Kisalföld logö

2017. 10. 22. vasárnap - Előd 9°C | 14°C Még több cikk.

Remény és Muki tőzeget és szénát szállított

A főhercegi kisvasút történetét kutatja Balsay Sándor, aki szerint a Hegyeshalomtól nyugati irányba induló és a majorokat összekötő vonal kialakítása sok kérdést vet fel.
A főhercegi kisvasút történetének felgöngyölítésébe fogott az egyik jánossomorjai önkormányzati képviselő, Balsay Sándor.

– Egy előadás-sorozat által jött az ötlet, hogy állítsunk össze egy helytörténeti könyvet Jánossomorjáról. A feldolgozásra váró témák egyike volt a település mellett áthaladó főhercegi kisvasút is – mondja a kutatás miértjéről az egyébként a kapuvári kisvasút mellett felcseperedett nyugdíjas erdőmérnök.

Balsay Sándor: Megtaláltam az egykori kisvasút vagonjainak tervrajzát, így azokat rekonstruálni is lehetne.
Balsay Sándor: Megtaláltam az egykori kisvasút vagonjainak tervrajzát, így azokat rekonstruálni is lehetne.

Hamar kiderült: „az uradalmi kisvasút múltjának emlékeiről még senki nem fújta le a port". Balsay Sándor a mosonmagyaróvári levéltárban több dokumentumot talált a pályarendszer kialakításáról, ám számos kérdésére máig sem kapott választ.

– A kezdetekről több iratra is rábukkantam. Ezek alapján a hegyeshalom–hansági főhercegi kisvasút építkezése 1883-ban indult. Az engedély szerint belső használatú lóvasutat alakítottak ki 1100 milliméteres nyomtávval. Ám hogy ez hogyan működött, arról nem találtam információt. Az bizonyos, elsősorban a tőzeg és széna szállítására szolgált, de alkalmanként a dolgozókat, ott lakókat is fuvarozhatták a kezdetben lóval, később gőzmozdonnyal vontatott vagonokkal. 

A Remény névre keresztelt mozdonyt az oroszok vitték el. A felvételen a jármű fénykorában.
A Remény névre keresztelt mozdonyt az oroszok vitték el. A felvételen a jármű fénykorában.

A szerteágazó kisvasút terményeit, termékeit Hegyeshalomnál rakták át a nagyvasútra. 1913-ban egyébként Hegyeshalomból Paprét irányában is lefektettek egy 600 milliméter nyomtávú pályát, később ezt meghosszabbították a magyaróvári malomhoz. 1914-ben egy harmadik vonal is készült a mosoni vasútállomástól indulva Császárrét érintésével a Hanságba.

A trianoni diktátum a pályavonalak átszabását is kikényszerítette, az ugyanis kétszer is átlépte a határt. Az átépítésnél 600 milliméteres nyomvonalúvá alakították a teljes pályát. A tervdokumentációt sajnos már hiába kerestem a levéltárakban (a győriből időközben kiselejtezték). Minden valószínűség szerint a kisvasút 1945-ig még működőképes volt, ám ezt követően sorra elbontották az elemeit.

Tőzeget is szállítottak a lóvontatású vasúton.
Tőzeget is szállítottak a lóvontatású vasúton.

A Muki és Remény névre keresztelt két gőzmozdonyt a szovjetek vitték el – mesélte a helytörténész, aki a mintegy 103 kilométeres uradalmi kisvasút hiteles történetének megírásáért bármilyen további információt (fénykép, dokumentum) örömmel fogad a 06-30/4711-600-as telefonszámon.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Átfogó a beszámoló, de nem élethű

"Hiányzik belőle a jövőkép és nem foglalkozik a helyi problémákkal" - kifogásolták az ellenzéki… Tovább olvasom