Kisalföld logö

2017. 09. 26. kedd - Jusztina 11°C | 19°C Még több cikk.

Személyes adataink is értékesek

Álomittasan kinyitott postaládánkban fanyalogva fogadjuk, ha újabb szórólapok akarnak meggyőzni bennünket a „tutiról”. Az ilyen nyereményakciók az emberek hiszékenységére apellálnak: az autókulcsnak sokan bedőlnek.
Magnókazettáról Antal Imre szól hozzánk, a borítékban autókulcsot találunk, benne a felirattal: már két sorsoláson túljutottunk, s hamarosan miénk lehet a vadonatúj nyugati csodaautó. S mivel a kulcsát is a kezünkben tartjuk, úgy érezzük, kézzelfogható közelségbe került a nyeremény. Ilyen és ehhez hasonló akciókkal adják el termékeiket az utóbbi években egyes cégcsoportok. A kérdés csak az: meddig fokozhatók még a „vevőcsalogató" módszerek?

Kaparni, ragasztani, visszaküldeni

A „szerencsésebbek" január elején vehették kézbe a korábban autókulccsal és magnókazettával is csalogató cég legújabb nyereményjátékának felhívását. A koncepció a szokásos: fődíjat, fődíjextrát és gyorsasági különdíjat lehet nyerni. S persze sokmilliós összegekről esik szó a levélben. Természetesen – tudtunk nélkül – két sorsoláson is kiválasztottak bennünket, „hatalmas" lehetőség előtt állunk. Sőt, még ajándék könyvet is kapunk. Ehhez mindössze a jutalombélyegeket és az ajándék matricát kell felragasztanunk. Igaz, ezután automatikusan küldik kéthavonta a terméket, amit persze nem kötelező megvennünk. Ám ha le akarjuk mondani a szolgáltatást, akkor telefonálnunk kell. S ha egyáltalán nem akarunk erről a nyereményakcióról tudni, levélben vagy telefonon töröltetnünk kell adatainkat az ottani nyilvántartásból. Igen ám, de hetente más-más cégnek telefonálni nem olcsó mulatság.
Mivel a szerencse nap mint nap házhoz jön, ezért Farkas Bertalannal reklámozott kiadványt is vehetünk (természetesen ajándék órával), sőt, a bolti árának tizedéért egy egészségügyi könyv is a miénk lehet. Ehhez kaparni kell: rózsaszín vagy ezüstszínű bélyeget kell keresnünk (ez utóbbival jobban járunk). Itt elemes fogkefe az ajándéka a gyors és „jó" választásnak.
Ha az akciókban egyszer is részt veszünk, akkor számíthatunk arra, hogy folyamatosan újabb ajánlatokkal bombáznak bennünket. Gagyi óránk és elemes fogkefénk pedig általában néhány hónap után tönkremegy.

Az eredet jelzésével jogszerű

– A személyes adatok beszerzése és használata az először kiküldött szórólapokon mindenképpen törvénytelen – mondta dr. Lászlóffy Gabriella ügyvéd.

– Ezeket az adatokat nyilvános helyeken – például cégbíróságokon keresztül – megkereshetik, ám elméletileg nem használhatják. Azonban ha ezután valaki kitölti a nyereményjáték szelvényeit és visszaküldi, akkor később – immár törvényesen – újabb megkeresésekre számíthat. Azonban ha a szórólapra a cég ráírja – általában apró betűvel – azt, hogy kitől vette meg az adatainkat, akkor jogszerűen használhatja, egészen az egyénileg kért megszüntetésig – mondta az ügyvédnő.

A reklámetika normái

Az 1997-ben kiadott Magyar Reklámetikai Kódex azzal a céllal készült, hogy a hazánkban reklámtevékenységet folytatók szakmai-etikai normagyűjteményeként szolgáljon. Ennek negyedik cikkelyében olvasható: „A reklám nem élhet vissza a fogyasztó bizalmával, nem használhatja ki tapasztalatlanságát, hiszékenységét vagy tudatlanságát." Az ötödik cikkely szerint „nem tartalmazhat olyan elemet, s nem kelthet olyan összhatást, mely közvetve vagy közvetlenül félrevezetheti, megtévesztheti a fogyasztót vagy befogadót, különös tekintettel az áru értékesítésével, forgalmazásával összefüggő, a fogyasztó döntését befolyásoló körülményekre". Példaként a nyereményakciót, a jutalmakat, az ajándékot és a csomagolást hozzák fel.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Drágábbak vagyunk, mint Ausztria

A magas árak és a határátkelőn eltöltött hosszú várakozási idő az érintettek szerint mára… Tovább olvasom