Kisalföld logö

2016. 12. 06. kedd - Miklós -6°C | 2°C

A községi buszok „államosítását

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium tervezete szerint az önkormányzati buszokat „állami kézbe" vennék. A településvezetők szerint a terv nem kivitelezhető.

Falu- és iskolabuszaikat féltik a rábaközi községek. Egy balatonalmádi konferencián elhangzott ugyanis, hogy a minisztérium állami kézbe akarja vonni a járművek üzemeltetését. A kistelepülések vezetői nem értik az intézkedés lényegét. A részletekről Tompáné Balogh Mária beledi polgármester számolt be a Kisalföldnek.

Még csak tervezetek?

– A kistelepülések önkormányzati szövetségének konferenciáján a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) főosztályvezetője tartott előadást – kezdte. – A hivatalos megfogalmazás szerint az önkormányzati tulajdonban lévő autóbuszok közúti közlekedésbe történő integrálásáról volt szó. Számunkra azonban ennél sokkal többet, a vidékre leselkedő újabb veszélyt jelentett mondandója.

A minisztériumi osztályvezető szerint egyelőre csak tervezetről van szó, de mi már ismerjük ezeket a tervezeteket. Annak idején a postabezárásokról is tervezet szintjén hallottunk csak először. Tompáné Balogh Mária azt mondja: akik ezen az újabb vidékromboló intézkedésen gondolkodnak, falugondnokkal talán még nem is találkoztak, és falubuszt is esetleg csak messziről láttak. A konferencia után a részt vevő polgármesterek rögtön bizottságot alakítottak, melynek tagja a beledi polgármester, Bakonyszentlászló első embere és még két Baranya megyei kollégájuk.

Nem mondták ki ugyan, de mindenkinek egyértelmű volt, hogy a Volán-vállalatokhoz akarják csatolni járműveiket. Így akarják megoldani, hogy azokon a vonalakon, ahol kisebb az utaslétszám, kisebb buszok közlekedjenek. Mondvacsinált szabálytalanságokat is emlegettek a falu- és iskolabuszok jelenlegi működtetésével kapcsolatban. Például, hogy a falubuszok gyerekeket szállítanak kísérő nélkül, aztán kiderítették, hogy gazdaságtalanok, drágák járműveink és nincsenek szakképzett menetrendszervezőink. Ha valaki viszont ismeri a rendszert, tudja, hogy hosszú távra nem is lehet előre tervezni. A Volán ugyanis megteheti, hogy szeptembertől szeptemberig azonos menetrenddel közlekedteti buszait. Mi viszont nem, hiszen szinte mindennap előfordul, hogy váratlan feladat jön közbe, amire azonnal reagálni kell. Egy nagy, „volános" rendszerben erre nem is lenne lehetőség.

Nem feleslegesen

Tompáné hozzátette: évek óta jól működik a falugondnoki hálózat, a falvakban élők megszokták, igénylik.

– A falubuszok nem feleslegesek, például bevásárlókörutakra viszik az embereket. A rendszert helyben kellene először megismerniük a döntéshozóknak. Erre sajnos nem vállalkoznak, inkább íróasztal mellől sorvasztják a vidéket. A főosztályvezető azt is ígérte, hogy nem fénysebességgel valósítják meg a terveiket. Ez belepasszol az eddigi „csomagba". Lassú halálra vannak ítélve a kistelepülések. A buszokat persze nem vehetik el csak úgy, nem csavarhatják ki a kulcsot a kezünkből, hiszen azok önkormányzati tulajdonban vannak. Azt persze megtehetik, hogy gazdasági intézkedésekkel, elvonásokkal, a finanszírozás megváltoztatásával kényszerítik ránk az akaratukat. Mi nem engedünk és ragaszkodunk ahhoz, ami nekünk jó és jól működik.

Gyűlnek a vélemények

A megalakult négytagú bizottság tiltakozást tervez. Értesítenek minden falu- és iskolabusszal rendelkező települést. Összegyűjtik a véleményeket, tapasztalatokat és az anyagot megküldik a minisztériumba.

Kivitelezhetetlen...

„Elképzelhetetlen, hogy ezt megcsinálják velünk – reagált érdeklődésünkre Wágnerné Kozma Judit, a Falugondnokok Vas és Győr-Moson-Sopron Megyei Egyesületének koordinátora.

– Mind szakmai, mind közlekedéstechnikai szempontból kivitelezhetetlen. Már csak azért is, mivel a falubuszok személyautónak minősülnek, azaz tömegközlekedésben nem vehetnek részt. Ezt úgy látszik, a GKM szakemberei nem tudják, és nem is néznek utána."

Wágnerné megjegyezte: Magyarországon 900 falubusz szolgálja a rászorulókat. Ha a minisztériumban mégsem mondanak le törekvéseikről, készek valamennyi járművükkel a tárca székháza elé vonulni és tiltakozni.

– A falugondnokság rugalmas rendszer, nem lehet menetrendbe szorítani a buszokat. Másik dolog, hogy a magyar falugondnoki hálózat az Európai Unió más országai előtt is példaként szolgál. A vidékfejlesztési tervben uniós támogatás is szerepel erre a célra. Ha a falugondoki hálózattal „történik" valami, ez a pénz is elúszik az ország elől – fűzte hozzá a szakember.

Cs. Kovács Attila

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Menyasszonytáncból vett hét malaccal kezdték

A Lengyel család ősei a XVII. században telepedtek le Szilban. Megélhetésüket a föld, a gazdálkodás biztosította, mint ahogy utódjuk, Lengyel Oszkár is a mezőgazdaságban dolgozik. Büszke felmenőire és megpróbál méltó lenni szellemi örökségéhez. Gyermekei is a családi gazdaságban keresik kenyerüket, ma már 215 hektárnyi területet művelnek. Tovább olvasom