Kisalföld logö

2017. 02. 27. hétfő - Ákos, Bátor 2°C | 14°C Még több cikk.

Nyolcvanmillió forintos támogatás mellett is kevesebb utas

Mosonmagyaróvár - Egyre nagyobb költségek mellett egyre kevesebben utaznak a helyi buszokon. A képviselő-testület a 6 százalékos tarifaemelés mellett arról határozott, hogy félévkor felülvizsgálják a járatokat és a tarifákat is. A testület háromhavi illetményt szavazott meg polgármesternek.
Éles vita bontakozott ki a helyi járatú buszok jövő évi árainak tárgyalásakor a mosonmagyaróvári képviselő-testület csütörtöki ülésén. A Kisalföld Volán Zrt. három változatot dolgozott ki, hat-, nyolc-, illetve tizenkét százalékos emelésre, az ezekhez tartozó önkormányzati veszteségkiegyenlítésre.

Dr. Árvay István (Fidesz) szerint nem lehet az emelkedő költségeket az utasokra hárítani, mivel akkor még kevesebben veszik igénybe a szolgáltatást. A képviselő horribilisnek tartja a 80 milliós városi támogatási igényt, ugyanakkor leszögezte: a tömegközlekedés fenntartása önkormányzati feladat. Árvay szerint azt kell eldönteni, szükség van-e a városban ilyen tömegközlekedésre. Emlékeztetett arra, hogy az 1-es járat kivételével az összes vonal jelentős ráfizetéssel működik. A szakbizottság ezért azt javasolta, az önkormányzat legfeljebb a tavalyi mértékben támogassa a helyi tömegközlekedést, félévkor pedig a városvezetés és a Volán tárgyalják újra ezt a kérdést.

Dr. Nagy Lajos (MSZP) hangsúlyozta: olyan spirálba kerültek, amiből nagyon nehéz lesz kijönni, hiszen egyre drágulnak a tarifák, ennek hatására pedig egyre kevesebb utas lesz. A képviselő kifogásolta, hogy a helyi járat ára közel azonos egy hosszabb helyköziével. Dr. Nagy István alpolgármester szerint csak akkor lehetne véget vetni ennek a helyzetnek, ha versenyhelyzetet tudnának teremteni a tömegközlekedésben. Dr. Tóásó Gyula (MSZP) felvetette, előállhat megint olyan helyzet, hogy megszavazzák tarifaemelést és a támogatást, majd néhány nap múlva az újságból értesülnek arról, hogy eredményes évet zárt a társaság.

Egyre drágulnak a tarifák, s egyre kevesebb lesz az utas.
Egyre drágulnak a tarifák, s egyre kevesebb lesz az utas.

A felvetésekre Pócza Mihály vezérigazgató elmondta: évek óta jelzik, hogy egyre inkább a városok nyakába szakad a helyi tömegközlekedés. Egyre kevesebb a normatív támogatás, ezzel szemben nő azok száma, akik ingyen utazhatnak, így egyre nagyobb részt kell vállalniuk az önkormányzatoknak. A helyi járatú buszok évente mintegy 400 ezer kilométert futnak Mosonmagyaróváron. Ezzel szemben 350 teljes áras, 800 diák- és 150 nyugdíjasbérletet adnak el havonta, így törzsutasokból évi 23 millió forintra számíthatnak.

Az eredményességre reagálva a vezérigazgató hangsúlyozta: cégük részvénytársaság, tehát profitszerzésre jött létre. Jelenleg azonban mintegy egymilliárd a veszteségük. A helyközi járatok üzemeltetése gazdaságosabb, így fordulhat elő, hogy ennek a tarifája kedvezőbb. Végül 6 százalékos emelést szavaztak meg, 84,6 milliós támogatással és azzal, hogy félévkor felülvizsgálják a menetrendet és a tarifákat. A buszjegy így januártól 200, az összvonalas havibérlet 3105, a tanuló- és nyugdíjasbérlet 1005 forint lesz.

A képviselők tárgyalták a polgármester jutalmazását. A város idei költségvetésében a polgármesternek hathavi jutalmat terveztek be, ám év közben a testület döntött már háromhavi illetményének megfelelő összegről, így további 3 havi juttatásra volt még lehetőség. Az igazgatási és ügyrendi bizottság a polgármester jutalmazása ügyében nem tudott többségi álláspontot kialakítani: 2 igen és 2 nem szavazattal. Így a testületnek kellett döntenie erről. A képviselők végül 15 igen, 2 nem és 2 tartózkodással megszavazták az előterjesztést. Az alpolgármester a gazdasági helyzetre tekintettel nem szavazta meg a jutalmat. A polgármester bejelentette: az összeg egy részét a helyi ütőegyüttes lemezének kiadására fordítja.

