Kisalföld logö

2016. 12. 08. csütörtök - Mária -3°C | 4°C

Partra viszik a régi halászi hidat

Csörlővel és drótkötéllel kezdték partra vontatni a régi Mosoni-Duna hidat csütörtökön délután Halászin. A látványos eseményre több száz helybéli volt kíváncsi a helyszínen. A szakemberek várhatóan a hétvégére teljesen eltüntetik a régi szerkezetet.

Történelmi pillanat volt a csütörtöki Halászi életében, tiznhét év után végre megkezdték elbontani az annak idején ideiglenes jelleggel felépített Mosoni-Duna hidat. Amint az ismeretes, 1992-ben egy rönkszállító autó megrongálta a Mosoni-Dunán átívelő hidat Halászinál. A híd annyira megsérült, hogy a mederbe omlott. Akkor egy ideiglenes műtárgyat állítottak be a helyére, eredetileg 2 évre. Hosszú várakozás után idén tavasszal végre megkezdődött az új műtárgy építése, a teljes beruházás csaknem 500 millió forint. A rendkívül rossz állapotú halászi hidat még márciusban zárták le. Ekkor kezdték meg a szerkezet bontását, illetve a parton az új építését. A régi helyére egy kéttámaszú híd kerül, melynek hossza 45 méter lesz. Az új szerkezet kétszer egy sávos lesz, mindkét oldalon járdával és kerékpárúttal. A szerkezet különlegessége, hogy az országban ez lesz az első úgynevezett köracél felfüggesztéssel készülő ívhíd. A híd felső tartója ív formát képez, és ehhez fogatják fel a pálya-szerkezetet.

Az új hidat a folyó parton szerelték össze az elmúlt hónapokban, majd a vízen úsztatva fordítják be végső helyére. A szakemberek mára jutottak el odáig a munkálatokkal, hogy  kicserélhetik  a két hidat a folyó felett. A régi szerkezet kiúsztatását csütörtökön délután kezdték meg. A nem mindennapi látványos eseményt több száz helybéli kísérte figyelemmel a helyszínen. Igazi népünnepély volt, amikor először mozdult meg a híd, majd lassan, méterről méterre vontatták a Halászi felőli partra.

Fotók: Méhes Ákos


Hosszas előkészítő munka előzte meg a szerkezet kiúsztatását   tudtuk meg Lukács Zsolttól, a kivitelező HH Duna-híd projektvezetőjétől. A szakember a helyszínen elmondta: előzőleg mindkét parton úgynevezett alá máglyázással  megemelték a szerkezetet. Ezzel együtt a vízen felépítettek egy ponton úszóművet, amivel alátámasztották a szerkezetet. Az előkészületeket követően egy csörlő segítségével drótkötéllel, sínen és görgőkön vontatták partra a mintegy 180 tonnás szerkezetet. Csütörtök kora estig a régi hídnak csaknem felét úsztatták ki. Ezt követően a szakemberek nekiláttak a szerkezet darabolásának és elszállításának, mivel a hely szűke miatt nem tudják az egész hidat egyszerre partra vontatni. A tervek szerint a hét végére teljes egészében   eltüntetik   a régi szerkezetet.

Fotók: Méhes Ákos


Lukács Zsolt hozzátette: várhatóan hétfőn kezdik az új híd helyére úsztatását. A mintegy 300 tonnás szerkezetet ugyanazzal a módszerrel vontatják a folyó fölé, amivel a régit elhúzták. Ezt követően készítenek ütemtervet a még hátralévő munkálatokról. Amennyiben az időjárás is engedi, a tervek szerint december közepén ideiglenesen átadják a forgalomnak az új hidat.

Az új hídszerkezet helyre úsztatásáig várhatóan a jövő hét második feléig - óránként indul egy nyolc személyes mikrobusz a halászi buszfordulótól a magyaróvári temetőig és vissza. A kisbusz mögé kerékpárok szállítására alkalmas utánfutót is kapcsolnak. A tervek szerint a jövő hét végétől ismét közlekedhetnek gyalogosok és biciklisek a hídon.

Korábban:


Már gyalog és kerékpárral sem lehet átmenni a halászi hídon csütörtök reggel 6 órától.

Mint ismeretes és portálunkon is több alkalommal beszámoltunk róla, még márciusban zárták le a rendkívül rossz állapotú halászi hidat, a járműforgalmat pedig Máriakálnok felé terelték. A mintegy ötszázmillió forintból egy negyvenöt méter hosszú új műtárgy építését kezdték meg. A régi hídon a gyalogos- és kerékpáros-forgalom továbbra is mehetett, míg a szerkezetet fokozatosan lebontották, az újat pedig építették a parton.

