Kisalföld logö

2017. 08. 17. csütörtök - Jácint 19°C | 30°C Még több cikk.

Veszteglés, veszteség, veszekedés

Az Európán végiggyűrűző vasutas- sztrájkhullám utolsó állomása nem- rég Szlovákia volt, melyet érdekvédő szervezetek vezettek. A kérdés az: a szakszervezetek visszaélnek–e pozícióikkal, vagy valóban a dolgozók nehéz helyzete ellen harcolnak?
A vasutas-szakszervezetek feladata a dolgozók érdekének képviselete. A nemrég napvilágot látott tények szerint azonban csak az 55 ezer alkalmazott nem jár jól: a milliós vezetői végkielégítések, több százezres szakszervezeti honorok mellett eltörpülnek a mozdonyvezetők gondjai.

Kétszázmilliós végkielégítések

Magyarországon legutóbb 2000 februárjában sztrájkoltak a vasút dolgozói – magasabb bérekért. A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete az elmúlt években többször is a hároméves megállapodás felmondásával és sztrájkkal fenyegetőzött, ám már maguk a dolgozók sem támogatták az elképzelésüket. Köztudomású, hogy a MÁV 1980 óta folyamatosan veszteséges. A megoldást az uniós csatlakozásban – s így támogatási forrásokban – látják a vasút vezetői. A vállalatnak 2001-ben, az Állami Számvevőszék jelentése szerint, 1350 milliárdos adósságállománya volt, s évi 30 milliárdos veszteséget produkált. Eközben milliós összegek vezetői zsebbe kerülésével kapcsolatban mutogat egymásra a szakszervezet és a társaság vezetése. A leváltott MÁV-vezetőknek – törvényesen – kifizetett kétszázmilliós végkielégítés ügyében vizsgálatot is kezdeményeztek. Nemrég pedig egy országos napilapban jelent meg a hír: az érdekvédő szakszervezetek vezetői – korábbi keresetük többszöröséért – hétszázezres havi fizetésért dolgoznak, s még az alacsonyabb beosztásban lévő tagoknak is „becsúszik" pár százezer. Ezt a pénzt ráadásul a megállapodás értelmében a MÁV Rt. fizeti az érdekvédőknek, s ezt sokan helytelenítik.

„ Többet nem húznak csőbe"

Így gondolja ezt egy, a régiónkban élő, a társaságnál több évtizedig alkalmazásban lévő mozdonyvezető is. A nemrég nyugállományba vonult, névtelenséget kérő mosonmagyaróvári férfi szerint minden szálat a pénz mozgat.

– Itt csak a pénz áll a középpontban. A vezetők egymás között leosztják a szerepeket és a borítékokat, az egyszerű dolgozóknak esélyük sincs abba beleszólni. A bérünk egy százalékát is minden hónapban a szakszervezet számlájára utaljuk, az érdekeinket viszont nem képviselik. Helyette zsebtömés van. Erre jó példa az országosan kiszivárogtatott több százezres szakszervezeti fizetés. Véleményem szerint teljesen felesleges volt a például mozdonyvezetői székházat építeni: egy közönséges masiniszta úgysem megy oda. Azt viszont már most, előre megmondhatom: a szakszervezeti vezetők többet nem húznak bennünket csőbe. A mozdonyvezetők többé nem fognak sztrájkolni – mondta a férfi.

Szlovákia: hogy dolgozhassanak

Északi szomszédunknál nemrég négy napig tartott az országos munkabeszüntetés. Szlovákiában más volt a helyzet, mint nálunk, a tiltakozás nem magasabb bérekért, hanem azért kezdődött, mert a közlekedési tárca huszonöt szárnyvonalon meg akarja szüntetni a járatokat. Emellett száz helyközi járatot törölne, százat pedig lerövidítene, ami négyszáz ember elbocsátásával járhat. Furcsa helyzet alakult ki, a szlovák vasutasok azért hirdettek munkabeszüntetést, hogy dolgozhassanak. Követeléseik azonban nem találtak meghallgatásra, a pozsonyi bíróság jogszerűtlennek nevezte a sztrájkot. A vasutas-szakszervezetek központi sztrájkbizottsága eredményeket nem ért el, sőt, ha a bíróság törvénytelennek minősíti a sztrájkot, akkor a 61 millió koronás kárt nekik kell kifizetniük.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Deáknak állítanak szobrot

A Mosonmagyaróvári Városvédő Egyesületben az őszi elnökségi ülés óta dr. Kocsis Sándor látja el az… Tovább olvasom