Kisalföld logö

2017. 07. 22. szombat - Magdolna 21°C | 34°C Még több cikk.

Százmilliók a Lajta megszelídítésére

A vízügy sikeres pályázat keretében foglalkozik a Lajta mosonmagyaróvári duzzasztóműve rekonstrukciójával, de árvízi veszélytérképek megalkotására is kaptak támogatást. Egy osztrák–magyar pályázat révén pedig a Malom-ági Lajta vonzó vízi turisztikai hellyé válhat.
2013-ig több több száz milliós beruházás is érinti a Lajta folyót. Ezek összegzésére vállalkoztunk. Két nyertes pályázat az Észak-dunántúli Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatósághoz kapcsolódik. Ezek részleteiről Dunai Ferenc projektvezetőt kérdeztük.

– A Mosoni-Duna és a Lajta rehabilitációjára hatmilliárd forintot nyert az igazgatóságunk. Ez a Lajta alsó négy kilométerét érinti, ahol partrendezés lesz, valamint tartalmazza a mosonmagyaróvári duzzasztómű átépítését – magyarázza a vízügyi szakember.

Molnár Márton gátőrdinasztia tagjaként harmadik generáció óta őrködik a Lajta fölött. Ő úgy véli, még soha nem volt ilyen közel a duzzasztómű átépítése a megvalósításhoz. A műtárgyon csak kisebb felújítások voltak az évek során.

Partrendezés és duzzasztó. Az 1914-ben épült műtárgy rossz műszaki állapota mellett az indokolja az átépítését, hogy nem felel meg az EU-vízkeret-irányelvnek, mivel a vízi élőlények átjárása nem biztosított. A duzzasztómű beton- és acélszerkezetei megrongálódtak, ezért felújításra szorulnak. Az utófenékben és a csatlakozó burkolatokban a levonult árhullámok olyan mértékű rongálódásokat okoztak, amelyek már a műtárgy állékonyságát veszélyeztetik. Így ez árvíz esetén veszélyt jelent a városra, de a Malom-ági Lajta vízpótlását is befolyásolja. A projekt keretében a műtárgy átépítésére 270 millió forintot fordítanak, az ökológiai folyosóra százmillió forintot. A partrendezésre 280 millió forint szerepel a költségvetésben.

– Árvízkor a part egy-két helyen meggyengült, veszélyeztetve a töltés állékonyságát. Ezen javítanánk. Ilyen kimosódások történtek például az egyetem alatti szakaszon. A legveszélyeztetettebb területeket lokalizáltuk, a legszükségesebb beavatkozásokat elvégeztük, de hosszú távú megoldást kell ezekre találnunk. Nemcsak műszakilag, esztétikailag is – szögezte le a projektvezető.

Az árvizek ellenében. A vízügyi igazgatóság 2010 óta részt vesz egy nemzetközi összefogással megvalósuló európai uniós árvízvédelmi projektben is osztrák, cseh és szlovák partnerekkel karöltve. A hazai összköltségvetése mintegy négyszázezer euró – mely vissza nem térítendő támogatás. Az összköltség egyébként 3,1 millió euró.

– A négy országot érintő munkában a magyar oldalon a Lajta ármentesített öblözeteire számítógépes modellezéssel meghatározott árvízi elöntési veszélytérképek születnek – tudjuk meg Dunai Ferenctől. Azaz, hogy körülbelül milyen valószínűséggel, milyen árhullámok várhatók, és hogyan érintik a töltéseket. Milyen ezek állékonysága, hol jelenthet veszélyt egy-egy árhullám. A projektvezető szerint az anyagot társadalmi vitára bocsátják, költség-haszon elemzést végeznek, majd mindezek figyelembevételével határozzák meg a szükséges beavatkozásokat.

Molnár Márton az átépítendő duzzasztóművet mutatja: komoly munka vár a szakemberekre.
Molnár Márton az átépítendő duzzasztóművet mutatja: komoly munka vár a szakemberekre.


Az osztrák és magyar partnerek pénteken 10 órakor találkoznak a mosonmagyaróvári városházán. Ezen a Lajta-pályázat részleteiről is beszámolnak.

Vízi sportok a Lajtán. A „Határon átnyúló ökoturizmus és vízi sport a Lajtán" című projekt támogatásáról még tavaly született döntés egy osztrák–magyar program keretében. A hivatalosan idén év elején útjára indított, két és fél éves, határon átnyúló fejlesztési együttműködésben két-két magyar és osztrák partner vesz részt – magyar oldalon Mosonmagyaróvár önkormányzata, valamint a Mosonmagyaróvári Vízisport Egyesület (MVSE). A partnerek közös célja a Lajta folyó kitűnő adottságainak kihasználása és a Bruckneudorftól (Királyhida) Mosonma-
gyaróvárig tartó szakasz vízi sportolásra alkalmassá tétele, valamint az ehhez szükséges infrastruktúra kiépítése.

Olvasóink írták

  • 3. Alex64 2011. március 08. 00:35
    „Na erre kíváncsi leszek. Vannak helyek amiket nemrég tettek rendbe. Lajtaszer új burkolatot kapott. Folytatásába töltés padokat parkosítást. Ezeket hogy fogják kikerülni amikor a medert kitakarítják hogy hajózható legyen a hidak alatt (na jó azokat kilehet kerülni) is vagy a sok szemét miatt. Mert ugye a Malom ági Lajta az arra folyik és a Kavicsbányától végig talán a legelhanyagoltabb része a folyónak Apropó hidak Főutcai hídnál kiveszik a csónak ki és séta a malom másik oldalára Nem kicsit forgalmas helyen. Hát nem kis feladat lesz, hogy valóban színvonalas és ne csak olyan mosonmagyaróvári legyen”
  • 2. Dr.Lang 2011. március 07. 17:01
    „Egyetertek. A Lajta spiccre ra se lehet ismerni, ahogy az itatora sem. Arrol meg nem is beszelve, hogy ha az ember regen felkajakozott Halasziig, vadkacsan kivul massal nem talalkozott. Most meg a vizicsibe nem mer atuszni a masik oldalra, mert eluti a motorcsonak... Pihenni itt mar tenyleg nem lehet. Turizmus, ugyan mar.”
  • 1. Csiripiszli 2011. március 05. 19:59
    „Igazi vízi paradicsom lehetett volna, ha nem építik be a Lajta spiccet! Szomorú, hogy elvették a területet, ráadásul társas lakóházaknak. Inkább maradt volna sportolásra, szabadidős parknak, vagy egyéb kikapcsolódás helyszínének, sok-sok ember pihenését szolgálva! Lassan már a vízpartig sem lehet eljutni, mert minden területet kisajátítanak önös érdekekből.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Öt esztendő garancia az aszfaltra

Ötéves garanciát ír elő az önkormányzat a kivitelezőknek minden útépítésnél. Így a néhány éve… Tovább olvasom