A hónapok óta tartó munkálatok során a szakemberek mára jutottak el odáig, hogy hamarosan partra viszik a régi hidat és a helyére úsztatják az új szerkezetet. Emiatt csütörtök reggel 6 órától várhatóan egy héten keresztül gyalog és kerékpárral sem lehet átkelni itt a folyón.

http://www.haninet.hu/webkamera.html
Ezt a képet csütörtökön délután muitatta a híd melletti webkamera. A következő címen önök is követhetik a munkálatok állását: http://www.haninet.hu/webkamera.html

Olvasóink írták

  • 15. RickCartman 2009. szeptember 18. 20:12
    „14.és a többi pontonhidazó,csak ismétlem:nem vagyok pontonhíd-szakértő.Egyáltalán nem vagyok hídépítő szakember(ellentétben az itt okoskodó sokasággal).De voltam katona, voltam közös hadgyakorlaton a Varsói Szerződés idején, és láttam saját szememmel pontonhidat,és annak felállításában is segédkezet nyújtottam(nem szánom-bánom, akkor még az egészséges fiatalembereket elvitték katonának, akit nem, az szégyellte magát).Sajnos,ezért valótlan az az állítás, hogy "egy század középázsiai orosz katona"(helyesen közép ázsiai),és "rövid idő alatt",és "ellenséges tűzben"...sosem...kérem alássan.Háborús filmekben talán,de azok nem érdekelnek.Ergo:erről itt kár vitatkozni.Lesz híd, és kész.Örvendjetek.”
  • 14. pancser 2009. szeptember 17. 23:56
    „13-nak! Nekem ne idézgesd Torgyánt, persze nálatok szokás mindent elkenni, hát ez is a hazugság egy módozata. Hogy hogyan kéne pontonhidat verni majd megkérdezzük egyes közlekedési vállalatok 4-5 milliós fizetésű szakembereitől Demszkylandban sok pénz, sok ismeret. Mindenesetre egy század középázsiai orosz katona képes volt röbid időn belül ellenséges tűzben ilyesmit felállítani. Szerintem nincs is a magyar hadseregnek használható pontonhídja, egyébként is eső után köpönyeg erről beszélni. A mondanivalóm lényege, aktualitása pedig az, hogy örülünk a hídnak, de nem dícsérjük érte a szocikat!”
  • 13. Capr 2009. szeptember 17. 22:00
    „mauz: olvasd el légyszives, hogy ki kezdte el a másik oldalt szidni. (súgok: 3-as) Bazzeg, nagyon beteges, hogy egyesek mindenben politikát vélnek felfedezni...

    pancser: mielőtt elküldöd a kommentedet olvasd már át légyszives, hogy mit írsz. (klasszikus szavaival: böszmeség) Készítenek egy hidat. Kiválasztják a legrövidebb kerülőutat. DE kerülőúton lévő híd sem a legbiztonságosabb. Nos ekkor szerinted az a megoldás? 1. mindkét hidat cseréljék ki? Ha lúd, legyen kövér. Nos, akkor hol akarsz átkelni a Dunán? Kimlei hídon? A Hédervár Kimle út "pazar". Esetleg Győrt tudom még javasolni. :) 2. Pontonhíd? Kérlek tegyél javaslatot, hogy hova gondoltad a pontonhidat felverni, illetve milyen módon tudnád a pontonhidat személyautóval (nehezített kérdésként: mentővel) megközelíteni?
    Ez jön át a kommentedből. Ja és hogy a mocsok szoclibek... Monnyon le mindenki.”
  • 12. mauz 2009. szeptember 17. 21:21
    „Még szerencse, hogy a híd újjáépítése okán van lehetőség szidni Orbán Viktort.

    Az elmúlt nyolc év (ami hét, de nemsokára nyolc lesz, és mondandóm akkor is érvényes lesz) során mind a három, ugyanaz az MSZP által delegált kormányfő nem tudta bebizonyítani, hogy képes normálisan vezetni ezt az országot.

    Azért ezt már nem kéne a Fidesz számlájára írni, elvtársak, minimális önkritika azért lehetne... És erre az nem válasz, hogy "de a Viktor..." - akármilyen folytatással sem. A nyolc év, az nyolc év. És süllyedünk.”
  • 11. pancser 2009. szeptember 17. 20:02
    „Természetesen mindenki örül a hídépítésnek 8 és 9! Végre nem kell 10 km-t kerülni, rettegve a kálnoki hídon, hogy egyszer lenyom a Dunába egy kamion. Szerencsére eddig nem történt baj, de félelmetes helyzetek szoktak ott kialakulni. Nem hiszem, hogy a szerencsére kell bízni a kerülő út biztonságát, de itt azt tették. Tették azok akikre rá lett bízva az ország. Nekik semmi, állami kocsival, biztosítással közlekednek, aki Halásziban lakik, vagy ott van dolga számít valamit? Majd mondják millyen nagyszerűt alkottak, legyünk hálásak mert 12 év szoci kormányzás után híd is lesz. Hát én nem dícsérem a csapatot és nem teszek amazoknak szemrehányást, elvégre a 4 nem 12! Amúgy meg álljon a híd minél előbb!”
  • 10. Szilágyi_Zsolt 2009. szeptember 17. 19:25
    „Ez el lett írva: nem tegnap, hanem MA kora estig vontatták ki a híd csaknem felét.

