Kisalföld logö

2017. 12. 18. hétfő - Auguszta -3°C | 3°C Még több cikk.

Nálunk még kevés autót hajt kukorica

A BioMotion Tour – Bioüzemanyaggal Európán át című, hat ország részvételével zajló túra résztvevői szerdán Mosonmagyaróváron kampányoltak a bioüzemanyagok mellett.

Hazánk jelenleg még gyerekcipőben jár a megújuló üzemanyagok felhasználása terén.

BioMotion Tour – Bioüzemanyaggal Európán át – ezzel a címmel indult európai roadshow a bioüzemanyagok népszerűsítésére a Nyugat-magyarországi Egyetem mosonmagyaróvári mezőgazdaság- és élelmiszer-tudományi kara Szaktanácsadó és Továbbképző Intézetének társszervezésében. A hat európai ország együttműködésével megvalósult kezdeményezés célja, hogy információs anyagokkal, bemutatókkal és regionális kezdeményezések felkarolásával növelje a megújuló üzemanyagok elfogadottságát – tudta meg portálunk dr. Cser Jánostól. Az intézetigazgató portálunknak elmondta: a program során a gyakorlatban is bemutatták, hogy ezen energiahordozók valós alternatívát jelentenek a hagyományos üzemanyagokkal szemben, versenyképes, bárki által elérhető áron.

A BioMotion Tour résztvevői egész Európát átszelve népszerűsítik a bioüzemanyagokat. Fotó: M. Á.
A BioMotion Tour résztvevői egész Európát átszelve népszerűsítik a bioüzemanyagokat. Fotó: M. Á.

Dr. Cser János kiemelte: az egész Európát átszelő bemutató körút során ismerhették meg a bioüzemanyag-felhasználás különböző szintjein álló tagországokban élők – Magyarországon, Németországban, Franciaországban, Hollandiában, Lengyelországban és Romániában – az energiahordozók előnyeit. A túra október 13-án indult Párizsból. A mintegy 15 bioüzemanyag- (E85 – bioetanol, biodízel, PPO – tiszta növényi olaj, biogáz) meghajtású járműből álló konvoj Brüsszel, Hága, Köln és Nürnberg érintése után érkezett tegnap Mosonmagyaróvárra, ahol az egyetemi karon szakmai programok várták az érdeklődőket. A körút november 12-én, a hannoveri agrárműszaki kiállításon ér véget.

A bioüzemanyag-felhasználás jelenleg Magyarországon még kevésbé elterjedt. Hazánk uniós vállalása teljesítéséhez, 2010-ig a közlekedésben felhasznált üzemanyagoknál 5,75 százalékra kell emelni a bio arányát. Magyarországon évente mintegy 3,5 milliárd liter gázolajat és 2 milliárd liter benzint használnak fel. Ebből az elmúlt évben 88 millió liter volt bioetanol. Az uniós vállalás eléréséhez 2010-re ezt 172 millió literre kell növelni. Ennek nyersanyagigénye mintegy 400 ezer tonna – 60 ezer hektárnyi – kukorica.

Hazánkban már mintegy 60 töltőállomáson lehet tankolni E85-ös – bioetanol – üzemanyagot is. Jelenleg két bioetanol-üzem működik Magyarországon, ezek 2008-ban mintegy 90 millió liter üzemanyagot állítottak elő összesen 250 ezer tonna kukoricából. A becslések szerint hosszú távon a hazai kukoricatermelés legfeljebb 50 százalékát – évi 3–4 millió tonnát – lehetne a bioetanol-gyártásban felhasználni. A biodízelből 156 millió litert használtak fel üzemanyagként tavaly Magyarországon. A 2010-es célkitűzés eléréséhez 228 millió literre kell növelni a felhasználását, aminek nyersanyagigénye 400 ezer tonna repce vagy napraforgó.

Olvasóink írták

  • 6. pancser 2009. október 30. 15:31
    „5-höz! A termőföld elég, van felesleg bőven a terményekből de azt hiszem ez költséges játék a dolgok jelenlegi állása szerint. Szó nincs nemzetárulásról, csupán kutatásról. Ne használjunk indokolatlan és erős kifejezéseket ha ilyen szakmai dolgokról van szó. Mellesleg megjegyzem, míg nem voltak motorok a termények igen nagy hányada energiatermelésre ment el akkor is, csak nem traktorok, autók hajtásásra használták, hanem ökrök és lovak takarmányozására, de végül is ugyanarra ment, mi ma a bioüzemanyag.”
  • 5. KoPi 2009. október 30. 08:27
    „Remélem, hogy így is marad! A termőföld és a termeléshez szükséges víz stratégiai értéket képvisel és elsősorban élelmiszer előállítására való, nem pedig üzemenyagéra. Ez csak egy szűk gazdasági kör érdeke lehet, de ellentéte az össznemzeti érdekkel. Magyarországon sok, jó és olcsó élelmiszert kell előállítani, önfenntartó családi illetve kisközösségi gazdaságokban, mert egyedül ez tud hosszú távon a vidéki embereknek megélhetést biztosítani. Ezzel szögesen ellentétes lenne nagyüzemi módszerekkel üzemanyag előállításra elpazarolni az értékes termőföldet. Aki ilyeneken törik a fejüket, azok a nemzet árulói.”
  • 4. Baradlay 2009. október 29. 23:00
    „Bio dolgokkal nincs problema,az a jovo!!!!A problema a fotoval van!!!! SAAB!!!!! A vilag legszarabb,legkomplikaltabb autoja!!!!!!Miert nem merci????????????”
  • 3. pancser 2009. október 29. 17:38
    „Ne álltassuk magunkat. Minden növényi olajnak rosszabbak a paraméterei a motorban, mint a gázolajnak, benzinnek Az alkohol meg sokkal veszélyesebb a benzinnél, ráadásul higroszkópos, azért árulnak csak 96 %-osat. Költséges dolog a motorbarát átalakítás. Tehát drága. Az üzemanyag adótartalmával növelve iszonyú drága. Az állam pedig nem mondhat le az adóbevételekről. Ráadásul a növények termelése is tetemes energiákat emészt fel. Sztem a bioüzemanyag nem a jövő útja, hanem zsákutcája. Akkor már inkább a hidrogén, van belőle bőven, az égéstermék pedig víz.”
  • 2. agihk 2009. október 29. 07:53
    „jó dolog ez mindaddig, míg az állambácsi adja rá a támogatást, mert ez természetkímélő meg stb. Különben nemcsak kukoricából lehet kisajtolni, repce, mustár, napraforgó... a mellékterméket pedig le lehet desztilálni majdnem 100%-os glicerinre. Tök egyszerű szerves kémia.”
  • 1. janika 2009. október 29. 06:13
    „Ennyi adatba az is beleférhetett volna, hogy mennyi a különbség az ´bió" és a nem "bió" üzemanyag ár különbség. Ja, hogy, azt majd a maffia állapítja meg!”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Tartaléklistán, bizakodva

Máriakálnok - A rendelkezésre álló 710 millió forintból 580 millió forintot osztottak szét… Tovább olvasom