Kisalföld logö

2017. 09. 25. hétfő - Eufrozina, Kende 10°C | 18°C Még több cikk.

Szemtanúi vallomások a két mosonmagyaróvári halálát okozó philadelphiai vízi balesetről

Matt Devlin első tiszt, aki tavaly július 7-én Philadelphiában azt a tolóhajót kormányozta, amelynek uszálya elgázolt egy magyar utasokat is szállító sétahajót, a kikötő elhagyása és az ütközés közötti 82 percből 53-at töltött telefonálással - derült ki a két magyar fiatal halálát okozó balesetről az amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Bizottság (NTSB) által előző nap nyilvánosságra hozott, 4400 oldalas jelentéséből, amelyből kedden újabb részletek láttak napvilágot.
A szolgálat közben történő mobiltelefonálással Devlin - akinek neve először került nyilvánosságra - megsértette a 78 tolóhajót üzemeltető K-Sea Transportation biztonsági előírásait. A közlekedésbiztonsági hatóság előzetesnek minősített jelentése ugyanakkor nem állapította meg, hogy ki a felelős a Delaware folyón bekövetkezett balesetért, amelyben ketten - a 16 éves S. Dóra és a 20 éves P. Szabolcs - életüket vesztették, 26-an pedig megsérültek. Az uszály által felborított "kacsahajón" 35 utas és 2 főnyi személyzet tartózkodott.

A hivatalos vizsgálatról szóló végleges jelentést várhatóan júliusban teszik közzé.

A 34 éves Devlin napi szolgálatának kezdete óta 21 telefonhívást kapott, s az ütközés közben is immár ötödik perce telefonált - derült ki a hivatalos vizsgálatot elemző keddi, philadelphiai médiajelentésekből.

Korábbi hivatalos közlés szerint az első tiszt, hogy jobban hallja a mobiltelefonját, lehalkította a fedélzeti rádiót, amelyen keresztül az általa irányított uszály útvonalán üzemzavar miatt lehorgonyzott sétahajó kapitánya, Gary Fox megpróbálta figyelmeztetni. A kétéltű turistajármű vészkürtje nem szólt, mert az a gyújtásra volt kötve, Fox azonban leállította a motort, amikor azt észlelte, hogy abból "fehér, fanyar füst" száll fel.

Az első tiszt a baleset napján Richard Falcinellinek, a K-Sea ügyvezető igazgatójának elmondta, hogy 6 éves kisfia csaknem meghalt. A gyereknek - egy meg nevezett ok miatt - műtéten kellett átesnie, ám rosszul reagált az altatásra.

"Nem emlékszem, hogy azt mondta-e hogy a gyerek szíve megállt, de azt elmondta, hogy majdnem meghalt" - vallotta a vizsgálat során Falcinelli. A jelentésből nem derült ki, hogy Devlin a baleset előtt, vagy után beszélt-e a társaság igazgatójával, az viszont igen, hogy a dologról egy szót sem szólt a Caribbean Sea tolóhajó legénysége másik 4 tagjának, köztük Ben Woodsnak, a tolóhajó parancsnokának sem, aki, mivel a műszakja lejárt, éppen nyugovóra tért.

Az elalvó félben lévő kapitányt az első tiszt riasztotta fel. Woods azonnal átvette a tolóhajó kormányzását Devlintől, aki könnyekkel küszködött.

"Nagyon-nagyon megrázta a dolog" - idézte fel az első tisztnek a baleset utáni percekben tanúsított magatartását a kapitány. Devlin azt mondta akkor, hogy nem látta a "kacsahajót". Az első tiszt egyébként a vizsgálat során nem kívánt nyilatkozni, mivel büntetőeljárás indult ellene, ezért élt az amerikai alkotmány ötödik kiegészítése által garantált jogával, miszerint nem köteles maga ellen vallani.

Matt Devlin ugyanakkor azt a hamis bejegyzést írta a hajónaplóba, hogy az általa kormányzott jármű biztonságosan kikötött.

A szemtanúk és az érintettek vallomásait összefoglaló jelentés szerint az utasok többsége úgy emlékszik, hogy a közelgő uszályt az ütközés előtt mintegy két perccel észlelték. Mint kiderült, Fox, a sétahajó kapitánya, aki kétségbeesetten hívta a tolóhajót, a fenyegető ütközésről elmulasztotta értesíteni a parti őrséget. A legénység másik tagja, Kyle Burkhardt pedig elismerte, hogy éppen a barátnőjének küldött SMS-t.

"A mobiltelefon öl" - idézte Robert Mongeluzzit, a magyar áldozatok ügyvédjét a The Philadelphia Inquirer és a Daily News közös hírportálja, a philly.com.


A baleset nyomán a felborított sétahajón tartózkodó 15 magyar utas közül többen is felpanaszolták: a jármű személyzete nem mutatta meg, hogy hogyan kell felvenni a mentőmellényt, a szóban elhangzott, angol nyelvű instrukciókat pedig sokan nem értették meg közülük.

A CourierPostOnline.com szerint az ütközést megelőző 10 másodpercben egyetlen utas sem tudta magára ölteni a mentőmellényt és senki sem ugrott ki a hajóból. Az emberek csak azt követően próbálták megragadni a mentőfelszerelést, hogy a jármű felfordulása után a felszínre bukkantak. Nem mindenkinek jutott mellény, ezért a bajba jutottak láncot alkotva lebegtek a vízen. Néhányuknak sikerült kiúszni a partra, a többieket a közelben lévő hajók mentették ki.

Az egyik utas, Jackie Kennedy vallomásában elmondta, hogy hogyan mentette meg Mereticzki Tímea tanárnőt.

"Úsztam feléje... nehezen tértem magamhoz, így nem volt könnyű. Ő egy mentőmellénybe kapaszkodott és azt mondta: nem tudok úszni, ne hagyj meghalni! Azt mondtam...+Minden rendben lesz. Nem hagyom, hogy meghalj.+ És ráadtam a mellényt."

A jelentés kiemelte, hogy Kennedy és egy másik utas, Barbara Anderson sokat tett a magyar csoport tagjainak megmentéséért. Mindkét nő a magyar diákok és tanárok vendéglátói közé tartozott.

A felborított "kacsahajót" üzemeltető Ride the Ducks nevű cég egyébként - a parti őrség jóváhagyásával - azt tervezi, hogy március végén újraindítja sétajáratait a Delaware folyón. A hajókon megszigorítják a biztonsági előírásokat és a lerövidített útvonalak felügyeletére üzembe állítanak egy mentőhajót is.

A magyar áldozatok nevében fellépő Peter Ronai és Holly Ostro Ronai "megdöbbenését" fejezte ki amiatt, hogy a cég sétahajóinak vízre bocsátása az NTSB jelentése után is megfontolás tárgyát képezheti.

A cég működési engedélyét a philadelphiai önkormányzat még nem újította meg.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Civilek a környezetükért

A Mosonszolnoki Természetjáró Egyesület és a helyi Gazdaklub felhívására a napokban több mint… Tovább olvasom