    Egyébként a 10-es képen a barna bőrkabátos bámészkodó én vagyok, mellettem piros pulcsiban az öcsém. :) Médiasztár lettem, kérem a tiszteletdíjamat. :)”
  • 9. RickCartman 2009. szeptember 17. 19:17
    „8-hoz:Elég nagy baj az már biztos....pancsernek pedig:jómagam szolgáltam abban a dicső hadseregben, még Czinege elvtárs alatt(van,aki e nevet nem ismeri?),nem kellett azt szétverni senkinek, szétesett az magától,ami jobb is,mert már akkor sem működött,és semmi kedvem nem lett volna oda visszamenni,meg hát az ország biztonságát arra bízni,kissé elmebeteg dolognak tűnt, pontonhíd ide vagy oda...”
  • 8. creat 2009. szeptember 17. 19:10
    „Arany sziveim!
    Sajnálom azokat, akik egy műszaki problémából politikai kérdést tudnak csinálni! Emésztésetek rendben? Orvos látott mostanában? Vala a gyomorműködéssel nincs rendben. Meg aztán vigyázzatok magatokra, nehogy agyvérzés legyen belőle!
    Azért ilyenkor felmerül bennem a kérdés, hogy a sok "okoskodó" mivel tengeti hétköznapjait, munkahelyén milyen korszakalkotó javaslatai vannak és miért nem lép előbbre sose a ranglétrán? Gondolom főnökeiteket is mindig kioktatjátok?
    Egyébként ha már idekevertétek a politikát, most épp ez a csúnya szoclib kormány építteti ujjá a hidat! Nem tudom, miért nem vertétek magatok ezelőtt 10 évvel, hogy nagyvezéretek tegye meg ugyanezt?
    Nagyvezéretek azért nem tett semmit hídépítésben, mert egyrészt ennyire fontosak voltatok neki, másrészt, meg mint tudjuk a metró építéshz, meg a hídépítéshez nem igazán kell a kő!
    De ne sírjatok, töltik már a kolbászt.....”
  • 7. pancser 2009. szeptember 17. 13:09
    „4! A hadsereget a pontonjaival együtt a dicső szocik verték szét, ebben. Szekeres elvtárs járt az élen, ő megmutatta, hogy meg lehet az ország sereg nélkül is kivéve azt a néhány katonát akiket elküldött jó messzire a Keletre, ami megmaradt, azt meg néhány vagány partizán csúzlival is világgá kergetné. Egyébként ideiglenes hidat kellett volna verni és kell is menden esetben ha ilyen nagyfontosságú objektum lezárásra kerül. Képzeljétek el azt a szerencsétlent, akinek most biciklivel meg kell kerülni a fél világot, de a mentő sem tud hipp-hopp ott teremni ahogy kéne, bár az egészségügynek már mindegy, ez is a szoc-libek jóvoltából! Menjenek a f.. be!”
  • 6. Griffin 2009. szeptember 17. 12:55
    „mi ez itt, ingyenes linkajánló?”
  • 5. Gomboc 2009. szeptember 17. 11:33
    „http://www.haninet.hu/webkamera.html”
  • 4. Griffin 2009. szeptember 17. 11:10
    „de jó, itt mindenki csupa hídmérnök és szakember....írjátok meg már a tuti, oly kivácsi lennék!
    (Bár én tudom a választ: a komenisták tehetnek erről is, különösen a gyúrcsányi ferenc, monnyon le!)”
  • 3. pancser 2009. szeptember 17. 07:44
    „Sztem a régi orosz pontonokat megette a rozsda, vagy a szoci haverok eladták ócskavasnak. A mai magyar hadsereg egy folyón nem tud átkelni! Nem irigylem a bejárókat.”
  • 2. Kócoska 2009. szeptember 17. 05:27
    „Hümm! A hídon dolgozók? Csónak! Szerinted?”
  • 1. X-men 2009. szeptember 16. 18:05
    „Mikor 92-ben leszakadt a híd, akkor tudtak pontonhidad rakni. Most mért nem? Ráadásul a hídon dolgozók is szeretnének hamarabb átjutni a túlpartra ebben az egy hétben. Vagy kerülnek ők is?”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Művészet hulladékból

˝Hulladékból termék˝ címmel nyílt környezetvédelmi szemléletformáló tárlat a Flesch Károly… Tovább olvasom