Kisalföld logö

2017. 02. 26. vasárnap - Edina -1°C | 9°C Még több cikk.

Osztrák oldalon már milliókat költöttek a Lajtára

Mosonmagyaróvár - Osztrák és magyar szakemberek összehangoltan rehabilitálnák a Lajtát: a szomszédok eddig 3,5 millió eurót költöttek erre a célra.
A Lajta alacsony vízállása többször okozott már gondot a nyári hónapokban Mosonmagyaróváron. Tavaly júliusban napokig nem jutott víz a Malom-ági csatornába. A száradó meder napról napra egyre nagyobb bűzt árasztott a belvárosban: kiszáradásának oka a kevés víz és a rossz állapotban lévő duzzasztómű volt.

A Lajta főmedrébe Ausztriából rendkívül kevés víz érkezett. A mosonmagyaróvári duzzasztómű olyan rossz állapotban van, hogy ilyen alacsony vízállás mellett már nem tudja megfelelő mértékben felduzzasztani a Lajtát. A műtárgyon lévő réseken, lyukakon átszökik a víz, így nem tudják előtte megemelni annyira a szintet, hogy az átfolyhasson a Malom-ági csatorna medrébe. Ez is alátámasztotta a tervezett Lajta-rehabilitáció fontosságát, mivel annak egyik fő eleme eme duzzasztómű rekonstrukciója lenne.

Terepbejárást tartottak a minap az osztrák tartományi vezetők. A felső részen már 3,5 millió eurót költöttek a folyó rendbetételére.
Terepbejárást tartottak a minap az osztrák tartományi vezetők. A felső részen már 3,5 millió eurót költöttek a folyó rendbetételére.


Tavaly nemzetközi konferenciát is tartottak a folyóval kapcsolatos elképzelésekről Mosonmagyaróváron. A város ugyanis szeretné kihasználni a benne rejlő lehetőségeket, ám ehhez a lakosság bevonására és az állapotromlás megállítására van szükség. A Lajta árvizei a legtöbb esetben osztrák oldalon „szakítanak", ám átfogó árvízvédelmi intézkedés szükséges mindkét oldalon. A folyót a nemzetközi túrák előtt is megnyitnák s a Lajtára épülő kerékpárturizmusra is építenének.

Az osztrák Kurier napilap terjedelmes cikket közölt a minap a tartományi vezetők terepbejárásáról s a Lajtával kapcsolatos terveikről. Nemrégiben egy 12 kilométeres szakaszt rehabilitáltak, s eddig osztrák oldalon 3,5 millió eurót költöttek megszépítésére. A tervek szerint még nyolcmillió eurót szednek össze erre a célra a tartományi szövetségtől és az önkormányzatoktól. Niki Berlakovich tartományi tanácsos szerint a környezet- és az árvízvédelmet összhangban kell kezelni.

Uniós támogatás
A napokban írták alá a támogatási szerződést a Mosoni-Duna- és a Lajta-térségi vízgazdálkodás rehabilitációjáról szóló 4,8 milliárd forintos uniós támogatásról. A kivitelezés elkezdéséig azonban még várhatóan bő másfél év hátravan.

Olvasóink írták

  • 2. Juhász Károly 2008. július 17. 14:30
    „Cséfalvay úr !
    A malomi Lajta az eredeiti , ősi Lajta !!!!! Ez nem csatorna, hál isten még egy élő vízfolyás. Hivatalos státus folyó és nem patak vagy csatorna !!!! Illene tudni.”
  • 1. Anton 2008. július 17. 10:59
    „Laknak ismerőseim a malomági lajtaparton épült új társaházakban. Mindekét helyen rendbe rakták a töltést árteret. Rendszeresen nyirják a fűvet takaritják a partot a sok viz álltal hozott szeméttől. Ez arész természetessen vizügyiterület de vannak magán tulajdonok amik folyó parti kapcsolattal rendelkeznek, hát némelyik nagyon cefetül nézki.
    Arrol nem is beszélve hogy az egyik oladlon végig is lehetne sétálni ha rendben tartaná valaki (legyen az a város vagy éppen az ottlakó személy) nem nagy erő rendben tartani.
    Fel lehetne szolitani a tulajdonos tartsa rendben tegye átjárhatóvá. Létezik törvény arra hogy mindenki az ingatlan 15 méteres körzetét tartsa rendben.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Holttestet húztak ki, fegyvert is találtak már a búvárok

Mosonmagyaróvár - Mentettek már egy 125 méter hosszú, 60 tonna súlyú úszótagot 32 méter mélyről a… Tovább olvasom