Kisalföld logö

2016. 12. 06. kedd - Miklós -6°C | 3°C

Továbbra is ingyenes az elkerülő?

Az új autópálya-rendelet nem tartalmazza az M1-es autópálya bizonyos szakaszának díjmentességét.

Vasárnap kiderül, hiábavaló volt-e minden politikai és civil összefogás az M1-es autópálya mosonmagyaróvári csomópontja és a hegyeshalmi határátkelő közti szakaszának díjkötelessé tétele ellen. A szaktárca napokban megjelent rendelete és a mosonmagyaróvári polgármester információi között éppen egy sztrádamatricányi a különbség.

Kóka októberben bejelentette

Amint arról lapunkban korábban több alkalommal beszámoltunk, Kóka János gazdasági miniszter október végén a jövő évi sztrádadíjemeléssel együtt jelentette be, hogy fizetőssé kívánják tenni az M1-es autópálya Mosonmagyaróvár és Hegyeshalom közti szakaszát. A tárcavezető indoklása szerint Magyarországon 30 százalékos a díjmentes autópálya-szakaszok aránya. Rövidíteni kívánják az ingyenes sztrádákat, mivel igazságtalan, hogy más fizet a szolgáltatásért, mint aki használja. Első lépésként a Mosonmagyaróvár és Hegyeshalom közötti tizenhat kilométeres szakaszt teszik díjkötelessé.

Már három éve ingyenes

A közlekedési tárca autópálya-használati díjairól szóló rendelete értelmében már három éve ingyenes az M1-es sztráda Budapest felé, a hegyeshalmi átkelő és a 158-as kilométerszelvénynél lévő matricaárusító hely – a valamikori fizetőkapuk – közti szakasza, illetve a másik irányba a határátkelőtől a mosonmagyaróvári csomópontig. A mosonmagyaróvári önkormányzat évekig küzdött ennek eléréséért, hiszen a szakasz díjmentessé tétele jelentősen csökkentette a város átmenő teherforgalmát. A Rajka felől érkező kamionok zöme Mosonmagyaróváron átvergődve a 86-os úton ment tovább Rédics felé. Ezeknek a járműveknek nem érte meg igénybe venni az autópálya alig öt kilométeres – akkor még fizetős – darabját.

A gazdasági tárca bejelentése óta tömegével érkeztek a felháborodott lakók panaszai a városházára. Stipkovits Pál polgármester is megdöbbenve értesült a sztrádaszakasz fizetőssé tételéről, hiszen három évvel ezelőtt interpellációja nyomán tették ingyenessé ezt az aszfaltdarabot. Azóta – forgalomszámlálási adatokkal alátámasztva – elkerülőútként működve mintegy 80 százalékát viszi el a tranzitforgalomnak. Éppen ezért kérte a gazdasági minisztériumban, hogy a korábbi forgalomszámlálási adatok alapján vizsgálják felül ezt a döntést.

A javaslat vázlat maradt?

A térség mindkét országgyűlési képviselője és a helyi pártok is felléptek a tervezett intézkedés ellen. Levelet írtak a minisztériumnak, aláírásgyűjtésbe kezdtek és a parlamentben is szóba került a téma. Pap János fideszes honatya ez ügyben feltett kérdésére a gazdasági miniszter elmondta, hogy az M1-es Mosonmagyaróvár és Hegyeshalom közti szakasza a díjmentességre jogosító követelményeknek eddig sem felelt meg.

A jogszabály-módosítással a díjas utak körébe kívánták vonni az M15-ös főutat is, hogy a Szlovákia felől érkező nemzetközi forgalom már a határtól díjas úton haladjon tovább és ne legyen lehetőségük az M1-es fizetős szakasz kikerülésére. A miniszter szerint Mosonmagyaróvárról a teherforgalom kitiltható lesz közlekedési táblák kihelyezésével. Eközben Stipkovits Pál polgármester a minisztériumnak írt levelében felvázolt egy esetleges megoldási javaslatot is.

Eszerint csak a sztráda M15-ös becsatlakozása és mosonmagyaróvári leágazása közti mintegy 7,5 kilométeres szakasza maradna díjmentes. Így a tranzitforgalom továbbra is elkerülné a várost.
A polgármester több nyilvános fórumon is bejelentette, hogy a minisztérium illetékesei és a kormány is támogatja ezt a javaslatot, így minden más híreszteléssel ellentétben ezt fogadják el. Ezzel szemben vasárnaptól – már a megemelt díjakkal – fizetni kell a sztráda Mosonmagyaróvár és a határátkelő közti teljes szakaszán – legalábbis a napokban megjelent autópálya-rendelet szerint.

Tóth Judit, a gazdasági minisztérium szóvivője a Kisalföldnek elmondta: nem tud arról, hogy egyeztetések folynának a tárcánál az autópálya-szakasz díjmentességéről, így a hatályos rendelet értelmében január 1-jétől fizetős lesz itt is a sztráda. Az M15-ös főút ugyanakkor továbbra is díjmentes marad.

Az autópálya-kezelő megerősítette

Winkler-Virág András, az Állami Autópályakezelő Rt. szóvivője szintén megerősítette, hogy vasárnaptól megszűnik az M1-es hegyeshalmi határátkelő és a 86-os csomópont közti szakaszának díjmentessége és társaságuk ennek értelmében végzi majd a matrica-ellenőrzéseket is.

Ígéretet kapott: helyesbítenek

Stipkovits Pál elmondta: meglepte, hogy a Magyar Közlönyben megjelent rendelet nem tartalmazza a díjmentes szakaszt, noha megállapodtak a gazdasági tárcával és a kancelláriaminiszterrel. Ezért megkereste a Miniszterelnöki Hivatalt és tegnap estig egyeztettek a kérdésben. A polgármester szerint csupán egy szerkesztési malőr történt a rendelet megírásakor. Mi több, ígéretet kapott arra, a ma megjelenő közlönyben már helyesbítenek, és a díjmentes szakaszok közt szerepel majd a Mosonmagyaróvárt elkerülő is.
Hogy miként lesz, vasárnap kiderül.

Emelkednek a díjak

A személyautókra érvényes négynapos matrica ára 50 forinttal – négy százalékkal – 1170 forintra emelkedik vasárnaptól. A D1-es kategóriájú heti matricáért 2500, az egy hónaposért 4200, az évesért pedig 37 ezer forintot kell fizetni január 1-jétől. Egyszerűsödik a havi matrica érvényessége, hiszen a vásárlás napjától a következő hónap azonos napjáig lehet majd felhasználni.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Nagykövet tárgyal a kishatárról

Újabb reménysugár csillant fel a hegyeshalmi kishatár megnyitását illetően, miután a magyar–osztrák közös kormányülésen napirendre került a kérdés. A tényleges megnyitás dátuma azonban továbbra is ismeretlen. A magyar határőrség határidőre minden szükséges személyi és tárgyi feltételt megteremtett, ám az osztrákok folyamatosan kibújnak a teljesítés alól. Tovább olvasom