Kinevezés

Határoztak még a Flesch Károly Kulturális Központ Közhasznú Non-profit Kft. ügyvezető igazgatójának kinevezéséről. A szakbizottság egyhangú javaslata alapján pályáztatás nélkül Csiszár Pétert bízták meg további négy évre ezzel a feladattal.

Olvasóink írták

  • 8. 01010 2008. december 18. 18:51
    „Nemcsak a Volántársaságok Hanem , még a Máv , Mavil /áramelosztó/ Autopálya...”
  • 7. Diákcsemege 2008. december 18. 07:47
    „Egyébiránt olyan infok keringenek, hogy a Volántársaságok privatizáció előtt állnak. Megítélésem szerint ez ugyanolyan szitu, mint amit a kórházakkal művel az aktuálisan regnáló kormány, nevesen verjük szét, gatyásítsuk le (papíron mindenképpen!!!!) aztán meg bagóért vigye a haver, vagy rokon!!!”
  • 6. Freehill 2008. december 17. 16:49
    „Diákcsemege: a közösségi közlekedés ugyanolyan környezettudatos megoldás, mint a kerékpár (persze van némi környezetterhelése, de az ugyanannyi utast elszállító autókhoz képest csekély, és nem mindenki, nem minden helyzetben tud kerékpározni). Ezzel szemben az autózás egyáltalán nem környezettudatos, márpedig aki leszáll a buszról, az általában nem kerékpárra, hanem autóba ül át :(.

    rivotril2mg: a Kisalföld Volán csupán végrehajtó, és pontosan azt a menetrendi kínálatot nyújtja, amit az önkormányzat (vagy bárki) megrendel (és kifizet). Ha nem tetszik a buszközlekedés, akkor ne a Volánt szidd, hanem azt, aki ilyen menetrendet kért.

    pancser: a tömegközlekedés leépülése valóban egy ördögi kör, és elképzelhető, hogy a ritkán lakott, periférikus helyeken tényleg nincs jövője. Viszont kérdés, hogy fel meri -e vállalni valamelyik döntéshozó, hogy azt a néhány utast a jóval drágább taxiba kényszerítse, vagy netán arra, hogy elköltözzön. Elvégre a tömegközlekedés alapvetően közszolgáltatás (az egészségügyhöz hasonlóan), függetlenül attól, hogy nyereséges -e, vagy sem, ezért nem lehet minden költségét az igénybevevőkre hárítani, hiszen akkor sokan (akiknek még Suzukira sem telik) lehetetlen helyzetbe kerülnének. Ennek elkerülése érdekében minden állampolgárnak ki kell vennie a részét a finanszírozásból (lényegében erről szól a társadalom). Persze meg kellene határozni, hogy mi számít minimális szolgáltatásnak, hiszen az nem várható el, hogy mindenkinek az egyéni igényei szerint közlekedjenek az autóbuszok, ugyanakkor az alapvető mobilitást biztosítani kell.

