Kisalföld logö

2017. 09. 22. péntek - Móric 11°C | 17°C Még több cikk.

Ócskavas lesz a régi hídból

Halászi - Miközben mindenki nagy várakozással figyeli a hídépítési munkálatokat, addig akadnak, akik a már parton lévő és megsemmisítésre ítélt régi hidat siratják.


Portálunk megtalálta azt a mérnököt, aki 1992-ben megtervezte és irányította a régi híd építési munkálatait. Vasvári Pál keserűen figyeli, amint – ahogy fogalmaz – élete egyik nagy művét darabokra vágják. A szakember szerint nem szabadna a szerkezetet veszni hagyni.

– A korábbi híd nem leszakadt 1992-ben, hanem miután a teherautó rakodója a felső övet megütötte, a szerkezet stabilitását vesztette és a jármű súlya alatt összecsuklott. A mi feladatunk volt, hogy a lehető legrövidebb idő alatt és a legolcsóbban új hidat építsünk Halászinál. Akkor még nem volt autópálya Győr és Hegyeshalom között, az 1-es főút mellett – elsősorban a nyári időszakban – óriási jelentősége volt a szigetközi útnak a forgalom levezetésében – emlékszik vissza a tizenhét évvel ezelőtt történtekre Vasvári Pál.

Vasvári Pál 1992-ben a hídépítő vállalat területi főtechnológusa, illetve a kivitelezést végző Konstrukció Építőmérnöki Gmk vezetője volt.

– Az első feladat a teherautó és a régi híd elemeinek kiemelése volt. Ehhez egy cölöpözött provizóriumot készítettünk, erre került fel a létező legnagyobb, 40 tonnás közúti daru, amivel a kiemelést, majd az építést végeztük.  Érdekesség, hogy a bontás közben a szegecselt lemez alatt egy papírlapra bukkantunk, amin az 1946-os újjáépítés résztvevőinek neve szerepelt.

Nem hasznosul: Vasvári Pál szomorúan figyeli, ahogy élete egyik nagy művéből vashulladék lesz. Fotó: Méhes
Nem hasznosul: Vasvári Pál szomorúan figyeli, ahogy élete egyik nagy művéből vashulladék lesz. Fotó: Méhes

– Korábban a csongrádi híd építésének műszaki vezetője voltam, így pontosan tudtam, hogy az Alföldön hol tárolják az úgynevezett ˝H˝ készletet. Ebből össze lehetett válogatni egy ˝K˝ hidat. Ez a csavarokkal összeállítható szerkezet a magyar utászalakulat találmánya volt az első világháború előtt. Eredetileg vasúti híd, emiatt ilyen keskeny, ám minden tekintetben megfelelt a célnak, csupán kerékpáros-gyalogos konzolt készítettünk a két oldalára.

– Az elhatározást követően rohamtempóban kezdődött a kivitelezés. Kiválogattuk a szükséges alkatrészeket, a Mosonmagyaróvár felőli parton összeszereltük és a felépített állványon behúztuk a helyére, július 10-én pedig már át is adtuk a forgalomnak. Az egész folyamat olyan gyorsan zajlott, hogy szinte már teljesen elkészült a híd, amikor megkaptuk a hozzájárulást az építéshez. A szerkezet terveit is utólag készítettük el.

Akkor nagyon örült a falu az új hídnak és örömmel vették birtokba.

– Szomorúan látom, hogy tizenhét év elteltével mi történik ezzel a híddal. Biztos vagyok abban, hogy szerkezetileg semmi baja. Célszerű lett volna szétcsavarozni, majd máshol újra összerakni. Emellett rossz döntés volt az új hidat itt felépíteni. Biztos vagyok abban, hogy alig néhány év múlva a nagy forgalom miatt az itt élők követelni fogják a terveken már létező elkerülő megépítését – vélekedett Vasvári Pál.

Lapunk megkereste az építtető Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-t (NIF). Fazakas Orsolya kommunikációs vezető tájékoztatása szerint a helyszíni bejárások alapján az 1992-ben felépített híd acélszerkezete leromlott, az alsó kereszttartók, végkereszttartók teljesen elrozsdásodtak, ugyanígy az egyéb szerkezetek, főtartó csavarok is. Ezek alapján sem műszakilag, sem gazdaságilag nem éri meg felújítani és újból ideiglenes szerkezetként használni.  A hídelemek bontásából keletkező vashulladék értékesítési pályázatának nyertese az Alcufer Kft. lett. 


