Kisalföld logö

2017. 09. 24. vasárnap - Gellért, Mercédesz 10°C | 17°C Még több cikk.

Útrendelet: se pénz, se paripa

Anyagi, technikai és szakmai feltételek is hiányoznak a helyi közutak  fenntartására és fejlesztésére.

„Sem anyagi, sem technikai, sem szakmai feltételek nem adottak a helyi közutak önkormányzati fenntartására és fejlesztésére" – áll Stipkovits Pál országgyűlési képviselő Kóka János gazdasági miniszterhez eljuttatott levelében.

A szaktárca rendelete szerint, ha a hivatalok nem teljesítik feladataikat, „következményekre" számíthatnak. A képviselő szerint ehhez két- vagy hároméves türelmi idő, illetve intézkedési terv kellene. Stipkovits Pál országgyűlési képviselőként és a Mosonmagyaróvári Többcélú Kistérségi Társulás elnökeként fordult Kóka János gazdasági miniszterhez a január 1-jén életbe lépett, a helyi közutak kezelésének szakmai szabályairól szóló, gazdasági és közlekedési minisztériumi rendelet végrehajtása, az abban foglalt önkormányzati kötelezettségek ügyében.


Az önkormányzatoknak eljuttatott szabályzat részletesen felsorolja azokat a feladatokat, amelyeket a helyi közutak igazgatási, üzemeltetési, fenntartási és ellenőrzési tevékenysége során el kell látniuk.

Nincsenek feltételek

„Tapasztalatom szerint az önkormányzatok tisztában vannak a helyi közutak fenntartásának, fejlesztésének fontosságával, azok állapotának a települési életminőségben betöltött szerepével, s lehetőségeik maximális kihasználásával – lakossági erőforrások bevonásával is – igyekeznek a közútjaik kezelését ellátni.

A rendeletben foglalt célok is minden önkormányzat részéről támogatandók, ennek azonban ma sem anyagi, sem technikai, sem szakmai feltételei nem adottak, ugyanakkor a végre nem hajtott feladatellátás személyi és anyagi következményei rendkívül súlyosak lehetnek" – áll a képviselői levélben. A Mosonmagyaróvári Többcélú Kistérségi Társulás tanácsülése a feladat megoldását térségi szinten kívánja elindítani, igénybe véve az állami közútkezelő segítségét.

„Végrehajthatatlan"

Stipkovits Pál javaslata szerint a végrehajtási határidőt módosítani kellene oly módon, hogy a szabályzatban rögzített önkormányzati kötelezettség forrás oldalát – két évre a központi költségvetésben tervezetten – két éves türelmi idővel lehessen megvalósítani. Emellett a helyi közutak kezelésének szabályzatát egy szakmai intézkedési tervvel kellene kiegészíteni, amelyben az egységes, térinformatikai alapú út- és közmű-nyilvántartási rendszer is beilleszthető.

„Az önkormányzatok átérzik és fontosnak tartják saját tulajdonú közlekedési létesítményeik kezelését, azonban a feltételek hiánya miatt végrehajthatatlan számunkra a feladat teljes körű ellátása. A térségi együttműködés – amely azonban most még csak kezdeti állapotban van, valamint pótlólagos, esetleges pályázati úton elnyerhető források folyamatosan segíthetik az ütemezett megvalósítást. Ehhez viszont a GKM-rendelet ismételt átgondolására lenne szükség."

Három év kellene

– Legalább három évre kellene felfüggeszteni ezt a rendeletet, s ha a normatív támogatások ilyen szigorú előírásokat tartalmaznak, akkor ehhez a központi költségvetésből fedezetet is kell biztosítani – mondta Széles Sándor, Máriakálnok polgármestere. – Újabb feladatot a hivatalok már nem tudnak állami forrás nélkül vállalni, s az utak karbantartására és fejlesztésére nincs meg az anyagi feltételrendszer. A korábbi kistérségi társulási ülésen minden érintett településvezető egyetértett ezzel, ezért kértük az elnököt a levél megfogalmazására.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Honlapot indított a megoldásért

Újabb aláírásgyűjtésbe kezdett a levéli Nagy Attila a hegyeshalmi kishatár személyautó-forgalom előtti megnyitása érdekében. Az összegyűjtött szignókkal azonban ezúttal már az Európai Unió illetékes döntés- hozóinak figyelmét kívánja felhívni a problémára. A probléma egyik lehetséges megoldásaként felmerült a kishatár újbóli meg nyitása a személyautó-forgalom előtt. Tovább olvasom