Kisalföld logö

2016. 12. 10. szombat - Judit -1°C | 8°C

Milliárdos beruházás hajózsilippel?

Hajózsilipet, hallépcsőt és ágvéglezárást szeretne az ásványrárói önkormányzat az Ásványi-Duna-ágnál.
Lapunkban korábban már beszámoltunk Ásványráró, a vízügy és az alsó-szigetközi települések vitájáról (Kisalföld, 2004. szeptember 30.). Az önkormányzat a kishajóforgalmat biztosító zsilippel képzeli el az ágvég lezárását, ám a vízügy és a magyar kormány hivatalos álláspontja szerint végleges művet a szlovákokkal való megegyezésig a hullámtérben nem lehet építeni.


Másfél éve az ásványrárói önkormányzat 8,7 millió forintot nyert saját elképzeléseinek tervezésére. „Ásványráróra hajók se ki, se be nem jöhetnek, csak túrakajakok, amelyeket átemelnek az elzárásokon. Szeretnénk azt a lehetőséget megkapni, hogy hamarosan pályázhassunk egy zsilipes áglezárásra: önkormányzatunk vállalta a tízszázalékos önrészt, a többit uniós forrásból finanszíroznánk. Milliárdos ügyről van szó. Mióta a dunai hajózás létezik, Ásványráró benne volt ebben a vérkeringésben: ezt a szerzett jogot nem szeretnénk ingyen feladni" – mondta korábban Böősy Imre polgármester.

Abban mindenki egyetért, hogy ágvéglezárásra, s ezáltal vízpótlásra szükség van. Az alsó-szigetközi települések és a vízügy azonban hajózsilipben nem gondolkodott. A Miniszterelnöki Hivatal pályázatán tervezésre a zsilip nélküli változat – az alsó-szigetközi települések támogatási kérelme – is kapott pénzt. A vízügyesek úgy okoskodtak: nyilván mindketten mellékelnek a tervekhez költségvetést, s a Miniszterelnöki Hivatal eldönti majd, hogy átmeneti jelleggel milyen megoldást támogat, milyen mértékben lehet beavatkozni a hullámtéren. Az önkormányzat elképzelése szakemberek szerint másfél milliárdba, míg egy „sima" ágvéglezárás csak néhány százmillióba kerülne.

A Bagaméri-ág feltöltődhetne

Az Ásványi-Duna-ág lezárására most környezetvédelmi engedélyt kért az ásványrárói önkormányzat az Észak-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőségtől, az elsőfokú hatóságtól. A hatóság a környezeti hatásvizsgálatról szóló kormányrendelet szerinti eljárásban a napokban tájékoztatta Ásványráró lakosságát, hogy az önkormányzat az Ásványi-Duna-ág torkolati szakasz ideiglenes lezárását tervezi. „Az Ásványi-mellékág torkolati szakasz ideiglenes lezárásának beruházója Ásványráró önkormányzata.

Ideiglenes elzárás helye a Duna 1816–, az Ásványi-mellékág 0,200 folyamkilométer-szelvénye" – áll a hirdetményben. Érintett ingatlanok közül az Ásványi-mellékág a Kisalföldi Erdőgazdaság Rt. tulajdonában, a jobb parti terület a magyar állam (a vízügyi igazgatóság) kezelésében van. A tervek szerint ideiglenes mellékágelzárást, hallépcsőt, hajózsilipet építtetne az önkormányzat. A gát 80 méter hosszú, 5 méter széles, homokos kavics magú, kőterítéssel biztosított létesítmény lenne. Építési anyaga vízépítési terméskő. A jobb parti oldalon alakítanák ki a hallépcsőt, mellette egy 60-szor 10 méteres hajózsilipet.

Pénzkidobásnak tartanák

A hirdetmény kiemeli: a végleges rendezésig az Ásványi-mellékág torkolati lezárás ideiglenes megoldása biztosítja az Ásványi-mellékág alsó szakaszának vízszint-emelkedését, amely megteremti a Bagaméri-mellékág élővizes ellátását. „A beruházás hallépcsővel biztosítja az Ásványi-ág és a Duna közötti átjárhatóságot. Épül egy kishajózsilip: a beruházás célja az ökoturizmus fejlesztése is. Az előzetes környezeti hatástanulmány tartalmára, a telepítés helyével kapcsolatos kizáró okokra, a részletes környezeti hatásvizsgálat szükségességére, szempontjaira vonatkozó észrevételeket – írásban – a felügyelőségen vagy az illetékes önkormányzat jegyzőjénél lehet megtenni a hirdetmény kifüggesztését követő 30 napon belül."

A környezetvédelmi engedély megszerzése után kaphat létesítési engedélyt a mű: a megkérdezett vízügyi szakemberek a hajózsilipes megoldást pénzkidobásnak tartják, hisz a Szigetköz-rehabilitáció során néhány tízmillióból végleges műtárgyak, vízpótlások valósultak meg. Ez a zsilip pedig csak ideiglenesen működhetne, ráadásul az is kérdés, ki adna másfél milliárdot erre. Böősy Imre polgármestert is szerettük volna megkérdezni ezekről a tervekről, ám megkeresésünkre nem válaszolt. Babos Attila dunaszegi polgármester elmondta: csak abban az esetben támogatják ezt a megvalósítást, ha az alsó-szigetközi vízpótlás ezzel megoldódik.

Ha sikerülne lezárni...

Az Ásványi-főág az Öreg-Dunába torkollik: emiatt most kifolyik innen a víz. Ha ezt sikerülne lezárni, a folyó felduzzadhatna: így kettős hatás érhető el. Egyrészt az Árvai-bukón – nevéhez méltóan – átbukhatna a víz, egyenesen bele a Bagaméri-ágba. Az ágrendszer most siralmas képet mutat: a szinte teljesen kiszáradt meder felső része feltöltődött, nagy részén fák nőttek. Másrészt az ágvéglezárással az Ásványi-ág is feltöltődhetne.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Vagyonfelélés helyett megszűnés

Jánossomorján az első termelőszövetkezet, a mosonszentpéteri „Haladás" Szövetkezet 1949. augusztus 20-án alakult. Ezt követte a mosonszentjánosi „Előre" Szövetkezet, majd a pusztasomorjai „Petőfi" Szövetkezet megalakulása. A létrejött kis szövetkezetek hagyományosan növénytermesztéssel, állattenyésztéssel, műszaki tevékenységgel foglalkoztak. Tovább olvasom