Kisalföld logö

2017. 06. 24. szombat - Iván 18°C | 33°C Még több cikk.

Vízi csúszdák segítik a Lajtán evezőket

Noha az időjárás már nem igazán kedvez a vízi túrázásnak, ám aki kedvet érez hozzá, hamarosan körbeevezheti Mosonmagyaróvárt a Malom-ági Lajtán.

Az önkormányzat és a Mosonmagyaróvári Vízisport Egyesület az osztrák partnerekkel közösen nyert 840 ezer eurót a Lajta-programra. Ennek egy részét fordították a Malom-ági Lajta hajózhatóvá tételére, vízparti sétányok és kikötőhelyek kialakítására.

A most elkészült beruházás legnagyobb és talán leglátványosabb része a folyó Cserháti Sándor utcai szakaszánál lévő. Itt két helyen is egy-egy csúszdát alakítottak ki – magyarázza Tilai László, a projekt koordinátora. Eddig ugyanis a vízi túrázók itt a híd előtt kénytelenek voltak hajóikat a vízről kivenni, majd a parton megkerülve a malom épületegyütte-
sét újra vízre szállva folytatni útjukat. Mostanra azonban lehetővé vált, hogy a malom alatt evezzenek át. Ehhez a medret itt leszűkítették és mélyítették, így az egyik oldalon lebetonozott sekélyebb részt, míg a másik felén az evezéshez alkalmas mélyebb és erősebb sodrású vízfolyást tettek lehetővé. Így látványában bő vizű és széles lesz a folyónak ez a szakasza. Az egykori malom épülete előtti és mögötti mintegy másfél méteres szintkülönbséget csúszdával hidalták át. A munkálatok során a malom alatti boltíveket megerősítették, sőt, egy helyen a tartópillért is ki kellett bontani – mivel éppen a csúszda közepén állt – és másként megtámasztani az épületet. A mintegy másfél méteres szintkülönbséget a több mint negyven méter hosszú csúszda egyenlíti ki. Így itt meglehetősen nagy sebességgel haladhatnak majd a vízi túrázók.

A malom előtti szakaszon szűkítették és mélyítették a medret, erősebb sodrásúvá válik a folyó.
A malom előtti szakaszon szűkítették és mélyítették a medret, erősebb sodrásúvá válik a folyó.

Emellett egy felső csúszdát is ki kellett alakítani a híd másik oldalán, amire azért volt szükség, hogy a Vártó vízszintje is biztosított legyen.
A munkálatok során megerősítették továbbá az életveszélyes állapotú partfalat. Emiatt az ottani parkolót már korábban le kellett zárni. Sőt, lejárót is kialakítottak itt, amin keresztül le lehet jutni a folyóhoz. Mindemellett néhány ponton ki- és beszállóhelyeket építettek, így többek közt a Lajta folyó duzzasztójánál. A beruházás eredményeként a Malom-ági Lajta teljes hosszában hajózhatóvá válik.

Tilai László hozzátette: az építkezések befejeződtek, az
elkövetkezendő időszakban üzembe helyezik a csúszdákat. Azaz beállítják a megfelelő vízszintet, amivel biztonságosan hajózható lesz a folyó. A beruházás ünnepélyes átadását október 19-re tervezik. Ekkorra túrákat is szerveznek majd, ahol bárki végigevezhet a városon.

A csúszdával közel másfél méteres szintkülönbséget egyenlítettek ki – mutatja Tilai László.
A csúszdával közel másfél méteres szintkülönbséget egyenlítettek ki – mutatja Tilai László.

A Mosonmagyaróvári Vízisport Egyesület is kiveszi részét a munkából. A folyó többi szakaszának tisztításába segítenek be, s erre buzdítják a helyieket is. Amint azt dr. Wlasitsch Mirkó, az egyesület vezetőségi tagja elmondta: elsősorban a folyóparti ingatlanok tulajdonosait szeretnék rávenni, hogy portájuk körül tegyék rendbe a meder szélét. Emellett malomkőgyűjtő kampányba kezdtek. Várják mindazok jelentkezését, akiknek valamilyen mosoni vagy Lajta menti malomkő van a tulajdonában. Az összegyűjtött köveket aztán az egykori malom mellett felújított partszakaszon helyeznék el, a hozzájuk kapcsolható esetleges történettel együtt, ezzel is utalva a Malom-ági Lajta egykori funkciójára.