    A másik szempont, ami miatt nem célszerű beletörődni abba, hogy a tömegközlekedés napjai meg lennének számlálva, inkább a sűrűbben lakott területeken érvényesül. Vannak olyan részek (pl. tanyavilág), ahol nyugodtan lehet mindenkinek saját autója, bőven el fog férni mindenki. Viszont a nagyobb városok (nem tudom, hogy Mosonmagyaróvár ilyen szempontból beletartozik -e ebbe a kategóriába) előbb-utóbb telítődnek, és egyszerűen nem fog több autó elférni! Ebben az esetben a város élhetőségét kizárólag a tömegközlekedéssel lehet fenntartani (természetesen előnyben részesítéssel: buszsávok kialakításával, illetve szűk utcák esetén kizárólag busszal járható utcák kijelölésével), különben a város teljesen megbénul, ami a mostani finanszírozási problémáknál nagyságrendekkel nagyobb gazdasági károkat fog okozni, és azok számára is hátrányos lesz, akik ma büszkén autóznak. Ezért az ilyen területeken (főleg nagyobb városokban, illetve azok vonzáskörzetében) előre kellene menekülni, és még ha rövid távon gazdaságtalannak is tűnik, továbbfejleszteni - de semmiképpen sem leépíteni - a tömegközlekedést. Nálunk fejlettebb országok példái már bebizonyították, hogy ez a helyes út. Viszont mások kárán tanulni, illetve hosszú távon gondolkozni nem divat :(.”
  • 5. pancser 2008. december 16. 09:18
    „A tömegközlekedés radikális átalakulásának vagyunk tanúi. Fogy az utas, egyre több a gépkocsi, ez ellen tenni nem lehet. Szerintem a periférikus buszjáratokat le kell állítani. Sajnálom, de az néhány ember alkalmazkodjon a viszonyokhoz. A város központi tengelyében a buszjáratok ahogy hallom fenntarthatók még, tehát azok maradnának. A vidéki járatok bevonása részben segíthetne az főutak mellett. Az élet halad és úgy látszik ez a tömegközlekedés területén sincs másképpen. Persze amit írtam az csak saját vélemény, lehet, hogy nincs igazam, viszont így nem lehet egy várost vezetni, hogy kórház, tömegközlekedés eszi a pénzt, miközben a finanszírozás egyrészt az utasok dolga lenne, a kórházé meg a társadalombiztosításé. A mostani út a bukás útja, ki kell szállni a mókuskerékből mind a két dologban! Ez mindannyiunk érdeke, akkor is ha másként látják elsősorban azok, akik csak saját érdekeik mellett hangoskodnak(ez is természetes).”
  • 4. mérpontén 2008. december 15. 22:30
    „Ha 100Ft volna a jegy, akkor több utas járna busszal, föleg sűrübb járatokkal, minél drágább a jegy, annál kevesebben fognak utazni. Még a végén nem lesz szükségünk buszra, tömegközlekedésre!
    Hurrá!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!”
  • 3. RickCartman 2008. december 15. 15:12
    „Bármelyik taxi városon belül 500,-Ft.Két ember esetén már majdnem annyi, mint kettő buszjegy, három esetén pedig már olcsóbb is.Ráadásul taxi háztól házig, éjjel-nappal, udvariasak, nem kell menetrendet böngészni, megállóban fagyoskodni(főleg a vasútállomáson, vagy fél órával hamarabb kiér a busz a vonatindulás előtt, vagy éppen percre-vagy nem, ha olyan kedve van-az érkezőkhöz pedig-ki tudja hány ezer panasz után-SEM tudják még megoldani a normális buszcsatlakozást.Esti órákról, vasár-és ünnepnapokról nem is beszélve, példákat bárki találhat könnyen a menetrendek böngészése közben. Még jó időben csak-csak, inkább gyalogol, vagy bringázik a polgár, ha már Suzukira nem fussa, de esőben, szélben,hóban...nem is beszélve a sok elvesztegetett időről. Úgyhogy nem az én találmányom, és nem is reklám: ha menni kell, gyalog, ha messzebb, bringa, ha még messzebb, vagy időre, egy telefon és 2 percen belül ott a taxi a kapubejárónál.De akkor minek fizet ezért a város???Hmmmm???Egy veszteséges cég lyukas zsákjába öntögetik a jó adóforintjaikat?Nem tetszik ez nekem...”
  • 2. rivotril2mg 2008. december 15. 12:40
    „enyhén pofátlanság ennyi pénzt elkérni egy kb20perc menetidövel rendelkezö buszon ,. Meg hát kihoz mindenki 0 forintér valami gyagyi suzukit aztán azzal hajt a városban. Basszátok meg a helyi buszközlekedéseteket tisztel kisalföld volán.”
  • 1. Diákcsemege 2008. december 13. 22:21
    „Megítélésem szerint ezek a jegyárak már szépen alakítják az emberek KÖRNYEZETTUDATOS gondolkodását, már ami a helyi járatokat illeti.
    Akár akarjuk, akár nem Móváron max. 10 perc alatt kerékpárral minden elérhető!
    Tisztelt Városatyák!
    Talán ezt elő is lehetne segíteni a jobb utakkaol és a nehéz (20t feletti) tehergépkocsik városból történő kitiltásával!
    Szerintem Önök még nem jártak Győrben, vagy nem akarták észre venni, hogy oda bizony a nehéztranzit nem hajthat be...a győri hinatyák miért féltik jobban az Ő városukat, mint mi a MI városunkat???”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Hiányzik a táblák harminc százaléka

Jánossomorja - A tavalyi nyolcszázalékos emeléssel szemben január elsejétől 5,2 százalékkal drágul… Tovább olvasom