Kisalföld logö

2017. 02. 23. csütörtök - Alfréd 5°C | 12°C Még több cikk.

Útdíjkáosz a határon

Hiába nyílt meg két éve a schengeni határ, hétfő óta 3–4 kilométeres kamionsor vesztegel Rajkánál. Sofőrjeik a szlovákiai elektronikus útdíj bevezetése miatt szükséges fedélzeti bokszokat akarják megvásárolni.

A modul központi rendszerhez kapcsolódik, és ez méri a megtett kilométereket.

A forgalmat több helyütt rendőrök irányítják. ˝Erről írjanak cikket, ami itt van: minden sofőr modult akar venni a szlovák oldalon. Reggelig a fülkében aludtak a sofőrök, úgy kellett felkelteni őket, ha megindult a sor˝ – mondta kedd délelőtt a határtól két kilométerre fagyoskodó forgalomsegítő. A kamionosok, ahogy tudtak, lehúzódtak, ám az őket kerülgető autósok a záróvonalat átlépve tudnak csak közlekedni. 

Átjutásra várva: Kamionok ˝egymásra tapadva˝ Rajkán – a szlovákiai útdíj bevezetése miatt szükséges modult vennének.
Átjutásra várva: Kamionok ˝egymásra tapadva˝ Rajkán – a szlovákiai útdíj bevezetése miatt szükséges modult vennének.


Köd, mínusz három fok, mérgelődő és fázó kamionosok: sok közöttük a román, a szerb, a lengyel és a magyar rendszámú jármű. Az M15-ös autóút kijáratainál rendőrök állítják meg őket, hogy a személykocsik fel tudjanak hajtani a kivezetőkre. Amelyik autós megteheti, most a régi átkelőt használja.

A schengeni határok megnyitása óta nem volt ekkora kamiondugó Rajkánál. Ennek oka, hogy a Szlovákiában januártól bevezetett elektronikus útdíj a 3,5 tonnánál nehezebb gépjárműveket érinti.

Számukra összesen 2032 kilométernyi autópálya, gyorsforgalmi út vagy úgynevezett első osztályú út lett fizetős északi szomszédunknál. Az elektronikus útdíj befizetéséhez azonban a kamionosoknak vásárolniuk kell fedélzeti modult, mely méri a megtett kilométereket: azt a rajkai határ szlovák oldalán árulják. A határponttól a modul használata már kötelező.

Takács István már megvásárolta a modult. Fotók: B. A.
Takács István már megvásárolta a modult. Fotók: B. A.

˝Székesfehérvárról tartok Németország felé. Nekem szerencsém volt, még december 30-án is dolgoztam, jöttem hazafelé s ekkor vásároltam egy ilyen bokszot: nagyjából száz euróba került˝ – mutatja kérdésünkre Takács István. ˝Kredittel azonban most nekem is fel kell töltenem, a sort azonban nem kellett végigvárnom. Nem irigylem a kollégákat, órákat, fél napokat várakozhatnak a határon. Pedig hat-nyolc ablaknál is fogadják a kamionosokat a szlovákok˝ – tette hozzá. Az ügyintézést az is nehezíti, hogy a vásárlók csak  készpénzben rendezhetik a számlát.   Viccelni nemigen lehet a szlovák hatósággal: a kétszáz fős, speciális mérőműszerekkel felszerelkezett sztrádarendőrség megkezdte működését. A pénzbírság felső határa 1655 euró lehet.

A szlovák fuvarozók előbb határ-, majd benzinkútblokáddal fenyegették az illetékes szerveket az útdíj miatt, most aláírásgyűjtésbe kezdtek.

Közben hétfőn 251 ezer euró bevételt könyvelt el a szlovák állam a rendszer működtetésével. Az ottani kilométer-tarifa meghatározása rendkívül szövevényes, ám a változás drasztikus. Érzékeltetésként: míg egy kamionos eddig a Pozsony és Zsolna közötti sztrádadíjért évi 900 eurót fizetett, útdíjként ez most 14–16 ezer euró is lehet.


Vámosszabadin a régi átkelőnél nem árulnak ilyen fedélzeti modult, emiatt folyamatos ott a forgalom. A határtól azonban mintegy öt kilométerre lévő első szlovákiai benzinkútnál kamionsorok álltak a mérőműszerre várva.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Hamis árut foglaltak le Rajkánál

Hamis márkajelzésű műszaki eszközöket és övcsatokat találtak a vámosok 36 millió forint értékben egy… Tovább olvasom