Kisalföld logö

2017. 06. 29. csütörtök - Péter, Pál 21°C | 31°C Még több cikk.

Százmilliók kellenének a Csallóköz

Bár a kormány-előterjesztés több helyszínt is megjelöl turisztikai célú határátkelők létesítésére a Dunán, ehhez infrastruktúra és százmilliók kellenek.
Ráadásul a komp csak egy „elzárt" térségbe vinne át, onnan ismételten hajóra kellene szállni Pozsony felé. A szlovákiai Doborgazon működő komp üzemeltetése napi 60–100 ezer koronába kerül.

Az Országgyűlés Idegenforgalmi Bizottsága korábban Lipótot, Rajkát, Dunaszigetet és Ásványrárót jelölte meg mint jövőbeni lehetséges turisztikai határátkelőt Szlovákia felé. Később erre a listára felkerült Dunakiliti is. Dunasziget viszont nem tartja reálisnak: úgy látják, náluk a Duna menti infrastruktúra hiánya miatt kevés az esély a megvalósításra. Annyi bizonyos: ehhez százmilliók kellenek. A legtöbb helyen ugyanis az átkelőhöz nincs kiépített úthálózat – esetleg híd –, s a hatástanulmányok, a kivitelezés és egy komp üzemeltetése százmilliókba kerülhet.

Lipót és Dunakiliti

A lehetséges helyszíneket összevetve a kormány jóváhagyása – s persze uniós pályázati pénzek elnyerése – után az átkelő létesítésére Lipótnak és Dunakilitinek van a legnagyobb esélye. Előbbi már több éve egyeztet a szlovákiai Bőssel a kérdésben, s a településen már a közlekedési koncepció, s a lehetséges nyomvonal is elkészült. Ráadásul Bősön keresztül Somorja, Pozsony is viszonylag egyszerűen megközelíthetők. Lipót ellen szól viszont, hogy a kompig vezető út – s egy szükséges műtárgy – kiépítése tízmilliókat emészthet fel.

Dunakiliti a duzzasztómű és az addig kiépített infrastruktúra miatt van kedvező helyzetben. Valószínűleg itt kellene a legkevesebb pénzt költeni a kompért. Dunasziget azonban kevés esélyt lát arra, hogy náluk létesüljön kompkikötő. Tóth István polgármester szerint a községben csak a denkpáli rész jöhet szóba, ide viszont nincs kiépített út: ráadásul horribilis összegbe kerülne a komp üzemeltetése.

Napi félmillió a kompra

Márpedig úgy tűnik, a magyar és szlovák tárca is ilyen átkelési lehetőségben gondolkodik. Információink szerint a szlovák oldali doborgazi komp üzemeltetése napi hatvanezer koronába (mintegy 390 ezer forintba) kerül. Sőt, ha üzemzavar miatt tolóhajóval kell mozgatni, akkor százezerbe. Ezenkívül egyfolytában üzemel, mert a legénységnek a mentők, tűzoltók és a rendőrség esetleges igényei miatt akkor is készenlétben kell állnia, ha a menetrend szerint egyébként nem is járna. Nagyobb dunai hullámok esetében azonban gyakran nem indul a hajó. Az átkelés továbbra is ingyenes, mivel az állami út elzárása miatt törvényes kötelessége biztosítani az államnak az átkelést.

Alagútban is lehet

Egyes vélemények szerint az átjutást igazán a felvízcsatorna alatti alagutak kinyitásával lehetne biztosítani. A Keszölcés és Süly közti alagutak megnyitását annak idején a védelmi minisztérium akadályozta meg, esetleges terroristatámadástól tartva. Így most kihasználatlanok ezek a létesítmények: eredetileg a szivárgócsatornákban felgyülemlő víz átvezetésére készültek, de ezek vízhozama csak töredéke a korábban tervezettnek. Szlovák oldalon most a megnyitással és üzemeltetéssel járó összegek becslését végzik.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Álomváros: jövő őszre elkészülhet

Százhúsz hektáron elterülő élményváros felépítését tervezi egy osztrák befektetőcsoport Bezenyén. A befektetők elképzelései szerint a jövő év őszén nyitja meg kapuit az élményváros. A beruházás közel 9 ezer embernek biztosítana munkalehetőséget. Az 57 milliárd  forintból megépükő létesítmény részletes terveit a minap mutatták be a beruházók. Tovább olvasom