Kisalföld logö

2016. 12. 05. hétfő - Vilma -6°C | 4°C

˝Szakaszjegy˝ lehetne a megoldás

A Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban már dolgoznak azon, miként lehetne ha nem is teljesen ingyenessé, de kedvezményes tarifájúvá tenni a hegyeshalmi határátkelő előtti néhány kilométeres sztrádaszakaszt. Most a legnagyobb közösségi oldalon indult kezdeményezés a szakasz ingyenessé tétele érdekében.
Legyen díjmentes a Mosonmagyaróvár és hegyeshalmi határátkelő közti teljes autópálya-szakasz! – ezzel a felhívással indult kezdeményezés a közelmúltban a legnagyobb közösségi oldalon. A törekvés nem új keletű, de ma is aktuális. Ezt jelzi, hogy rövid idő alatt már több mint ezer követője van az oldalnak.

Az M1-es autópálya úgynevezett Mosonmagyaróvárt elkerülő szakasza ugyanis ingyenes a D1-es kategória számára, azaz a személyautóknak. Ez a szakasz azonban a mosonmagyaróvári csomóponttól – a 86-os főúttól – az M15-ös autóút csatlakozásáig tart. Innen a hegyeshalmi határátkelőig vezető néhány kilométeres sztráda használatáért pedig fizetni kell.

Ez a probléma közel tíz éve fennáll, számos kezdeményezés volt már az útszakasz díjmentessé tételére. Sokan azért szorgalmazzák ezt, mivel a napi ausztriai ingázásukhoz az alig több mint két kilométerért fizetniük kell. Mások pedig a Hegyeshalomban drasztikusan megnőtt átmenő forgalom miatt tennék ingyenessé a sztrádát, így az autók nagy része elkerülné a települést.

Az átkelő előtti néhány kilométert jelenleg csak autópálya-matricával lehet használni.
Az átkelő előtti néhány kilométert jelenleg csak autópálya-matricával lehet használni.

Noha Ausztriában is közvetlenül a határtól kell útdíjat fizetniük az autósoknak a sztrádán, ez mégsem jelent akkora terhet, mint a magyar matrica megvásárlása. Jelenleg ugyanis míg nálunk 42.980 forintba kerül az éves sztrádadíj személyautóra, addig Ausztriában ez 82,7 euró. Talán ennek is tudható be, hogy míg Ausztriában az autósok kilencven százaléka vásárol éves matricát, addig nálunk ez az arány alig hat százalék.

Úgy tűnik, a közeljövőben talán valamilyen megoldás születhet erre a régóta húzódó problémára. Legalábbis ezt sugallta megkeresésünkre Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára. A
Kisalföld érdeklődésére az államtitkár elmondta: ismeri a problémát, hiszen Nagy István, a térség országgyűlési képviselője több alkalommal vetette már fel ezt a kérdést. Ennek nyomán merült fel, hogy megvizsgálják annak a lehetőségét, miként lehetne a teherjárműveknél már alkalmazott szakaszolt fizetési rendszert személyautókra is kiterjeszteni.

A szakemberek jelenleg már dolgoznak ennek a tanulmánynak az elkészítésén. Ez akár jelentheti azt is, hogy a térségben élők kedvezményes éves díjért használhatnák ezt az autópálya-szakaszt. Az államtitkár hozzátette: amennyiben kidolgozzák ezt a módszert, úgy a szakaszolt fizetési lehetőséget akár a sztráda más részein is alkalmazni tudják majd.

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A NAV is kutat már az eltitkolt lakók után

Többen élnek egy lakásban, mint ahányan be vannak oda jelentve - ez az egyik oka annak, hogy a környékbeli gyűjtőszigetelnék áldatlan állapotok uralkodnak. Tovább olvasom