Kisalföld logö

2018. 01. 19. péntek - Sára, Márió 3°C | 7°C Még több cikk.

Megoldás: Átépíthető a dunakiliti hajózsilip

Dunakiliti - A dunakiliti duzzasztómű hajózsilipjét nagy hajókhoz tervezték, így a jacht- és kenuturizmus beindításához költeni kellene rá mintegy 100 millió forintot. A három fenékküszöbös megoldással az Öreg-Duna medrében a hajózóút fenntartása is kevesebbe kerülne.
Önkormányzatok, turisztikai szakemberek és a Szigetközben élők is támogatják azt az elképzelést, hogy a dunakiliti duzzasztómű hajózsilipje fogadhassa és átengedhesse a kishajókat. Több helyi kezdeményezés is született már ebben a kérdésben, ám az elutasításkor mindig azt a több mint egy évtizede alkotott parlamenti határozatot hozták fel, mely szerint a dunakiliti duzzasztóművet nem lehet üzembe helyezni. Az ilyen jellegű működtetést is annak tekintik, holott csak idegenforgalmilag fontos lépésről lenne szó (Kisalföld, 2007. október 9.).

A hajózsilip megnyitása azonban összetett kérdés. Vízügyi szakemberek szerint a műtárgy nagyobb vízi járművekre készült, így a kenu- és jachtturizmus fellendítéséhez költeni kellene rá. Többek közt kapaszkodókat építhetnének ki, valamint egy úszó ponton is segíthetné az áthaladást. A hajózsilipet technológiailag is fel kellene újítani.

A másik idevágó kérdés a hajózóút biztosítása: kishajók esetén százméteres szélességben körülbelül nyolcvan centiméter merülési és még negyven centiméter biztonsági szint szükséges, amely Dunakiliti alatt az Öreg-Dunában vízszintektől függően áll rendelkezésre. A hajózsilip felújítása a szakemberek becsült adatai szerint kevesebb mint 100 millió forintba kerülne, ám a turizmus beindításához kiszállóhelyek, kikötők kialakítása is szükségeltetne. Pontos összeg azért nincs, mivel a zsilipet a munkálatok leállítása során (1990-ben) nem helyezték üzembe, így csak a tesztelés során derülne ki, a karbantartási költségekkel együtt mennyit kellene még rákölteni.

Láng István, a helyi szakembereket, polgármestereket, vállalkozókat és civil képviselőket tömörítő Szigetközi Természetvédelmi Egyesület elnöke elmondta: a főmederben a jacht-, a mellékágrendszerben az ökoturizmus beindítását támogatják és szorgalmazzák. A térségi megoldásra tett három nyitható fenékküszöbös javaslatuk (Dunaszigetnél, Dunaremetén és Ásványrárónál) megvalósítása a hajózóút fenntartásához szükséges költségeket is csökkentené.

Egyetértőleg...

Egy 2001. április 2-án jegyzett dokumentumban magyar–szlovák szerződéstervezet is foglalkozott már a dunakiliti hajózsilip kishajók számára való megnyitásával. A tervezet 5. paragrafusa „a dunakiliti duzzasztómű szerepének azonosításáról" szól. Eszerint „a felek egyetértőleg fogják meghatározni a Dunakilitinél létesített duzzasztómű megváltozott szerepét, többek között a kishajózás biztosításában, az árvíz- és jéglevezetésben, valamint a vízkormányzásban".
Hajózsilip most: Még százmillió sem kellene az üzembe helyezéséhez.











Cséfalvay Attila

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Csatornabűz csőcsere miatt

Mosonmagyaróvár - A ’48-as tér nyárfáinak gyökerei szinte teljesen benőtték a Malom-ági… Tovább olvasom