Azt elismerem, hogy forgalmi problémái vannak, hiszen egysávos, ám biztos vagyok abban, hogy szerkezetileg semmi baja. - mondta Vasvári Pál hídépítő mérnök

Olvasóink írták

  • 11. alkutya111 2009. október 06. 10:06
    „gbig80-nak!
    Az Alcufernél 10%-al többet ígértünk, de itt most nem az ígért anyagiak döntöttek! Erről szól a mai Magyarország!”
  • 10. Imcsi 2009. október 05. 20:32
    „Természetesen örülünk mi is (legalábbis én igen) az új hídnak Halászinál!
    Ez a cikk viszont egy pazarlásról szól, ami mellett nem akarunk elmenni szó nélkül! Tomen-nel már egyszer egyet értettem, hogy csak le kellene úsztatni a Kálnoki utca végéig, ott keresztbe fordítani, lerakni két betontuskóra és a többi majd meglesz! (csak nehogy akkor meg úgy járjon, mint a Kiserdő utcai híd, aminek a szélesítésére is már évek óta várunk!)”
  • 9. gbig80 2009. október 02. 17:41
    „Egy vélemény....
    ´92... mikor is volt??? már elég rég... azóta csak hitegetés meg igérgetés...
    Ami biztos hogy mindig vannak akik nem tudnak örülni ha végre valami fejlődés van.. pl itt ez a cikk... meg ez a mi kis Vasvárink... hájóhógy örűtünk bögmeg... usztunk vóna??? vagy mi? szerencse hogy volt ez a híd, ami ugye akkor már közel szár éves volt (!) amikor Halászin összeállítottátok..nemde???..de akkor is csak pár évre colt tervezve és "csak átmeneti, nemsokára lesz új"....
    ...itt az új, most meg megnő a forgalom...inkább mint zsákfalu legyen. Arról nem is beszélve, hogy súlykorlátozó tábla ide vagy oda, simán átdöngetett a régin nyerges is, platós is, megrakva is, meg üresen is...Sőt azelőtt még a magasság korlátozó táblát is félválról vette egy kamazos...de annak meg is lett az eredménye...
    Visszatérve ezen helyzethez: elégedetlenkedő ember mindig lesz, és ha nem tetszik amit csinál, meg kell előzni, jobbat igérni mint a z alcufer...na akkor meg dolgozni kellett volna mi???
    A lényeg, hogy szerencsére mindig van valami amiért lehet köpködni, meg lejáratni egy dicséretes változást...
    és végül tisztelet szerkesztőség: Mikor lesz már végre egy olyan cikk a fenti eseményről, hogy "mindinki örömmel várja az újat meg a jót!"?????
    Mer eddig még csak olyan volt hogy...jajaj a Kálnokiak fének az autóktól...Jajaj a ponton nem jó mer nem tudnak a kenusok vonulin.... jajajj a kivitelező késik.... jajajaj nem lehet majd átmenni... mostmeg jajajaj a hulladékvasból hulladék lesz, pedig senki se gondolta így 2 évtized után...

    Szégyelje magát mindenki (persze csak eszéhez mérten) hogy egy deka öröm nélkül, bizakodással várnák a forgalomnak történő átadást!

