Kisalföld logö

2018. 01. 17. szerda - Antal, Antónia 1°C | 5°C Még több cikk.

A hurrikán fogságában

Házakat döntött romba, fákat csavart ki a Kajmán-szigeteken az Iván hurrikán szeptemberben. Egy csornai fiatalember a helyszínen élte át a természet erőinek harminchat órás tombolását.
A Kajmán-szigeteken élte át idén szeptemberben az Iván hurrikán dühöngését egy csornai fiatalember, Boros László. Barátaival másfél napon keresztül egy kicsi, de legalább biztonságos házban várták, hogy tisztuljon az idő, odébbálljon a tomboló szél. Másfél napnyi rettegés és izgalom után aztán a romba dőlt házakkal, felforgatott autókkal, a pusztítással szembesültek.

Fábián Bermudán rombolt

A hurrikán nyomai
A Kajmán-szigetek hármas csoportját az elmúlt évtizedekben elkerülték a dühöngő szélviharok. Utoljára a múlt század harmincas éveiben néztek szembe az ott élők a természet erejével. Éppen ezért nyugodtan hallgatta az Iván hurrikán érkezéséről szóló híreket a csornai Boros László is, aki múlt év novembere óta vendéglátósként dolgozik a szigeten.
– Tavaly még a Bermudán volt munkám, a vendéglátásban dolgoztam, ám azt a szigetet a Fábián hurrikán „látogatta meg" és a földdel tette egyenlővé ottani munkahelyemet, ezért hazajöttem – mesélte nem mindennapi történetét Boros László. – Rövidesen a Kajmán-szigetek legnagyobb tagján kaptam munkát, szintén a vendéglátásban. Tudtuk, hogy közelít az Iván, de nyugodtak voltunk, hiszen a helyiek arról beszéltek, hogy nincs mitől tartanunk, minket úgyis elkerül a hurrikán, de nem így történt. Keletről érkezett, Jamaica mellett húzott el, és mi azonnal megkezdtük a felkészülést a „fogadására".

Trópusi viharral indult

– A többi szigetlakóval együtt szigeteltük közvetlenül a tengerparton álló házainkat. Bedeszkáztuk az ablakokat és megindult a felvásárlási láz. Aki későn ébredt, már nem kapott például deszkapallót. Élelmiszer viszont volt bőven, így mindenki „spájzolt" magának. Persze csak olyan ételekről lehetett szó, amiket nem kell sem hűteni, sem főzni, mivel elsőként az áramszolgáltatás szűnik meg, aztán az összes többi közüzemi ellátás. Szeptember 11-én a reggeli órákban az utolsó simításokat végeztük el az épületeken és hattagú társaságunk egy viszonylag biztonságos, cementalapokra épült házban gyűlt össze.
Spórolnunk kellett mindennel, mert nem tudhattuk, meddig leszünk kényszerű rabságban.
A hurrikán trópusi viharral indult. Ez hét órán át tartott, fújt és esett egyfolytában. De ez csak a kezdet volt. Iván is odaért, s ez tényleg félelmetes volt. Egy aprócska ablakon nézelődtünk kifelé és láttuk, mint töri derékba a fákat, tépi ki az oszlopokat, löki félre az autókat, bontja a háztetőket. Amit korábban nem rögzítettek rendesen, az repült, de igen erős volt a tengerből kilépő víz pusztítása is. Tizenkét órán keresztül vártuk, hogy vége legyen. Aztán ahogy jött, ugyanúgy hétórás trópusi viharral távozott is.

Vizet ötven dollárért

Izgatottan indultunk vissza saját otthonunkhoz, ami szerencsére csak kisebb károkat szenvedett. A víz tönkretette a padlózatot és a tetőn is rés tátongott. Útközben a pusztítás nyomait láttuk mindenfelé. Autóval nem tudtunk közlekedni, mivel az utakat a kidöntött fák zárták el. De lógtak a villanyoszlopok, és jó néhány ház is összedőlt.
– Kis idő elteltével aztán hozzáláttunk az újjáépítéshez és a romeltakarításhoz és megindult a visszautazási hullám is. Sokan ugyanis a rossz hírek hallatán korábban elhagyták a szigetet. Hadserege nincs a Kajmán-szigeteknek, ezért minden ott élő részt vett a mentésben. Ám, ahogy hallom, még mindig vannak olyan területek, ahol nincs áramellátás. Étel- és italkészletünk elfogyott közben, örültünk, ha kókuszdiót találtunk, a boltok három-négy napig nem nyitottak ki. Ha mégis, akkor többórás sorban állás után csupán ötven dollárért vásárolhattunk vizet, tejet és kenyeret. Én tíz nappal a hurrikán után, szeptember 22-én jöttem haza, akkor még javában tartott a helyreállítás – emlékezett Boros László, aki azóta már ismét visszautazott a Kajmán-szigetekre és helyreállított munkahelyén újra dolgozni kezdett.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Folytatódik a távfűtési kálvária

A szolgáltató nem vállalja az idei idénytől a fűtést a kapuvári piactéren a távhőcsövek… Tovább olvasom