Kisalföld logö

2017. 08. 18. péntek - Ilona 18°C | 32°C Még több cikk.

Rabszolgahajó a Dunán

Francia turistahajón dolgozott egy szigetközi lány a barátnőjével. Fizetés helyett csak fenyegetést kaptak.
A lányok az egyetemi diploma megszerzése után dunai kirándulóhajón vállaltak munkát egy közvetítő cégen keresztül. A francia hajóra júniusban kaptak felkérést, szobalányokat kerestek. Két nap múlva már a fővárosban kellett lenniük: a szerződéstervezetet két nappal az indulás előtt kapták meg.

A kontraktus szerint szobalányként kell a hajón dolgozni, de a konyhai munkába is be kell segíteni. Húszezer forintot kellett előre letenni a közvetítő cég asztalára.

– Pénteki nap utaztunk a fővárosba – kezdte a szigetközi lány. – Ekkor – indulás előtt egy órával – elénk tettek egy kétoldalas francia nyelvű szerződést, ám már nem volt visszaút, aláírtuk azt. Ráadásul újabb 35 ezer forintot kellett letenni a cég ottani képviselőjének, amiről még elismervényt sem kaptunk. Azt ígérték – s ez a szerződésben is szerepel –, hogy 1178 eurót fizetnek havonta egy a cég által nyitott strasbourgi számlára. Az is benne volt, hogy az első fizetésünkből – szintén közvetítői díjként – ötszáz eurót levonnak.

Gyanússá váltak a dolgok

A rabszolgahajó
– Formaruhát kaptunk, s már indultunk is Bécs felé. Beosztás szerint, akinek össze kell készítenie a reggelit, az már fél ötkor ébred. Ezután kitakarítottuk a recepciót, majd fél kilenctől a kabinokat. Százötvenen – elsősorban franciák és amerikaiak – utaztak a hajón: így a munka eltartott délután négy óráig is. Ha turnusváltás volt, akkor ezután behordtuk a turisták bőröndjeit, majd ismét a konyhára mentünk, mosogattunk, tálaltunk. A munka legtöbbször este tízig tartott.

Már a harmadik napon kezdtek gyanússá válni a dolgok: kiderült, hogy az elmúlt egy hónapban hat új ember került a hajóra. Hónapok óta átlagban két hétig maradtak itt az emberek: vagy kirúgták őket, vagy elmentek. A miértekről senki sem beszélt: a matrózok annyit mondtak mindössze, hogy „majd ti is megtudjátok, ti sem maradtok sokáig". Lefordíttattam a szerződésemet, kiderült, hogy egynapos a próbaidőm. Írtam a barátomnak, hogy „nézzen utána" a cégnek. Egy internetes fórumon talált egy mosonmagyaróvári lányt, aki dolgozott már ennek a társaságnak: két és fél hónapig robotolt, s egy fillért sem kapott.

Veréssel fenyegettek

– A lány felhívott, s azt mondta, azonnal mondjunk fel, mert valószínűleg arra megy ki a játék, hogy a próbaidő után felmondanak nekünk. Így ingyen dolgoztunk, hisz levonják az ötszáz eurós díjat. Felmentünk a főnök asszonyhoz, s bejelentettük, hogy kilépünk, „átlátunk a szitán". P felháborodva vette tudomásul, s hozzánk vágta az útleveleinket. Lementünk a kabinba, s ekkor egy kigyúrt férfi lépett a szobánkba. Annyit mondott magyarul: a kijáratnál jól „meg leszünk verve". Azt kérdeztem, miért? Erre nekem ugrott, fojtogatni kezdett, s csak a barátnőm tudta valahogy lecibálni rólam.

Azt üvöltötte, hogy „nem fogtok a kedvesemmel szórakozni". A kijáratnál már nem volt gond, egy ismerősünk jött értünk Bécsbe. Néhány nap múlva visszamentünk a közvetítő céghez, leadtuk a formaruhát. Kiderült, az ötszáz eurót nem kell kifizetnünk, ám egy másik hajóra akartak rádumálni bennünket: ebből már nem kértünk. Úgy hallottam, vannak megbízható hajózótársaságok is – itt nem kell közvetítői díjat sem fizetni –, így azt tanácsolom, munkavállalás előtt mindenki körültekintőbb legyen – mondta a lány.

Startlap

A Startlap című internetes portálon a „hajón dolgozott embereket keresek" elnevezésű fórum hozzászólásaiból idézünk az érintett céggel kapcsolatban: „Hogy miért rúgják ki az embereket? Egyrészt a közvetítési díj miatt, hisz az jól jön nekik. Azt hallottam, hogy nem jelentik be az embereket. Tanácsom: saját bankszámlátokra kérjétek a fizetést, mert ha eljössz a hajóról, meglepődsz, hogy a strasbourgi számlán nincs pénz. Ez nem vicc, velem is megcsinálták."

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Az egész faluban harminc a megengedett

Darnózselire beérve az autósok minden irányból a helységnévtábla alatt 30 kilométeres sebességkorlátozással találkozhatnak. Ez a jelzés a KRESZ szabályai szerint a lakott területen belül minden utcára érvényes. Néhány falubeli úgy véli, a helyieknek nem feltétlenül kell tudniuk arról, hogy a településen legfeljebb 30 km-es sebességgel haladhatnak. Tovább olvasom