egykori zeneiskola művészeti iskolává alakul. Hangsúlyozni kell, hogy nem másoktól akarunk elvenni, tehát nem akarunk néptáncot oktatni, hiszen annak külön iskolája van, vagy modern táncot, mert azt is tanítják a városban. De nincs például pantomim, vagy akár énektanítás, pedig ezekre is lehet igény. Másik feladatunk az intézményrendszer működésének kialakítása, ami véleményem szerint egy évet is igénybe vehet. A döntéseket ugyan jórészt nekem kell meghozni, de mindenképpen szükséges a csapatmunka az intézményegység-vezetőkkel. Fontos, hogy a szakmai, pedagógiai munkát illetően ők teljesen önállóak. A pénzügyekben persze nem, hiszen a gazdasági ügyek egy kézben futnak össze.

Gyerekhiány miatt mondtak fel az óvónőknek

Pájer Imre elmondta: létszámleépítéssel nem járt az integráció. Ugyan két óvónőnek felmondtak a közelmúltban, ám az igazgató szerint az elbocsátások nincsenek összefüggésben az új rendszer kialakításával. Itt az ok a gyerekhiány.

– E probléma persze nem áll meg az óvodában, vagy az általános iskola kapuja előtt. A Széchenyiben például idén már csak három osztály indul, vagyis, amin az óvoda átesett az elmúlt években, az most az iskolában mutatkozik. Ez egy folyamat, ezért is szorgalmazom a humánerőforrás-felmérést. Az oktatási törvény módosításával például lehetőség lesz arra, hogy a tanítók az ötödik, hatodik osztályig „vigyék" a gyerekeket. Ebből és a csökkenő gyereklétszámból következik, hogy a felsőben lesznek gondok. Erre viszont a megoldás az lesz, ha a kollégákat a középiskolában foglalkoztatjuk. Ennek persze vannak feltételei, például az egyetemi képzés, amit a munkatársaknak vállalniuk kell és az intézmény támogatja ezt.

Az igazgatónak elmondtuk: Csornán hallani olyan hangokat, hogy az intézményvezetők kiválasztásánál nem is annyira a szakmai felkészültség, mint inkább a politikai hovatartozás játszott szerepet, vagyis a város önkormányzatát irányító koalíció így akarja erősíteni pozícióit.

Aki a programot kidolgozta, alkalmazza is

– Ez minden változásnál felmerül és hallottam magam is ilyen felvetéseket, természetesen nem értek egyet velük. Példaként: a Széchenyi-iskola új vezetője eddig a győri Prohászka katolikus iskolában dolgozott, ahol nem jellemző, hogy a baloldali beállítottságú embereket alkalmazzák tanárként. Ráadásul az iskola korábbi vezetése nem támogatta az integrációt és így nagyon nehezen lehetett volna együttműködni. Varga Árpádné óvodavezető esetében persze jogosabb a felvetés, de szeretném azt hangsúlyozni, hogy noha őt két évvel ezelőtt nem választotta újra a képviselő-testület, ám az óvodában ma is a Vargáné által kidolgozott nevelési program szerint tevékenykednek. Úgy gondoltam, hogy a programot az tudja legjobban alkalmazni, aki azt kidolgozta.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Vásárosfalui nyárbúcsúztató

Pénteken és szombaton tartják a már hagyományos rock- és kulturális fesztivált Vásárosfaluban. A… Tovább olvasom