Kisalföld logö

2017. 02. 22. szerda - Gerzson 3°C | 12°C Még több cikk.

Szigetköz Velencéjét remélik a programtól

A Lajta turisztikai célú hasznosítása vezérelte a mosonmagyaróvári és burgenlandi vízisport egyesületek együttműködését egy közös uniós projektben.
A Lajta-parti város és a Mosonmagyaróvári Vízisport Egyesület osztrák partnerekkel közösen nyert 840 ezer eurót. Ebből 328 ezer eurót helyben fordítanak a Malom-ági Lajta hajózhatóvá tételére, vízparti sétányok és kikötőhelyek kialakítására. Az ötszázalékos önrészt a város biztosította. Mostanra talán a leglátványosabb szakaszához érkezett a beruházás. Nyár elején jelentek meg a munkagépek az egykori malom környékén, aztán az iszapkotrás után mára a meder egy szakaszát lebetonozták.

"A Cserháti Sándor utcai híd előtt, illetőleg a malomnál is egy-egy úgynevezett „csúszdát" építenek ki. Eddig ugyanis a vízi túrázók itt kénytelenek voltak a parton megkerülni az épületegyüttest, majd újra vízre szállva folytatni útjukat. A medret itt egy részen szűkítik és mélyítik, így az egyik oldalon lebetonozott sekélyebb részt, míg a másik felén az evezéshez alkalmas mélyebb élő vízfolyást alakítanak ki. Így látványában bő vizű és széles lesz a folyónak ez a szakasza.

A beruházás leglátványosabb munkálatait az egykori malom körül végzik.
A beruházás leglátványosabb munkálatait az egykori malom körül végzik.

A munkálatok során megerősítik az életveszélyes állapotú partfalat, ami miatt az ottani parkolót már korábban le kellett zárni és lejárót alakítanak ki, itt majd a lépcsőkön lehet lejutni a folyóig" – ismertette a malom környéki munkálatokat Tilai László, a projekt koordinátora. A Lajta-híd másik oldalán is folynak közben a munkálatok. Itt ki- és beszállóhelyet hoznak létre, illetőleg a nagy Lajta duzzasztójánál is három ki- és beszállóhelyet alakítanak ki egy hónapon belül.

A város mellett a Mosonmagyaróvári Vízisport Egyesület is kiveszi részét a beruházásból. Nagy Gábor egyesületi elnök arról számolt be, hogy eddig huszonnégy hajót és három hajószállítót szereztek be, mely a Lajtán a vízi turizmus beindítását szolgálja majd. Szintén a projekt keretében több vízi rendezvényt és Lajta-túrát szerveztek.

A munkálatok során megerősítik az életveszélyes állapotú partfalat is.
A munkálatok során megerősítik az életveszélyes állapotú partfalat is.

"Szeptemberben harmincan, tizenöt osztrák és tizenöt magyar szerez túravezetői képesítést. A gyakorlati vizsgát ők már letették, természetvédelmi képzés vár még rájuk és az elméleti vizsga. A Lajta és a Mosoni-Duna területén vezetnek a későbbiekben túrákat. Tavaly szerveztük meg az első bentlakásos vízi tábort gyermekeknek. Múlt héten ismét fogadtuk azokat a fiatalokat, akiket a vízi sportok érdekelnek.

Ők ismerkedhettek a Lajtával, Szigetközzel, a Mosoni-Dunával is, tanulhattak a vízi közlekedési szabályokról, kipróbálhatták az evezést, kajakozást és kenuzást, valamint a sárkányhajózást. Ami még a mi feladatunk lesz, az a turisztikai tájékoztató táblák kihelyezése a Lajta-kikötőknél" – foglalta össze az egyesületi elnök, aki ettől az október végén záruló projekttől azt várja, hogy elindul a vízi turizmus a Lajtán és hogy minél többen szállnak majd hajóra, hogy körbeevezzék a Malom-ági Lajtát. Így „Mosonmagyaróvár Szigetköz Velencéjévé" válik.

Olvasóink írták

  • 20. kocsoggorog 2013. augusztus 20. 12:39
    „Megtette az önkormányzat vele is. Csak az a baj, hogy fizetni olcsóbb volt, mint felújítani.”
  • 19. tökmindegy 2013. augusztus 19. 19:27
    „Érdekes, a Futura építése idején a környékbeli romos épületek tulajdonosait az önkormányzat írásban szólította fel a tulajdonuk felújítására.
    A Szeredivel ezt miért nem merik megtenni???”
  • 18. lakatosborbála 2013. augusztus 17. 20:06
    „A malom nemcsak csúnya,de életveszélyes is.A tulajdonost jól megbüntetném.De az is lehet ,hogy egy újabb Futura projekt van készülőben...”
  • 17. captain_blood 2013. augusztus 17. 18:23
    „15"

