Kisalföld logö

2017. 02. 24. péntek - Mátyás 6°C | 10°C Még több cikk.

Szarvasok vészes násza

Nem csupán a megváltozott időjárás nehezíti ősz kezdetén az autósok dolgát, ilyenkor nagyobb figyelmet követel az utakon a vadak viselkedése is.

A vadveszélyre figyelmeztető közlekedési táblát érdemes még inkább komolyan venni, hiszen a most kezdődött párzási időszakban könnyen találkozhatunk az úttesten átvágó szarvasokkal. Több a – szó szoros értelmében vett – vadállat ilyenkor az utakon.

Míg a nyár utolsó hónapjában az őzek üzekedése jelentett fokozott veszélyt az utakon, addig ebben a hónapban a szarvasok násza miatt kell még óvatosabban vezetniük az autósoknak, megkezdődött ugyanis a szarvasbőgés, ami egészen szeptember végéig eltart. Ebben az időszakban a vadak a szokottnál is figyelmetlenebbek, nem törődnek a forgalommal, a zajjal, nem észlelik a számukra is veszélyt jelentő járműveket – mondja dr. Kovács Péter, a Szigetköz Vadásztársaság elnöke. A szarvasbikák ilyenkor felfokozott állapotban többet mozognak, így váratlanabbul kerülhetnek a gyanútlan autóvezetők elé. A szarvasok násza a hónap végéig eltart, ezért ebben az időszakban tanácsos a nagyobb óvatosság azokon a szakaszokon, ahol tábla figyelmeztet a vadveszélyre. Sőt, ebben az időszakban még ott is ajánlatos a fokozott figyelem, ahol nincs elhelyezve vadveszélyt jelző tábla, de a közutat közvetlenül erdő vagy sűrű bozótos határolja. Az autósoknak ajánlatos nem csupán az utat, hanem az árokpartokat is figyelni, főként az esti időszakban, mert a vadak szeme általában csillog, ha a lámpa fénye rávilágít.

A vadveszélyre figyelmeztető táblával jelölt útszakaszokon ilyenkor még óvatosabban kell vezetni.
A vadveszélyre figyelmeztető táblával jelölt útszakaszokon ilyenkor még óvatosabban kell vezetni.

Az elnök hozzátette: a vadásztársaságuk is próbál a lehető legtöbbet megtenni a vadbalesetek elkerülése érdekében. Ezért szereltek fel a területükön az 1-es főút nagyvadtól leginkább veszélyeztetett közel három kilométeres, Mosonmagyaróvár melletti szakaszán riasztót. A riasztáshoz szükséges eszközöket az út menti fehér műanyag szélességjelző oszlopokra szerelték. Az ezek segítségével létrejövő „fényalagúton" a vad nem mer átmenni a Hanságból a szigetközi ártérbe. A Magyarországon egyedülálló módszerrel eddig sikerült távol tartani a vadakat az úttól, azóta ezen a szakaszon nem történt vadbaleset.

„Noha egész évben fordulnak elő vadbalesetek, a statisztikák szerint ilyenkor megnő a vad-gépjármű ütközések száma az utakon" – mondja Zwickl Krisztián, a Mosonmagyaróvári Rendőrkapitányság közlekedésrendészeti osztályának baleset-megelőzési referense. Az elmúlt évben ebben az időszakban öt vadbaleset történt a környéken, szerencsére ezek egyike sem járt személyi sérüléssel. Ezek közül kettő volt az 1-es főút Kimle és a lébényi elágazó közti szakaszán. Egy-egy pedig a Halászi és Dunasziget közötti, a Dunakiliti és Rajka közti útszakaszon, illetve a mosonszolnoki bekötőúton. Zwickl Krisztián is nagyobb óvatosságra inti a járművezetőket ebben az időszakban. Érdemes kisebb sebességgel haladni a vadveszélyt táblákkal jelzett útszakaszokon. Amennyiben pedig váratlanul egy szarvas bukkan fel az úton – bár ez az ösztönös viselkedéssel ellentétes –, nem szabad elrántani a kormányt, hiszen a szemből érkező járművel való ütközés még súlyosabb következményekkel járhat. Ha bekövetkezne az ütközés, a helyszínen hívni kell a rendőrséget, akik értesítik a vadászatra jogosultat.

A kárrendezésről
Közúti vadbaleset – mozgó vad és mozgó jármű ütközése – esetén a jog szerint (néhány kivételtől eltekintve) mindkét fél viseli a saját kárát.
 

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Bajnok a Fekete-iskolában

Babos Ármin, a Mosonmagyaróvári Fekete István Általános Iskola ötödik osztályos tanulója aranyérmet… Tovább olvasom