    Tisztelettel: egy a hidon gyakran közlekedő, aki már bizakodva várja...”
  • 8. alkutya111 2009. október 01. 08:20
    „Két vélemény:
    1./Biztos vagyok abban, hogy szerkezetileg semmi baja. Célszerű lett volna szétcsavarozni, majd máshol újra összerakni. - mondja a SZAKMA !!!
    2./ ..."az építtető Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-t (NIF). Fazakas Orsolya kommunikációs vezető
    tájékoztatása szerint a helyszíni bejárások alapján az 1992-ben felépített híd acélszerkezete leromlott, az
    alsó kereszttartók, végkereszttartók teljesen elrozsdásodtak, ugyanígy az egyéb szerkezetek, főtartó
    csavarok is. - mondja a politika.
    És aki jól járt:
    A hídelemek bontásából keletkező vashulladék értékesítési pályázatának nyertese az Alcufer Kft. lett.
    Az az Alcufer, akinek tulajdonosai a FIDESZ-nél próbálkoznak, de ma még az MSZP-ből - hisz hitvallásuk szerint ide tartoznak - jól megélnek !!!!
    Kisért a közelmúlt. Kicsit hasonlít az ügy a BKV-s és a Sukorói ügyhöz.
    No comment !!!!”
  • 7. alkutya111 2009. október 01. 08:13
    „Két vélemény a lebontott hídról.
    1./" Biztos vagyok abban, hogy szerkezetileg semmi baja. Célszerű lett volna szétcsavarozni, majd máshol újra
    összerakni." - mondja a szakma!
    2./ ..."az építtető Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-t (NIF). Fazakas Orsolya kommunikációs vezető
    tájékoztatása szerint a helyszíni bejárások alapján az 1992-ben felépített híd acélszerkezete leromlott, az
    alsó kereszttartók, végkereszttartók teljesen elrozsdásodtak, ugyanígy az egyéb szerkezetek, főtartó
    csavarok is." ... - mondja a politika.
    És aki jól járt:
    ..."A hídelemek bontásából keletkező vashulladék értékesítési pályázatának nyertese az Alcufer Kft. lett."
    Most már csak az a kérdés, hogy ki, kit kent meg! Alcufernél ugyanis ez a szokás, a módi! Kisértenek a BKV-s és a Sukorói botrányok "Halászi híd" ügyben is.
    Az ügy pikantériája pedig az, hogy a FIDESZ-nél kopogtató, de az MSZP-ből jól megélő Alcufer tulajdonosok megint egy "jó" üzletet csináltak.
    No comment!!!”
  • 6. Tomen 2009. október 01. 07:32
    „Ez a híd még 100 évig jó lenne a Kálnoki út végére. Ha az autósoknak nem is gyalogos, kerékpáros és talán motoros forgalomra tökéletes. És ebben az esetben már nem is egysávos, ugye!? De azt hiszem ha ez a feladat a kálnoki polgármesterre marad akkor meg lehet ba..-ni.”
  • 5. Kenobi28 2009. szeptember 30. 23:37
    „Gondolom ha a régi hídnak semmi baja, akkor nehezebben adnak pénzt új hídra.
    Papíron ócskavas lett.”
  • 4. jánosi 2009. szeptember 30. 21:54
    „Vasvári Pállal dolgoztunk együtt, a későbbi kálnoki híd felújitásánál. Ezek alapján szerintem Ő igazi SZAKEMBER a szakmájában és ha Ő még jónak itéli, akkor az úgy van. A vashulladék már le volt vajazva, zsebek tele !”
  • 3. bela001 2009. szeptember 30. 17:11
    „Hát konkrétan egy ilyen vasúti hídnak 50 éveket kellene kibírni.
    Tudtuk mi előre a végét, hogy nem állítják sehova, egy kis pénz a vasból aztán azt megint lenyúlja valaki, az újbóli felállításra meg pénz kellett volna meg hely.
    Különben én is láttam, aki meg nem hiszi kimehet és megnézheti hogy rendes vastag vasanyagból van és rozsdának nyoma sincs.
    De hát a főfejesekkel nem lehet mit kezdeni.”
  • 2. juhi 2009. szeptember 30. 16:55
    „Egy hídépítő mérnök és és egy budapesti vízfej ellentétes véleménye. Nem a szakemberre kellene inkább hallgatni ?! A vashulladékként való hasznosításból nagyobb hasznot remélnek a butapestiek, míg egy új helyen való felállítás nekik abszolút nem érdekük. A helyiek pedig sajnos nem képesek az érdekeiket érvényesíteni.”
  • 1. Tmoha 2009. szeptember 30. 12:14
    „A régi hídnak szerkezetileg semmi baja, ezt fotókkal tudom bizonyítani! Az úttestet tartó lemezek voltak csak helyenként korrodálódva, ami csekély költséggel javítható. Mivel csavarkötéssel van összerakva, bármikor szétszedhető és összerakható bárhol! Valahol biztosan lenne helye a Mosoni Dunán. Egyetértek Vasvári Pállal, sajnos többek közt az ő véleményére sem kiváncsiak az "illetékesek". Érdekelne az "értékesítési pályázat" nyertesének tulajdonosi köe!”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Rajka ötöde már szlovák

Magyar–szlovák határ mente - A szlovákok beköltözése, a pozsonyi szuburbanizáció terheket is… Tovább olvasom