Kisalföld logö

2017. 10. 20. péntek - Vendel 8°C | 20°C Még több cikk.

Vízre tennék a hajómalom terveit

Szigetköz - Osztrák és szlovák mintára szerezne pénzt idegenforgalmi célú hajómalom létesítésére a Szigetközben a Pisztráng Kör Egyesület. Bár a XVIII. században 156 ilyen szerkezet működött a Szigetközben, az utolsót 1945-ben Nagybajcsnál a németek felgyújtották.
A Pisztráng Kör Egyesület nemrégiben a szlovákiai Gútán járt, az ottani hajómalmot keresték fel: az egykoron a Nagy-Dunán működő létesítmény – a komáromi hajógyárban – újjáépített példánya látható itt. Mivel a Dunán nem találtak biztonságos helyet számára, ezért felvontatták a Vágon Gútára.


Uniós pályázatokból

A hajómalom a város közepén kialakított mesterséges szigeten található, amelyre Európa leghosszabb fedett fahídja vezet. Egy ennél nagyobb, hasonló létesítmény várja a turistákat Ausztriában: mindkét helyen uniós pályázati összegből építették fel ezeket. Fűzfa Zoltán, a Pisztráng Kör vezetője szerint hasonló épülhetne a Szigetközben is: ehhez keresik most az EU-s forrásokat. A szerkezet elsősorban a térség történetének egy szeletét lenne hivatott bemutatni az ide érkező turistáknak.

Gúta: A szlovák városban egy mesterséges szigetre kötötték ki a hajómalmot.

156 ilyen működött

A vízimalom – a vízállás függvényében – úsztatható volt: a vízfolyással, áradással együtt vándorolt. Timaffy László adatai szerint a XVIII. században a Szigetközben 156 vízimalom működött: a mellékágakon és a Mosoni-Dunán is horgonyoztak. A hajómalom két hajórészből állt: a víz belső oldalán álló völgyhajóból és a parthoz közel álló házhajóból. Kézi erővel vagy állatokkal vontatták, úsztatták arra a helyre, amely őrlés szempontjából a legjobbnak bizonyult. Árvíz, háborús veszély esetén, tél beállta előtt védett helyre vitték, vagy a malomberendezést leszerelték és a két hajót a partra húzták.

Egy ennél nagyobb, hasonló létesítmény várja a turistákat Ausztriában.

Tizedrész a molnáré

Híresek voltak a szigetközi molnárok, még az Al-Dunáról is hoztak fel nekik gabonát őrlésre. Hétféle finomságú lisztet tudtak őrölni és nem pénzért dolgoztak, hanem „részért". Tíz zsák gabonából a tizedrész, vagyis egy zsák volt a molnáré. Az utolsó még működő szigetközi hajómalmokat Nagybajcson, 1945. március 28-án a visszavonuló német csapatok felgyújtották. A szigetközi hajómalom eredeti másolata Németországban, a suhlendorfi malommúzeumban, egy kicsinyített mása pedig a győri Xántus János Múzeumban látható.


Dunaszegi szárazmalom lehetne

A Kisalföld és a Mosoni-Dunatáj társulás „Szigetközösen" pályázatának győztese, a Dunaszegen élő Veres László is foglalkozik a hajómalom létesítésének ötletével. Szeretné elérni, hogy a dunaszegi szárazmalom épülete adjon otthont egy Szigetköz malomiparát bemutató állandó kiállításnak, valamint eredeti dokumentáció alapján építsenek újjá egy szigetközi hajómalmot. 

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Luxusadó mindössze egy ingatlan után

Mosonmagyaróvár - Nem változtatott a korábban elfogadott ingatlan-értékhatárokon a mosonmagyaróvári… Tovább olvasom