Kisalföld logö

2016. 12. 04. vasárnap - Borbála, Barbara -5°C | 3°C

Szelvénykövek segíthetnék a biztonságos vízi túrázást

Kistérség - A Mosoni-Dunán szelvénykövek nyújthatnának segítséget a tájékozódásban, így megkönnyítve a bajba jutott vízi túrázók segítségkérését és a mentést. Ezek kialakítása, akárcsak a vízi mentés, összefogással, a vízügy szakmai hátterével valósulhatna meg.
„Pokoli kaland lódarazsakkal" (Kisalföld, 2008. július 24.) címmel nemrég számoltunk be lapunkban egy 19 éves fiatalember történetéről, aki a Mosoni-Dunán került életveszélybe a darazsak támadása miatt. A bajba jutott fiatalt (és barátait) több mint egyórás keresés után találták meg.

– Ez nem egyedi eset. Ugyanannál a vízbe dőlt fánál már korábban is megtámadtak vízi túrázókat darazsak, és meg is szúrtak valakit, csak az illetőnél nem váltott ki allergiás tüneteket – világosít fel Szirtl György, a rajkai Aranykárász Kemping vezetője, aki szerint a Mosoni-Duna mint békés, árvíztől védett, a vízi túrázók körében népszerű folyó él a köztudatban, és jó lenne, ha ez így is maradna. – Éppen ezért nagyobb gondot kell fordítanunk a biztonsági feltételek kialakítására – véli a korábban vízügyi szakemberként tevékenykedő férfi, aki ez ügyben az illetékes szervek, vízi turizmussal foglalkozó vállalkozók és civil szervezetek összefogását látná célszerűnek. Több ötletről és tervről is beszámolt, melyek megvalósítása – akár pályázatok, társadalmi munka segítségével – javíthatná a vízi turizmus feltételeit a Szigetközben.

A biztonságos vízi túrázás feltételeit meg kell teremteni – hangsúlyozza Szirtl György, a rajkai Aranykárász Kemping vezetője.Fotók: Kisalföld-archívum, Mészely Réka
A biztonságos vízi túrázás feltételeit meg kell teremteni – hangsúlyozza Szirtl György, a rajkai Aranykárász Kemping vezetője.Fotók: Kisalföld-archívum, Mészely Réka


Az egyik megoldás a folyó beszelvényezése lehetne, ezzel megkönnyíthetnék a tájékozódást. A bajbajutott konkrét helymeghatározást adhatna magáról és a mentés is egyszerűbb lenne így.

Mindenki a saját környezetében tud segíteni a mentési munkálatokban. Jó lenne, ha összehangolhatnánk tevékenységünket, esetleg egy vízisport-egyesület központi formában is felkarolhatná az ügyet, ezzel a tűzoltók és mentők munkáját is megkönnyíthetnénk – hangsúlyozza továbbá a kempingvezető, aki szerint a kikötési lehetőségeket is bővíteni kellene (legalább 10 kilométerenként), akár új sólyaterek létrehozásával. Legutóbb a mosonmagyaróvári Itató szabad strandnál alakítottak ki a vízi járművek beúsztatására alkalmas pályát.

Szirtl György
Szirtl György


A balesetek többsége a Mosoni-Duna Rajka–Halászi közti szakaszán történik. A folyó itt igencsak kanyargós, gyors folyású, keskeny, és a bedőlt fák is komoly gondot okoznak. Bár igaz, hogy míg korábban évente 10–15 esetben kértek segítséget a túrázók, idén eddig csupán öt esetről tudunk.

A Mosoni-Dunán a vízügyi igazgatóság munkatársai rendszeresen végeznek medertisztítást: tavasszal, nagyobb árhullám elvonulásakor vagy viharokat követően, esetleg bejelentés alapján eltávolítják a folyóba zuhant fákat.

– Korábban a Mosoni-Dunán elhelyeztünk már fémből készült jelzőtáblákat, azokat azonban ellopták. A Rába mentén betonoszlopokból alakítottunk ki szelvényköveket, úgy tűnik, ez jobb és tartósabb megoldás – hangsúlyozta Baross Károly, az Észak-dunántúli Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság igazgatóhelyettese, aki a szervezet azon szándékáról is beszámolt, miszerint a többi folyón is hasonló módszerrel könnyítenék a tájékozódást. Sőt attól sem zárkóznak el, hogy a civil szervezetek, magánszemélyek által javasolt ötleteket szakmailag támogassák.


Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Halálos baleset - kerékpárral autó elé hajtott

Mosonmagyaróvár - Vélhetően figyelmetlenül próbált áthajtani egy 74 éves asszony kerékpárjával a Gyári úton a Lőpor utcára csütörtökön délelőtt. Tovább olvasom