    Na jó maradjon meg benned a téveszme.
    Óvári vagy így nem csodálkozom semmin!”
  • 16. Abrafax 2013. augusztus 17. 11:04
    „Embertelenül szépen is hangzana, hogy a Mosoni-Duna-parti városban rehabilitálják a Lajtát...
    Királyhida ma Bruckneudorf és falu, Bruck városa Alsó-Ausztriában van; aki a Svejket nem olvasta, a térképen megtalálja.
    A térkép egyébként furfangos dolog, kiderül belőle, hogy a folyók pl. hosszukban több városon is keresztül képesek folyni. Többek között ebből is következik a turisztikai jelentőségük.”
  • 15. pancser 2013. augusztus 17. 08:44
    „14. captain_blood 2013.08.17. 07:08
    Mitől lenne a Mosoni Duna meghatározó folyó, hiszen keresztül sem folyik a városon? A várost a Lajta folyó ágait hálózzák be néhány már a föld alatt. Nézzél meg egy régi térképet akkor várostól még messzebb volt a Duna. A Lajta viszont malmot hajt legalább 500 éve, körbevette a várat, a várost, ma is minden városbeli híd a Lajta felett van. Mosonmagyaróvár a Lajtához kötődik és kötődött mindig. Nem mellesleg Moson nyugati oldalán is folydogált, folydogál most is, csak be van fedve. Mosonmagyaróvár igazi folyója a Lajta, itt van a végállomása is!
    Illene tudni ezt minden kötözködőnek "véres" kapitány!”
  • 14. captain_blood 2013. augusztus 17. 07:08
    „Ha már...

    Ha Lajta, akkor Bruck(Királyhida), ha Mosoni-Duna akkor Mosonmagyaróvár, ha Rába akkor Győr.

    Mindíg a meghatározó folyót emlegetik a város mellett!
    Ezt illene tudni nem csak egy pancsernak, hanem az újságíró?-nak is!”
  • 13. pancser 2013. augusztus 16. 21:15
    „12. embertelen 2013.08.16. 16:21
    Ugyan már, Mosonmagyaróvár akkor Lajta, ha Győr akkor Rába, pedig ott is folyik a Mosoni-Duna.”
  • 12. embertelen 2013. augusztus 16. 16:21
    „Remélem, hogy ezentúl Mészely Réka abbahagyja a Lajta-parti város titulus használatát, amit ha kell, ha nem, mindig beleír a cikkbe. Már uncsi!!! Szerintem Mosonmagyaróvár inkább Mosoni-Duna-parti város, nem véletlen hívják ezt a folyót Mosoni-Dunának! Annak idején Hámor Vilmos tollából pattant ki a Lajta-parti állandósult jelző, ami inkább Magyaróvárra, mintsem az egész Mosonmagyaróvárra jellemző. Félreértés ne essék, nem vagyok a Lajta-parti város használatának ellensége, de azért az túlzás, hogy minden cikk úgy kezdődjön, hogy a Ljata-parti város ... Egy jó tollú újságírónak ennél azért több és választékosabb fantáziája is lehetne.”
  • 11. abszurdisztán 2013. augusztus 16. 07:18
    „A malom sajnos nagyon csúnya , nagyban rontja a városképet, ideje lenne valamit tenni.”
  • 10. Dwatson 2013. augusztus 15. 22:23
    „A Lajta nem is a szigetközben van,Sőt Még Mosonmagyaróvár is csak most kezd arra felé terjeszkedni.”
  • 9. 01010 2013. augusztus 15. 21:30
    „2. kocsoggorog
    Hol???”
  • 8. captain_blood 2013. augusztus 15. 20:49
    „6#

    Hamarosan????

    2620-ban???”
  • 7. Dr.Lang 2013. augusztus 15. 20:48
    „Ja, Velencerol jut eszembe az alhir:
    A helyi muszlim kozosseg nyomasanak engedve a velencei polgarmester engedelyezte a nyilvanos imadkozast ... az utcakon. ;-)”
  • 6. laca1899 2013. augusztus 15. 20:11
    „wellnes hotel lesz belőle hamarosan.”
  • 5. captain_blood 2013. augusztus 15. 18:09
    „Szeredi nem újít fel semmit!!

    Majd "csúzda-pént" szed!!!!
    Nehogy má´ ingyen csúszkáljanak a romja alatt!!!”
  • 4. tökmindegy 2013. augusztus 15. 17:16
    „Az ötlet kiváló, szurkolok, hogy sikerüljön a megvalósítás.
    Csak nehogy közben rájuk dőljön a Szeredi malma. Őt is kötelezném a felújításra, a malom látványa nem méltó környezet ehhez a remek tervhez.”
  • 3. juhi 2013. augusztus 15. 16:41
    „Csak tudnám, hogy egy ilyen nagyszerű dolognak miért nem lehet örülni!!!!
    Magyarországon még egy ilyen nincs.”
  • 2. kocsoggorog 2013. augusztus 15. 15:58
    „bizony, ezért kerül beépítésre az iszapfogó, ha arra jársz már láthatod is!”
  • 1. 01010 2013. augusztus 15. 13:31
    „és ezentúl megtiltva az iszapnak a behajtás az alsó-kifolyású Lajta zsilipnél :)”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Az ország nagycsaládosai kék szalaggal

A mosonmagyaróvári Életfa Egyesület szombaton a Wittmann parkban szervezi meg a Nagycsaládosok… Tovább olvasom