Kisalföld logö

2017. 09. 26. kedd - Jusztina 11°C | 21°C Még több cikk.

Véneki gumigát: jövőre épülhet

Vének - Lassan végéhez közeledik a gönyűi torkolati műtárgy 570 millió forintos tervezői munkája. A 24 milliárdos kivitelezés a jövő évi kormánydöntés után kezdődhet.

A gönyűi kikötőfejlesztés első, nyolcmilliárdos ütemét tavaly ősszel adták át. Az összköltségben már a torkolati műtárgy kialakítása is szerepel, mely gondoskodik majd a megfelelő visszaduzzasztásról, s megoldhatja a Mosoni-Duna győri szakaszán is a vízszintgondokat.

A kivitelezés közel három évig tart majd. A műtárgy elsőrendű feladata a Duna vízszintsüllyedésének hatására csökkent kis és közepes vízszintek, valamint a Duna megtámasztó hatásának visszaállítása lesz. A hidrológiai vizsgálatok alapján megállapítható, hogy a műtárgy tartósabb dunai árhullám esetén árvízkapuként nem vehető figyelembe, ugyanakkor az árvizek jelentős részében csökkenti a vízszinteket, amely előnyös Győr térségében.

Janák Emil vízügyi igazgató a Kisalföld érdeklődésére elmondta: a szakemberek már dolgoznak a beruházás tervezésén. ˝A kivitelezés elindításáról jövő évben születik döntés: pozitív elbírálás esetén 2010-ben kezdődhet meg a munka. A huszonnégymilliárdos komplex fejlesztésben a műtárgy mellett többek közt a közel egy kilométeres partvonal, a 7–8 milliárdba kerülő medencés kikötő s az infrastruktúra kiépítése is szerepel. A torkolati műtárgy megvalósulásának egyik hozadéka lehet, hogy a felső szakaszon – így Győrnél is – biztosítja majd a hajózási feltételeket˝– mondta.

Torkolati beruházás: A tervezés befejezésére, s pozitív kormánydöntésre várnak a fejlesztéshez.
Torkolati beruházás: A tervezés befejezésére, s pozitív kormánydöntésre várnak a fejlesztéshez.

˝Néhány kilométerre tőlünk a gönyűi kikötőben létesült ipari park több száz munkahelyet teremt. Ez egy ilyen kis község számára, mint a miénk, nagy lehetőség lehetne. Szerettük volna, ha a torkolati műtárggyal együtt egy közlekedésre alkalmas híd épül˝ – kezdte Jakusné Ságer Anna véneki polgármester. ˝Ezáltal nem kellene körben járva kerülőt tenni az ipari parkig, ráadásul az önkormányzati üzemeltetésben lévő, veszteséges révet is kiválthatnánk. Mi annak is örülnénk, ha csak kerékpáros- vagy kismotoros-közlekedésre teszik alkalmassá a műtárgyat. Elképzeléseinket azonban a minisztérium lesöpörte az asztalról˝ – panaszolta.

A Szigetközi Fejlesztési Tanács tavaszi ülésén kiderült: a torkolati műtárgy megépítésének ˝hidas˝ változata a szakértői vélemények szerint 5,6 milliárdos megvalósítási és évi bruttó 112 milliós üzemeltetési, karbantartási költséggel járna. Janák Emil ezen a fórumon vázolta a tényeket. ˝A pályázati kiírásban szereplő műtárgy a két part közötti térségi kapcsolatot nem biztosítja. Ha valakinek van pénze és le tudja egyeztetni a közlekedési hatósággal, akkor ráépíthető egy kerékpáros-átjáró, amelynek a hullámtérrel nincs semmilyen közúti kapcsolata és alkalmanként víz alá kerül˝ – mondta. ˝Ha építenénk erre egy hidat, akkor az árvízszint fölé kell vinni: pont ez az a gondolat, ami a zöldeknél kiverte a biztosítékot, hogy ott nagyobb betonlétesítmény megjelenjen nagy magasságban.˝

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Vonatgázolás: 40 éves férfi az áldozat

FRISSÍTVE - Mosonmagyaróvár - Egy 40 éves férfi halt meg a csütörtöki vonatgázolás során. Sérülései… Tovább olvasom