Kisalföld logö

2017. 01. 16. hétfő - Gusztáv -6°C | -1°C

Repedések a bősi hajózsilipen

Bős–Vajka - A bősi erőmű bal oldali úszókamráját hónapok óta javítják. Sőt, áprilisban a hajózás is szünetelt Budapest és Pozsony között: küszködnek a létesítmény üzemeltetésével. A kis-csallóközi kompjáratot ritkítani próbálták a magas költségek miatt.
Gondok az úszókamráknál

Bár a magyar tárgyalódelegáció és az illetékes tárca többször is hangsúlyozta, hogy a bős–nagymarosi egyeztetések során több vizet az uniós keretirányelv betartásától várnak a Szigetközbe, nem hivatalos forrásaink azt is hozzátették: úgy tudják, a szlovákoknak gondjaik vannak a bősi erőmű üzemeltetésével, karbantartásával, s ez is a megoldás felé „tolhatja" a megbeszéléseket. Ami tény: az 1992 óta üzemelő létesítményben az utóbbi időben többször is meghibásodásokat észleltek. Már 2001-ben kicserélték a jobb oldali zsilipkamra alsó kapuján azt a szelvényt, amelyen repedéseket fedeztek fel. 2006 áprilisa óta az olasz Enel cég üzemelteti Bőst (a szlovák kormány most visszaszerezné azt, ám a szerződés értelmében 26 milliárd koronát bukna az ügyleten).

Most működik: A jobb oldali hajózsilipelő áprilisban egy hétre leállt, így szünetelt a hajóforgalom Pozsony és Budapest között.

Több víz érkezett

Egy hónapra rá a magyar vízügyesek azt észlelték, hogy drasztikusan megváltozott egy időre a vízhozam, jóval több érkezett az itteni szakaszra. A szigetközi hullámtéren ekkor árvízvédelmi helyreállítások zajlottak, ám értesítést nem kaptak a változásról: a kialakult helyzet zavart okozott, kárt azonban nem. Tavaly szeptemberben az elektromos hálózatot javították Bősön, s ekkor az amúgy is megáradt folyó magyar szakaszára még több vizet vezettek.

A gondok ebben az év- ben folytatódtak. A bal oldali úszókamra hónapok óta nem működik, tegna- pi ottjártunkkor is mun- kások javították a mély- ben a betonmonstrum ezen részét.

A tervek szerint ez a szakasz csak néhány hónap múlva üzemelhet újra. Áprilisban a jobb oldali átemelő úszókamra is meghibásodott: az alsó kapu hidraulikus rendszere mondta fel a szolgálatot, így nem zárt megfelelően, s ez a hajók zsilipeléséhez elengedhetetlen. A forgalmat teljesen le kellett állítani a Budapest és Pozsony közötti szakaszon. A turistahajók többsége Pozsonyban vesztegelt, az utasokat buszokkal szállították tovább: a hibát csak napokkal később sikerült kijavítani.

Alpinisták: a bősi erőmű karbantartását végzik. Az utóbbi időben sok a gond az üzemeltetéssel.

Torlódás a kompnál

Eközben a Szlovákiai Vízgazdálkodási Vállalat a napokban elrendelte, hogy a felvízcsatornán a szlovákiai Keszölcéstől Vajkáig közlekedő komp nem folyamatosan, hanem csak óránként fordulhat vissza. Az intézkedés – a nagy felháborodás miatt – mindössze fél napig volt érvényben. A spórolás – a komp üzemeltetése napi 60–100 ezer koronába kerül – hatalmas dugókat okozott, volt, aki négy órát várt a parton. A felvízcsatornával elzárt települések – Vajka, Nagybodak, Doborgaz – felmérést végeztek, s kiderült: a kompot használók lakosaik alig tíz százalékát teszik ki. Sokan hétvégi házukba, mások Oroszváron át Pozsonyba igyekeznek, s használják a vízi járművet, melynek menetideje mindössze 4–5 perc. Boráros József doborgazi és Álló Donald vajkai polgármester most azt javasolta az illetékes hatóságnak: a kompforgalom csökkentése érdekében a nem a Kis-Csallóközben élők számára tegye fizetőssé a járatot. Az átkelés ugyanis most mindenki számára ingyenes, mivel az állami út elzárása miatt törvény kötelezi a szlovák államot az átkelés biztosítására.


Drága a komp: Naponta 60-100 ezer koronába kerül működtetése Vajka és Keszölcés között.

Olvasóink írták

  • 4. papapap 2008. július 11. 15:25
    „FELHÁBORÍTÓ KÉREM! FÜRÖDJÜNK A FELHÁBORITÓBAN! ÉS CELLUXXOZZÁTOK BE A ZSILIPEKET!”
  • 3. Fafnír 2008. július 02. 21:08
    „Összedőlni nem fog és ha beleszakadnak, akkor is üzemeltetni fogják a szlovákok, hiszen ez egy presztízsberuházás volt anno. Jajj, de szép is volt amikor Julius Binder és Hajós (Papírtigris) Adrienn egymásnak feszült, hogy sivataggá változtassák a szigetközt. A baj csak az, hogy ez sikerült is nekik. :((”
  • 2. Kis B. 2008. július 02. 20:34
    „Mond már legalább fellendül majd a rajakai turizmus!”
  • 1. titus 2008. július 02. 20:04
    „Na még a végén visszaterelik a Dunát?Ismét hajók járnak majd a rajkai öreg Dunán?”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szakácsokra, pincérekre licitálnak

Mosonmagyaróvár - Ezeregyszáz új állást teremthet Euro Vegas első üteme: a munkaadók már most… Tovább olvasom