Olvasóink írták

  • 16. Boli 2013. október 07. 21:25
    „14-én kap vizet, de vízügyi engedélyt csak a hivatalos, 19-i átadással.
    Viszont addigra be kell lőni...”
  • 15. Apa... 2013. október 07. 11:50
    „14. John Doe:
    Én is úgy hallottam, hogy az "innenső" oldalnak csak esztétikai szerepe lesz, de a túlsó rész a szűk keresztmetszet miatt gyorsabb folyású legalább. Na meg talán így az iszapot sem fogja itt lerakni, ami szintén nem hátrány. :D
    Mihelyst lehet, megyek evezni, de hogy kamerát is viszek magammal, az tuti!”
  • 14. John_Doe 2013. október 04. 08:55
    „pancser 2013.10.03. 19:41 !
    A műemlék védelmi hivatal kérése, hogy teljes szélességben maradjon meg a vízfelület. Ahhoz viszont nem elég a vízhozam, ha még csúszdázni is akar valaki. Így a beton fölött 5 cm-re lesz a víz, viszont kevesebb térfogattal....”
  • 13. kexmatyi 2013. október 04. 08:53
    „Ezt ki kell majd próbálni!”
  • 12. nagyjancsi 2013. október 04. 08:24
    „Gondolom valami áramlástani okból rakták oda őket, hogy ott oldalt lassítsa a víz sodrását, vagy hogy a különböző vízszinteknél is ki könnyű legyen róluk a vízre szállás kajakba, kenuba.. de lehet hogy rosszul gondolom..”
  • 11. pancser 2013. október 03. 19:41
    „Mi célt szolgálnak a baloldalt látható kör alakú építmények?”
  • 10. útkaparó 2013. október 03. 15:54
    „Végre egy jó, ötletes, Magyarországon egyedi projekt. Hatalmas kuriózuma lesz a városnak. Érdemes megnézni Cesky Krumlovban milyen hatalmas közönséget vonzanak a csúszdák. Gratula a közreműködőknek! Várjuk a megnyitást!!”
  • 9. nagyjancsi 2013. október 03. 13:19
    „Nagyon ideje volt már most pedig örömteli, hogy méltóképpen néz ki a városhoz végre ez a folyószakasz is.. Persze a malom épületét sem ártana rendbe tenni a tulajnak..”
  • 8. mc 2013. október 03. 10:31
    „Tetszetős, szép, praktikus. A város értéke ennyivel is több. No és a munka nem csak ide tendált, hanem a Lajta egyéb szakaszait is érintette.

    A látványelemként szereplő háttér- a malom és sörfőzde épületegyüttese - pedig igazi élmény a zöldeknek is, elvégre még a tetősíkban is fák nőnek. Na, nem az égig...

    Az megnyugtató, hogy az evezett szakasz környékét statikai vizsgálatnak vetették alá.
    De vannak a hülye gyalogosok is, akik nem hajlandók kerülő úton járni és napi gyakorisággal tesznek bátorsági próbát.
    Itt, meg ott, meg amott.”
  • 7. tmm 2013. október 03. 10:02
    „Na ez egy szép munka volt, végre ilyent is látni. Értelmes és érdemes beruházás. Gondolom szakemberek csinálták és mivel a politikusok itt nem tudtak annyit lopni, így távol tartották magukat az ügytől. Ezért lett belőle valami.”
  • 6. jobbám 2013. október 03. 09:44
    „Apa...! Teljes mértékben egyetértek! :)

    jobbám”
  • 5. Apa... 2013. október 03. 08:17
    „Én már eveztem korábban is a Malom-ági Lajtán, a hidak alatt át lehet menni. Eddig a meredek partfalon kellett kivonszolni a hajókat és a Vár köztől a Malomszerig kézben vinni őket. Például... Most mindenhol (ezen a szakaszon legalábbis) ki lehet szállni, jó lesz ez nagyon, már alig várom. A malom pedig ja, veszélyes, de én úgy tudom, hogy a terveket statikussal meg építési hatósággal is jóvá kellett hagyatni. Ők meg az emberi élet biztonságára azért komoly hangsúlyt helyeznek, ha nem tévedek. Szerintem ne keressünk a kákán is csomót, örüljünk már kicsit annak, ami jó!”
  • 4. jobbám 2013. október 03. 08:10
    „Alex! Szerintem megvizsgálták, hogy mi és hol veszélyes...:) No meg azt is, hol és hogyan lehet átmenni, kiszállni. Nem egy hevenyészet dolognak tűnik ez nekem, komoly projektnek inkább, magyar és osztrák szakértelemmel! :) S mellesleg tényleg jó a szemnek végignézni az új szakaszon (is)!

    Köszönjük a közreműködőknek!

    jobbám”
  • 3. Alex64 2013. október 03. 00:38
    „A közepe hajózható lesz. A többi híd meg átugorható. Ugyan is ha olyan magas a víz, hogy a kacsák úszni tudnak akkor már a Gorkij utcai híd alatt csak a búvárhajók férnek át. De szerintem nem az egyetlen híd ahol ez gondot jelent. Ha viszont minden ilyen esetben cipekedni kell akkor ez olyan tipikus csináljunk valamit aztán majd lesz valahogy. Végezetül egy kérdés. Csak a partszakasz volt életveszélyes az épület ami át csúsznak nem?”
  • 2. kotorék 2013. október 02. 19:15
    „Érdekes színfoltja lehet a városnak! Tovább is csináljuk? Nem véletlen a kérdés Csináljuk? Egyenlőre gratula!”
  • 1. urbaniastapista 2013. október 02. 18:01
    „Vagány.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Sosem volt ennyi gyilkos galóca

Az elsősorban a hegyvidékre jellemző gyilkos galóca jelent meg tömegesen Mosonmagyaróvár környékén,… Tovább olvasom